4 צפייה בגלריה
גארת' סאות'גייט
גארת' סאות'גייט
לקח השראה מפוטבול וראגבי. גארת' סאות'גייט
(צילום: getty images)
הוצאות חוץ הן אולי הדבר המתסכל ביותר בכדורגל. שחקן נאבק על כדור, נלחם כדי שהשופט יסמן על כדור חוץ של הקבוצה שלו, ושתי שניות אחרי מוסרים אותו חזרה ליריבה. הוצאות חוץ מרכיבות גם את אחד הנושאים הכי פחות מטופלים מקצועית בכדורגל, אבל הנה, אולי נבחרת אנגליה של יורו 2020 מצביעה על שינוי.
יורו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
אחד הדברים המעניינים במשחק הפתיחה של אנגליה, מול קרואטיה, היה אותן הוצאות חוץ. לא סתם זריקות ארוכות אלא מהלכים הרבה יותר מלהיבים. תרגילים שהביאו להזדמנויות. את הדוגמה הראשונה קיבלנו כבר בדקה החמישית, כשאנגליה ניצלה הוצאת חוץ באמצע חלק המגרש שלה כדי להגיע למצב בעיטה.
4 צפייה בגלריה
ראחים סטרלינג וקירן טריפייר
ראחים סטרלינג וקירן טריפייר
"זוכר? כמו שעשינו באימונים". ראחים סטרלינג וקירן טריפייר
(צילום: getty images)
שימו לב לתמונות המצורפות הממחישות בשלבים את ביצוע המהלך. הקרואטים סגרו את כל השחקנים הקרובים לכדור. מייסון מאונט התקרב למוציא החוץ קירן טריפייר, משך איתו את מרסלו ברוזוביץ', ואז שלח את הכדור לשטח הפנוי שהיה לפני ראחים סטרלינג. אנחנו תמיד רואים שכדורים מהחוץ הולכים ישירות לרגל של השחקן – לא אצל אנגליה.
בערך 20 דקות מאוחר יותר הגיע עוד מהלך בו היו מעורבים אותם שחקנים, אבל הפעם בצד ההתקפי של המגרש. כל שחקן אנגלי נסגר על-ידי יריב קרואטי אז מאונט והארי קיין עשו תנועה ללא כדור לאזורים מנוגדים, משכו איתם את השומרים, וסטרלינג רץ לכיוון שלישי. הכדור לא נשלח אליו לרגל אלא שוב, לשטח לפניו. סטרלינג בעט מעל השער, אבל הביצוע הכללי היה מצוין.
זו לא הפתעה שדווקא אנגליה היא זו שמנסה לצאת מהשבלונות הרגילות. המאמן שלה גארת' סאות'גייט מנסה כל הזמן לפתח פרמטרים ספציפיים בתוך המשחק, תוך לקיחת רעיונות ולמידה מענפי ספורט אחרים. סאות'גייט מבקר קבוע במחנות אימון של קבוצות פוטבול אמריקאי. לקראת הטורניר הנוכחי הוא צירף לצוות שלו את האנליסט הראשי של נבחרת וויילס בראגבי. לאנגליה יש גם צוות שאחראי על ניתוח אירועים מיוחדים במשחק, כמו אותן הוצאות חוץ.
השיטות של סאות'גייט היו חלק מרכזי בריצה של אנגליה לחצי גמר המונדיאל האחרון, אז שברה את שיא השערים ממצבים נייחים בטורניר אחד. כמה חודשים אחרי המונדיאל התארח סאות'גייט באולפן הסופרבול של רשת "סקיי" ואמר: "למדנו מפוטבול אמריקאי כל מה שאפשר. הסתכלנו על טכניקות האימון ועל העבודה של מאמנים שמתמחים בקטעים מיוחדים של המשחק, גם אם הם נראים קטנים. יש השקעה בפרטים הכי מינוריים וזה בדיוק מה שאנחנו רוצים לעשות".
אז אנגליה עושה ותנסה להמשיך לעשות במשחק השני שלה, הערב (שישי, 22:00) בדרבי הבריטי מול סקוטלנד. יהיה מעניין לעקוב אחרי התחום הזה במשחק שלה. הגיוני שבמשחק הראשון היה זה טריפייר, מגן ימני עם רגל ימין, שפתח כמגן שמאלי בשביל המצבים הנייחים – הוא לא רק מוציא את כדורי החוץ אלא קודם כל מגביה ובועט.
הוצאות חוץ הן נושא שחייב לעבור שיפור בכדורגל. כרגע הסיכוי של קבוצת כדורגל להישאר עם הכדור אחרי הוצאת חוץ שלה הוא בערך 50 אחוז, ממש הטלת מטבע, ובטח שרוב הקבוצות לא מנצלות את המצבים האלה לתרגילים מיוחדים שמביאים לניסיונות הבקעה. הנה, אולי אנגליה הנוכחית תסמל את השינוי.
4 צפייה בגלריה
ראחים סטרלינג חוגג עם החברים
ראחים סטרלינג חוגג עם החברים
אנגליה רוצה לסמל את השינוי. סטרלינג חוגג עם החברים
(צילום: AFP)

ומה עוד מחכה היום

שבדיה – סלובקיה (16:00). מארק האמשיק, הכוכב הגדול ביותר של נבחרת סלובקיה, נאלץ לעזוב את הקבוצה הסינית שלו בעונה שעברה בעקבות משבר הקורונה. הוא לא שיחק כמעט שמונה חודשים ורצה להיות בכושר טוב לקראת היורו, אז החליט לחתום בליגה שבדיוק נפתחה בחורף, הליגה השבדית. האמשיק לא שיחק הרבה בגטבורג, הוא היה פצוע תקופה, אבל היום יפגוש את שבדיה, המדינה שאירחה אותו כדי שישמור על כושר לקראת המשחק מולה.
קרואטיה – צ'כיה (19:00). הזדמנות לראות שוב את אחת הסנסציות של הסיבוב הראשון, הרי הוא פטריק שיק הצ'כי, שהבקיע צמד מול סקוטלנד, כולל שער מחצי מגרש. עוזר המאמן של קרואטיה, בלם העבר ורדאן צ'ורלוקה, הסביר שהקרואטים לא מתכוונים לשמור על שיק באופן מיוחד. עם זאת, בתקשורת המקומית דווח שהשוער דומיניק ליבאקוביץ' הוזהר שלא לצאת רחוק מדי מקו השער.
4 צפייה בגלריה
פטריק שיק
פטריק שיק
בקרואטיה חוששים. פטריק שיק
(צילום: EPA)
אנגליה – סקוטלנד (22:00). אנגליה ניצחה במשחק הראשון שלה בטורניר, 0:1 קטן על קרואטיה, אבל היא לא תוכל להגיע רחוק בלי יכולת טובה של הארי קיין. חלוץ טוטנהאם קיבל את הציון הנמוך ביותר בתקשורת האנגלית אחרי המשחק מול קרואטיה, וסקוטלנד, נבחרת חלשה יותר, היא הזדמנות טובה בשבילו להיכנס לעניינים. בפעם האחרונה שהנבחרות נפגשו, לפני ארבע שנים, קיין כבש.