ארינה סבאלנקה? קוקו גוף? איגה שוויונטק? הטניס העולמי - פרשנים ואוהדים - מדברים בשלושת הימים האחרונים רק על שחקנית אחת - מירה אנדרייבה. בגיל 16 בלבד (בעוד שלושה חודשים תהיה בת 17, אם תרצו לדייק), הטניסאית הרוסייה רושמת עד כה מסע מופלא באליפות אוסטרליה - והביטחון העצמי שלה - אולי כיאה למעמד - בשמיים.
בסיבוב הראשון הדיחה בלי למצמץ את אונס ג'אבור הטוניסאית (6 בעולם) והלילה (בין חמישי לשישי) גם פיגור 5:1 ו-15:0 במערכה השלישית והמכרעת מול דיאן פארי הצרפתייה (72 בעולם) לא הפחיד אותה. היא השלימה קאמבק מופלא בדרך ל-6:1, 1:6, 6:7, אחרי 5:10 בשובר השוויון. אפילו אנדי מארי, המדורג 1 בעולם לשעבר, התרשם מהאופי של הטינאייג'רית הצעירה על הבמה הגדולה במלבורן.
5 צפייה בגלריה
מירה אנדרייבה
מירה אנדרייבה
מסע הקסם נמשך. אנדרייבה
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
מירה אנדרייבה
מירה אנדרייבה
אנדרייבה חוגגת את הקאמבק המופלא מול פארי
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
"כשהשדר אמר שהיא צריכה לעבוד על הצד המנטלי שלה, חצי שעה לאחר מכן היא ניצחה 6:7", צייץ מארי בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו. "אולי הסיבה שהיא ביצעה מהפך זה כן בגלל החוזק המנטלי שלה או כי היא קשה ודורשת מעצמה יותר". אנדרייבה ראתה מיד את הציוץ (בכל זאת, כמו כל הנערים והנערות היא לא עוזבת את הטלפון הנייד שלה) וחייכה לכתבים: "לא באמת חשבתי שהוא יראה את המשחק שלי. כשאוכל אדפיס ואמסגר את זה. אביא את זה איתי לכל משחק".
אסור לשכוח שהיא עוד תלמידת בית ספר, ולכן החוזק המנטלי שיש לה מפתיע את כולם. משוכה גבוהה נוספת ממתינה לה כבר בסיבוב השלישי - ברבורה קרייצ'יקובה הצ'כית (9 בטורניר ו-11 בעולם), אבל היא לא חוששת. "אני מאמינה בעצמי", הסבירה הבוקר על המגרש במלבורן.
למרות שהיא פחות משנה בסבב הבוגרות, אנדרייבה משלבת טניס עם לימודים מרחוק. לפני הניצחון הבלתי נתפס על ג'אבור, מי שהגיעה בשנתיים האחרונות לשלושה גמרי גראנד סלאם, הודתה הרוסייה שהייתה חייבת להשלים שיעורים בכימיה. "ואתם לא מבינים כמה אני שונאת את המקצוע הזה", אמרה לעיתונאים חצי בחיוך, חצי ברצינות.
הציוץ המפרגן של אנדי מארי

הכל בגלל שאמא הכריחה

היא נולדה ב-27 באפריל בקרסנויארסק, אך מתגוררת בשנה האחרונה בקאן שבצרפת יחד עם אחותה, אריקה אנדרייבה (19), שחקנית מקצוענית גם כן. בילדותה היא ראתה את אריקה משחקת ולא כל-כך התלהבה. מי שדחפה את מירה לשחק גם הייתה אמה ראיסה שהתלהבה ממשחקו של מראט סאפין. "למעשה לא אני בחרתי אם אלך לטניס, אלא אמא שלי", אישרה אנדרייבה. "אבל אני ממש שמחה שהיא עשתה זאת כי אני מרגישה כל כך שייכת לענף הזה".
בעוד אריקה (130 בעולם), עדיין לא עברה סיבוב אחד בטורניר גראנד סלאם כלשהו, דווקא האחות הצעירה (47 בעולם) נחשבת, כאמור, לדבר הגדול הבא. כבר בגיל 15, היא גברה על לילה פרננדז הצרפתייה והפכה לשחקנית השלישית הכי צעירה שמשיגה ניצחון בטורניר WTA 1000. עד גיל 16, לאנדרייבה יש 16 ניצחונות מול שחקניות מהטופ-20 ובשנה שעברה היא העפילה לסיבוב השלישי ברולאן גארוס ולסיבוב הרביעי בווימבלדון.
5 צפייה בגלריה
מירה אנדרייבה
מירה אנדרייבה
בוגרת, אולי יותר מדי, לגילה. אנדרייבה
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
מירה אנדרייבה
מירה אנדרייבה
מירה (משמאל) עם אחותה אריקה אנדרייבה
(צילום: Clive Brunskill/Getty Images)
5 צפייה בגלריה
אנדי מארי
אנדי מארי
התביישה לגשת אליו. מארי
(צילום: Graham Denholm/Getty Images)
אנדרייבה עצבנית, אולי יותר מדי, לגילה. בשנה שעברה בווימבלדון נקנסה ב-8,000 פאונד אחרי שזרקה את המחבט שלה וסירבה ללחוץ את ידו של שופט הכיסא בהפסד למדיסון קיז. גם השאיפות שלה, לפחות כרגע, לא כל-כך מציאותיים. "החלום הגדול?", אמרה לאחרונה בראיון עיתונאי. "הוא גדול מאוד. אני יודעת שנובאק ג'וקוביץ' זכה ב-24 גראנד סלאמים. אני רוצה להניף 25, אם זה יהיה אפשרי".
היא רוצה לעקוף את ג'וקוביץ', אבל האליל שלה, וזה עוד לפני הציוץ המדובר הלילה, הוא מארי. "פגשתי אותו בווימבלדון האחרון, אבל הייתי די ביישנית מלדבר איתו", סיפרה. "כשאני לפעמים רואה אותו באימון, אני ישר עוזבת". במאי האחרון, אחרי שמארי זכה בטורניר צ'לנג'ר, אנדרייבה אזרה אומץ וסימסה לו: "מזל טוב". הוא ענה לה: "בהצלחה ברולאן גארוס". הרוסייה התייחסה לכך הבוקר והסמיקה: "אולי בגלל זה אני מצליחה כל-כך טוב כעת". כנראה שזה בגלל הכישרון שלה, לא כך?