אחרי ההופעה המרשימה של מוחמד אבו-פאני נגד פ.ס.ז', בבמה הגדולה ביותר של הכדורגל האירופי, התחושה הייתה שקשר מכבי חיפה חייב להיות חלק מסגל נבחרת ישראל, שפורסם למחרת לקראת המשחק נגד אלבניה. אלא שליוסי בניון היו מחשבות אחרות לגמרי.
לפני כשלושה חודשים הביט המנהל המקצועי מהצד בבית המלון באיסלנד וראה מקרוב את ההתנהלות של אבו-פאני ומונס דאבור בחדר האוכל ובחדר ההלבשה, בעיקר אחרי שהבינו שלא יפתחו, וקיבל את ההחלטה שלא לזמן את הקשר. המאמן הלאומי אלון חזן רמז על כך במסיבת העיתונאים ביום חמישי, שבה הבהיר כי להתנהגות של שחקנים יש השפעה ניכרת על הזימונים.
5 צפייה בגלריה
יוסי בניון
יוסי בניון
מי שלא יישר קו עם העקרונות שלו - ימצא את עצמו בחוץ. בניון
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות היום
שער מוסף הספורט של ידיעות אחרונות היום
מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
זו רק דוגמה אחת שהפכה את בניון לשריף החדש של הכדורגל הישראלי. המסר ברור: מי שלא יישר קו עם העקרונות שלו - ימצא את עצמו בחוץ. בניון הוא טיפוס של שחור ולבן, עקשן מאוד, בדיוק כפי שהיה מורד לא אחת כשחקן. מיד עם כניסתו לתפקיד הוא ערך מספר שינויים כדי להפגין נוכחות, בין היתר ביטול שיטת שלושת הבלמים מהעידן האוסטרי, לקו של ארבעה שחקני הגנה. מנור סולומון הוסט לעמדת הקיצוני השמאלי, שבה הצטיין בשחטאר דונייצק, ושחקנים צעירים כמו ליאל עבדה, דורון ליידנר ועדן קארצב קיבלו הזדמנות בהרכב.
בניון, בדיוק כפי שהיה על הדשא, אוהב להראות מי הבוס. זה החל כבר ביומו הראשון כמנהל המקצועי, על רקע העימות עם בלבול

עושה שרירים

בניון, בדיוק כפי שהיה על הדשא, אוהב להטביע את חותמו, להראות מי הבוס. הפגנת השרירים החלה כבר ביומו הראשון כמנהל המקצועי, והיא הופנתה כלפי מרקו בלבול, מי שהיה אמור לעמוד על הקווים במשחק הידידות נגד גרמניה במארס האחרון. "הודעתי לבניון שאם דניאל פרץ לא יהיה חלק מהסגל, אז אני מתפטר", הסביר אז בלבול את החלטתו לעזוב. "הוא הודיע לי שפרץ לא יהיה בסגל ויישאר בנבחרת הצעירה, לכן התפטרתי. בהתאחדות הבטיחו לי דברים ולא קיימו. יש לי את הקו האדום שלי והוא נחצה".
5 צפייה בגלריה
מרקו בלבול
מרקו בלבול
כבר ביומו הראשון כמנהל המקצועי, יוסי בניון עשה שרירים. בלבול
(צילום: אורן אהרוני)
בלבול טען כי הובטח לו לקבל חמישה שחקנים מהצעירה, דבר שלא קרה. יותר נכון, בניון לא נתן לזה לקרות. תפס פיקוד כבר ביומו הראשון בג'וב החדש ושינה כמה מהזימונים שתוכננו על ידי המאמן הזמני. "התפקיד שלי מחייב קבלת החלטות לא פשוטות, והפרידה ממרקו היא הראשונה שבהן", הסביר בניון. "מרקו התעקש בעניין פרץ חרף כל השיחות הרבות בינינו, ולא הותיר לי כל אפשרות אחרת. הוא הבהיר כי אינו מוכן לקבל את החלטתי, אז הודעתי לו שניאלץ להיפרד. אני רק יום אחד בתפקיד ונאלצתי להתמודד עם החלטה מאוד קשה, הסברתי לו שהוא חייב לקבל את ההחלטה שלי. אני לא הבוס, אבל הביאו אותי כדי לקבל החלטות מקצועיות ונכונות לנבחרת. לא באתי להפריע, אלא ללמוד".

אוכלים יחד

ובניון למד מהר מאוד. כבר עם הירידה שלו במעלית לחדר האוכל באותה התכנסות בגרמניה, הוא ראה את הפילוג בנבחרת - שחקנים יהודים וערבים יושבים בשולחנות נפרדים, צעירים מול ותיקים וכדומה. המנהל המקצועי הבין מהר מאוד שיש בעיה חברתית, ומיהר לקרוא לביברס נאתכו. "זו הפעם האחרונה שאני רואה פה את הדבר הזה", אמר בניון לקפטן, ולמחרת העביר הוראה שלפיה מעתה כולם יישבו יחד בארוחות. הוא גם אסר על השחקנים להחזיק סמארטפונים בחדר האוכל ובאסיפות, והבהיר כי על כל דקת איחור הם ישלמו 50 יורו, כולל אנשי צוות מקצועי. וזה אכן קרה בהתכנסויות האחרונות.
מבחינתו של בניון המחויבות למדים הלאומיים היא מעל הכל, והוא אפילו נתן את עצמו כדוגמה מתקופתו כשחקן, כאשר ליברפול השעתה אותו מכמה משחקים לאחר שיצא לנבחרת ללא אישור. "אני רוצה מחויבות, מי שלא חושב שנבחרת ישראל היא הדבר הכי חשוב עבורו, לא יהיה פה", הבהיר לשחקנים.
5 צפייה בגלריה
זהבי
זהבי
מפגן הכוח הגיע לשיא מולו. זהבי
(צילום: עוז מועלם)
דוגמה נוספת לעמדה הבלתי מתפשרת של בניון כלפי עבירות משמעת היא מחיקתו של בוריס קליימן, שהעלה סמיילי מקיא ברשתות החברתיות לאחר שלא זומן. גם כששוער וולוס היוונית ניסה ליצור קשר עם המנהל המקצועי לקראת ההתכנסות הנוכחית, בניון סינן אותו.
עוד כשהיה מנהל מקצועי בבית"ר ירושלים בניון התעקש על העקרונות שלו, גם במחיר של פגיעה כלכלית. הוא עשה מספיק כסף בקריירה, כך שהפרנסה שלו לא תלויה בתפקיד כזה או אחר, מה שמאפשר לו עצמאות מלאה וחופשית. זכורה בעיקר ההחלטה שלו לא לצרף את עומר אצילי לקבוצה, בניגוד לדעתו של משה חוגג. בהמשך הוא הניח את המפתחות אחרי שהבעלים פיטר על דעת עצמו את המאמן רוני לוי.

ה"לא" לברקוביץ'

בינתיים בניון מקבל גיבוי מלא מיו"ר ההתאחדות אורן חסון. המנהל המקצועי היה המילה האחרונה בנוגע למינוי המאמן, ועוד לפני שקבע שזה יהיה חזן נפגש עם מועמדים נוספים, כשעל הדרך לא חשש להגיד "לא" לדמות בכירה. זה קרה כשהגיע למשרדי התאחדות כדי לחתום על חוזהו, אז ניגשה אליו מנהלת אגף השיווק, רונית גלסמן, והגישה לו את מכשיר הסלולרי שלה. על הקו: אחד האנשים הקרובים ביותר לאיל ברקוביץ', איש העסקים יוסי אירני, שאמר לבניון: "אני לא מתערב לך בהחלטות המקצועיות, אבל נותן עצה אחת קטנה - תביא את איל לנבחרת". בניון היה נבוך, והבהיר לאירני כי מועמדותו של ברקוביץ' לא על הפרק, מאחר שהוא מעולם לא אימן. באותו ערב קיבל המנהל המקצועי שיחה מפתיעה, הפעם מאיל עצמו. "הבנתי שפנית לאירני", אמר לבניון ההמום, שהשיב: "הוא אמר לי שאתה רוצה לאמן, אבל זה בעייתי".
ברקוביץ' נשמע נחוש: "עזוב הכל, אני רוצה לאמן את נבחרת ישראל". בניון עוד ניסה להתחמק: "הרי כל השנים אמרת שאתה רוצה להיות מנהל מקצועי, לקבוע סגלים, לא לאמן". ברקוביץ' שינה גרסה ואמר: "אני רוצה לאמן". בניון ביקש להיות הגון והבהיר לו: "כבר התקדמתי ואני לקראת סגירה, זה לא יכול לקרות ויש גם מכשולים". ברקוביץ' השיב: "אני יכול לפתור הכל, בוא תכבד אותי בפגישה". בניון הסכים, אבל שב והדגיש בפני ברקוביץ' שהוא לא יקבל את מבוקשו. איל לא ויתר על הניסיון להיפגש עם בניון, שכבר היה סגור על חזן או שני מועמדים אחרים. "מה בסוף, אתה רוצה להיפגש או שאתה מעדיף להיפגש עם גווארדיולה וקלופ?" שאל ברקוביץ'. בניון נשאר בשלו: "התקדמתי עם שני מאמנים זרים וישראלי, רק אם יהיה משהו קיצוני אדבר איתך". מאז לא נוצר קשר בין השניים, עד שבימים האחרונים הם נפגשו באקראי.
5 צפייה בגלריה
אייל ברקוביץ'
אייל ברקוביץ'
קיבל סירוב מבניון. ברקוביץ'
(צילום: עוז מועלם)

דילמת אצילי

כאמור, בניון הגיע לנבחרת בעיצומו של משבר, בין היתר על רקע הדלפות מקבוצת הווטסאפ של השחקנים בנוגע לפוסט שהעלה דאבור לפני מבצע "שומר חומות". החלוץ הספיק בינתיים לפרוש מהנבחרת בעקבות הסערה, אך לא הודיע על כוונתו למנהל המקצועי ולמאמן, מה שמצביע על מערכת היחסים הבעייתית שהייתה ביניהם.
כשבניון הגיע לנבחרת הוא קיבל כעובדה מוגמרת את חזרתו של אצילי, אבל לא היה שלם איתה. בימים האחרונים אמר המנהל המקצועי שהוא לא מצטער על ההחלטה לא להביא את הקשר לבית"ר ושהיה נוהג כך שוב, אבל ציין כי העיתוי היה שונה, מאחר שתיק החקירה נגדו טרם נסגר באותה תקופה. גם העובדה שהוא הפך לשחקן מן המניין במכבי חיפה ריככה את עמדתו של המנהל המקצועי. מנגד, אם אצילי לא היה מוחזר לנבחרת כבר בקמפיין הקודם, בניון היה מתנגד להשיבו, בעיקר אחרי שנחשף להתכתבויות בינו לבין דור מיכה.
מתברר שהיוזמה ללינה זוגית בחדרים הייתה של חזן. בניון, ששמע על השיחה הסוערת בין המאמן לזהבי, הבין שאין לו ברירה אלא ליישר קו
כמובן שמפגן הכוח של בניון בנבחרת הגיע לשיאו בסירוב לדרישה של ערן זהבי לקבל חדר לבד. בינתיים מתברר כי מי שיזם את ההחלטה על לינה בחדרים זוגיים עבור כולם היה דווקא חזן, שקיבל בתקופה ששימש כעוזר מאמן מסרונים משחקנים שהעלו את הצורך באחדות ובאחידות. פידבקים דומים הגיעו בהמשך גם לבניון. המאמן פנה אל המנהל המקצועי וביקש ממנו לא לאפשר לנאתכו וזהבי לישון לבד החל מהמשחקים בליגת האומות, אחרי שקיבלו חדרים בנפרד בעידן האוסטרי.
האולטימטום של זהבי לחזן באותה שיחה ביניהם ביום ראשון האחרון טירפד למעשה את החזרה האפשרית של הכוכב, מאחר שהמנהל המקצועי שמע עד כמה המאמן נסער ולא הייתה לו ברירה אלא ליישר קו. אחרת, לא מן הנמנע שזהבי ובניון היו משוחחים ומגיעים להסדר. "נכניס אותך לזימון", עוד ניסה לשכנע בניון את זהבי, שענה לו: "רק בחדר יחיד. אני מקצוען, לא יכול אף אחד לידי, יש לי את סדר היום שלי, מוזיקה, לדבר בטלפון. מה השתנה?"
בניון אמר בשיחות סגורות בסוף השבוע: "אני שלם עם הדרך שלי, לטווח הארוך זו החלטה נכונה".
פורסם לראשונה: 10:14, 18.09.22