לפני 17 ימים, אף אחד לא סימן אותו כפייבוריט בולט להניף את הגביע, אבל בסיומה של אליפות מסחררת מבחינתו עם שני קאמבקים מטורפים – וניצחון מפתיע ומשכנע בגמר 15:18 על מארק סלבי, ארבע פעמים אלוף העולם, הבלגי בן ה-28 לוקה ברסל זכה הלילה (בין שני לשלישי) באליפות העולם לסנוקר.
ברסל הוא הדבר הטוב ביותר שענף הסנוקר, שמזה שנים מנסה להתרחב אל שווקים חדשים, יכול היה לבקש. מדובר באלוף העולם הראשון בהיסטוריה המגיע ממדינה שאינה דוברת אנגלית – ובסך הכול השחקן הלא בריטי הרביעי בהיסטוריה שזוכה באליפות העולם (חמישי למעשה, אם מחשיבים אליפות מוזרה בשנות ה-50 בה השתתפו רק שני שחקנים אוסטרליים, אחרי שכל היתר פרשו).
4 צפייה בגלריה
שחקן הסנוקר לוקה ברסל
שחקן הסנוקר לוקה ברסל
אלוף העולם הראשון ממדינה שאינה דוברת אנגלית. לוקה ברסל
(George Wood/Getty Images)
למרות שהדיח מוקדם יותר אגדות סנוקר כמו מארק וויליאמס ורוני אוסאליבן (מולו פיגר 10:6 - וניצח בשבעה משחקונים רצופים), ואפילו שהגיע לגמר אחרי הקאמבק הגדול בהיסטוריה של אליפות העולם (חזר מ-14:5 מול סי ג'יאהוי הסיני וניצח 15:17), ברסל סומן כאנדרדוג בגמר מול סלבי.
סלבי נחשב לאחד מהאשפים הגדולים ביותר של הקרוסיבל, האולם המארח את אליפות העולם בסנוקר. הוא זכה באליפות העולם כבר ארבע פעמים וסגנון המשחק הטקטי והמחושב שלו מתאים היטב למשחקים הארוכים והמתישים של אליפות העולם. יותר מכך, סלבי ידוע ביכולותיו לשבש שחקנים עם משחק התקפי וזורם כמו של ברסל.
ברסל הודיע מראש שמבחינתו הוא כלל לא היה אמור להיות בגמר, והוא מתייחס להופעה הזו כבונוס ולכן ישחק משוחרר לגמרי. זה בדיוק מה שהוא עשה. לאורך כמעט כל המשחק הוא לא נפל במלכודות ההגנתיות של סלבי, לא איפשר לו להכתיב את הטון ואפילו כפה עליו את סגנון המשחק ההגנתי שלו. וכל זה משחקן שעד השנה לא ניצח ולו במשחק בודד באליפות העולם.
4 צפייה בגלריה
שחקן הסנוקר לוקה ברסל עם מארק סלבי
שחקן הסנוקר לוקה ברסל עם מארק סלבי
סומן כאנדרדורג לפני הגמר. לוקה ברסל עם מארק סלבי
(Oli SCARFF/AFP)
למרות שאתמול סלבי סיים את היום הראשון בפיגור זעום של 9:8 ועם מומנטום של הישג היסטורי, רצף מקסימלי (147 נקודות בביקור אחד בשולחן) ראשון אי פעם בגמר אליפות העולם, ברסל מיהר להוציא לו היום את הרוח מהמפרשים.
בסשן שלישי משובח שבו קבע ארבעה סנצ'ריז (רצפים של 100 נקודות ומעלה) הוא ברח ל-10:15 והציב את עצמו במרחק שלושה משחקונים מהתואר הנכסף. ברסל פתח טוב את הסשן הרביעי והאחרון וניצח במשחקון ה-26 כדי לעלות ל-10:16.
אלא שבנקודה זו סלבי הזכיר לנו בפעם המי יודע כמה שלעולם אסור להספיד אותו. באיטיות ובנחישות הוא ניצח בחמשת המשחקונים הבאים, בזמן שברסל לראשונה במשחק נראה לחוץ והתחיל לבצע טעויות. כשהפער לטובתו עומד על משחקון אחד בלבד (15:16) וכשסלבי מפעיל עליו את כל הלחץ, ברסל הצליח לנצח במשחקון ה-32 עם ברייק של 51 נקודות והציב את עצמו במרחק משחקון מהתואר, 15:17. למרות הלחץ ברסל סגר את המשחק בסטייל עם סנצ'רי, רצף של 122 נקודות, ופרץ בבכי של התרגשות בסיום בזמן שאביו מחבק אותו ומזכיר לו מה השיג זה עתה.
4 צפייה בגלריה
שחקן הסנוקר לוקה ברסל
שחקן הסנוקר לוקה ברסל
דמעות של מנצח. לוקה ברסל
(Oli SCARFF/AFP)
"זה מדהים, אני לא מסוגל לראות יותר", אמר ברסל שטוף הדמעות, "זה היה קרב אדיר הלילה. החטאתי כדורים בסיום. אני לא יודע איך עשיתי את זה בסוף. סנוקר זה ענף קשה. יכולתי לעוף כבר בסיבוב הראשון – ועכשיו אני המנצח. זה משוגע. בשבועיים או בחודשים הקרובים אני לא מתכוון להתאמן, אלא רק ליהנות מהרגע. סנוקר הולך להתפוצץ בבלגיה כעת".

"ברסלמניה" בבלגיה

ברסל יזכה בעקבות ההישג ב-500 אלף פאונד ויעלה למקום השני בדירוג העולמי, דירוג השיא שלו בקריירה. ההופעה היוצאת מן הכלל שלו בשבועיים האחרונים, הכניסה את בלגיה כולה לקדחת סנוקר ול"ברסלמניה" של ממש. דיווחים חיים ממשחקיו תפסו את הכותרות הראשיות בכל אתרי החדשות הגדולים במדינה, לפני הפוליטיקה המקומית, הכלכלה והזיז הצידה את ענף הספורט הפופולרי במדינה, כדורגל.
ברסל עצמו יצר המון פיקנטריה סביבו כשחשף במהלך האליפות את אורח החיים המאוד לא ספורטיבי שהחליט לאמץ לאחרונה. לטענתו הוא לא התאמן לאליפות הנוכחית, ובמקום זאת הרבה לבלות במסיבות ולשחק פיפ"א עם חברים עד הזריחה. גם במהלך האליפות, הוא נהג לנסוע בין המשחקים במכוניתו משפילד לביתו בבלגיה – ולהשתכר עם חברים בלילות. עם הצלחה לא מתווכחים.
4 צפייה בגלריה
שחקן הסנוקר לוקה ברסל
שחקן הסנוקר לוקה ברסל
לא שמר על אורח חיים ספורטיבי, אך עם הצלחה לא מתווכחים. לוקה ברסל
(George Wood/Getty Images)
ברסל שנולד בדילסן-סטוקם, עיר במערב בלגיה, ב-1995 החל לשחק סנוקר בגיל 9 וגדל כילד פלא בענף. בגיל 14 בלבד כבר הוכתר לאלוף אירופה עד גיל 19. כשהיה בן 17 ו-45 ימים הוא שבר את שיאו של סטיבן הנדרי האגדי והפך לשחקן הצעיר בהיסטוריה שמעפיל לאליפות העולם. עם זאת, למרות שדרך בגיל צעיר מאוד על במת הקרוסיבל – ברסל עד השנה התקשה מאוד במעמד הרם ובחמש הופעותיו הקודמות באליפות העולם הפסיד כבר בסיבוב הראשון.
בסבב העולמי ברסל אמנם ביסס את עצמו כשחקן צמרת, אבל גם סבל מחוסר יציבות ותנודתיות קיצונית ביכולותיו. אליפות העולם היא תואר הדירוג הרביעי בקריירה שלו. בשתי העונות האחרונות חל שיפור משמעותי בתוצאות של ברסל. בעונה שעברה הוא העפיל לגמר אליפות בריטניה, אחד משלושת הטורנירים היוקרתיים ביותר בסבב וזכה באליפות סקוטלנד. השנה הוא זכה בצ'מפיונשיפ ליג, טורניר מינורי יחסית, העפיל לגמר באליפות אנגליה הפתוחה – וכעת הדובדבן שבקצפת, הזכייה באליפות העולם.