איזו הצגה אוגורג'אן צ'אקיר ויאן זומר נתנו במשחק בין שווייץ לטורקיה. שני שוערים שהתמודדו עם הפגזות אינסופיות, וסיפקו כמה עצירות יוצאת מן הכלל. אפילו צ'אקיר שהוציא שלושה כדורים מהרשת יכול להיות מרוצה ממה שהראה.
יורו 2020 ב-ynet - מתחם מיוחד
הלוואי שהיו לנו עוד משחקים כאלה ביורו הנוכחי. בשום פנים ואופן אי אפשר לומר שמדובר בטורניר חלש, והוא כיף אחד גדול מדי יום. אבל אפשר לומר בפה מלא: הצבע שמכניסות הנבחרות הקטנות, והסיכוי המשופר שיש ליותר מדינות להשתתף בחגיגה, לא שווים בשום פנים ואופן את הכמות הניכרת של המשחקים המאכזבים. הגדלת היורו פגעה בצורה קשה ברמה של הטורניר, ולא צריך לדבר בספקולציות על מה שיכול היה להיות – אלא פשוט לבחון אמפירית את העניין.
5 צפייה בגלריה
יאן זומר מתעופף
יאן זומר מתעופף
יאן זומר מתעופף
(צילום: גטי אימג'ס)
המשחקים הטובים ביותר של יורו 2020 היו אלה שגם הבטיחו מראש. 2:4 פנומנלי של גרמניה על פורטוגל במשחק שכולו פינוק; ה-2:3 הנפלא של הולנד נגד אוקראינה; אי אפשר לשכוח את שינויי המומנטום ורגעי השיא ההתקפיים ב-1:2 של בלגיה בדנמרק; יודעים מה? אפילו ה-0:1 של צרפת על גרמניה היה משחק מעולה. המשותף לכל אלה הוא שמדובר במפגשים בין נבחרות בכירות ואיכותיות שבאו ליורו כדי לשחק כדורגל. אולי הדברים קצת ישתחררו במחזור השלישי, כפי שהראו שווייץ וטורקיה, כי אחרי שתי הופעות מחפירות, טורקיה נאלצה לנסות לשחק כדורגל בניסיון האחרון ומכך נולד יופי של משחק.
הנבחרות שבונות על הגנה הן אלו שגומרות אותנו. שני המשחקים של פינלנד, מול דנמרק ורוסיה, היו קשים לצפייה; ההתמודדות בין אנגליה לסקוטלנד הייתה מזעזעת, בגלל שהפחד מספיגה היה גדול מהרצון להבקיע (מזכיר למישהו את ליגת העל?); מי שנהנה לעומק מצמד הבונקרים של הונגריה בבית המוות משקר לעצמו.
5 צפייה בגלריה
ההונגרים חוגגים
ההונגרים חוגגים
נבחרת הונגריה. מישהו נהנה ממנה?
(צילום: AP)
אז עכשיו תעלה השאלה הברורה: למה אתה מאשים אותן? הרי הן נופלות בכל פרמטר מהיריבות והסיכוי הטוב ביותר שלהן הוא להתגונן ולחפש מתפרצות. אז לכך יש לי שלוש תשובות.
הראשונה: נכון, זו באמת לא אשמתן, זו אשמת אופ"א. ברגע שהיא יצרה את העיוות של העלייה מהמקום השלישי, אין צורך ביותר מדי כדורגל, רק משחק אחד טוב שגונבים בו ניצחון (כמו פינלנד בדנמרק) ואפשר לבנות על שמינית הגמר, הארכות ופנדלים. יותר מחצי מהנבחרות עוברות שלב, אחרי שקרוב לחצי מהמשתתפות במוקדמות עלו לטורניר הראשון. וויילס היא עוד דוגמה טובה, כשאחרי שני משחקים בהם היה כיף לראות אותה, הוסיפה בלם למערך מול איטליה וקילקלה את כל 90 הדקות.
5 צפייה בגלריה
טולוי ו-וויליאמס נאבקים על כדור
טולוי ו-וויליאמס נאבקים על כדור
טולוי ו-וויליאמס נאבקים על כדור. הוולשים באו להתבנקר
(צילום: AFP)
השנייה: שוודיה נופלת בכל פרמטר מהיריבות? ממש לא. אבל שוודיה שיחקה כדורגל שלילי בפעמיים שעלתה על הדשא, החזיקה בכדור 15 אחוזים מהזמן ב-0:0 המזעזע מול ספרד והמקום שלה בשמינית כבר כמעט מובטח בזכות הפנדל במשחק מול סלובקיה – שהיא בעצם הדוגמה לנבחרת קטנה שלא הגיעה כדי להרוס את הטורניר, אלא מנסה לשחק.
השלישית: די, גמרנו עם הימים של יוון ב-2004. הכדורגל השתנה, גם קבוצות קטנות לא באות למשחקים גדולים רק כדי להסתגר. זה גם לא משתלם. בגלל האיכות הטכנית והעבודה באימונים, הקבוצות הדומיננטיות בדר"כ שוברות את הבונקר. הונגריה שילמה על כך עם ההתפרקות מול פורטוגל בדקות הסיום, ואם קיליאן אמבאפה היה מפוקס, לא הייתה גונבת נקודה מצרפת.
החדשות הטובות מכל העסק הזה הן שברגע שכל הנבחרות הפחדניות ייצאו מהתמונה, נראה שאנחנו הולכים למפגשי נוקאאוט שייכנסו להיסטוריה מבחינת האיכות. החדשות הרעות הן שראשי הכדורגל העולמי כ"כ מנותקים, שיש סיכוי טוב שבקרוב היורו גם יוגדל ל-32 נבחרות, ונקבל זרם אינסופי של משחקים בהם נבחרת אחת מנסה ללא הרף לעבור את הביצורים המעובים של היריבה.
5 צפייה בגלריה
פדרי מול קריסטופר אולסון
פדרי מול קריסטופר אולסון
פדרי מול קריסטופר אולסון. רק נבחרת אחת באה לשחק
(צילום: AFP)

ומה מחכה היום?

צפון מקדוניה - הולנד (19:00): אחרי כל הביקורת כלפי הקטנות, מגיעה מילה טובה לצפון מקדוניה שלא מפחדת לתקוף, אבל סביר להניח שהיא פשוט נאלצת לעשות את זה בגלל שההגנה שלה כ"כ גרועה. לפחות היא השיגה שערים היסטוריים ביורו, ואת הולנד היא תקבל בגרסה מרוככת ולא בהרכב החזק ביותר, אבל בשמינית הגמר לא נראה אותה.
אוקראינה - אוסטריה (19:00): למרות ההפסד להולנד, אוקראינה היא אחת הנבחרות המרשימות בטורניר. יש לה פוטנציאל התקפי רציני מאוד ושחקנים איכותיים, והיא עולה בכמה דרגות על אוסטריה. הדבר המלחיץ ביותר הוא שתוותר על כל זה כדי להוציא את התיקו שטוב לשתי הנבחרות בכל הקשור לעליית שלב. נקווה מאוד שלא נקבל איזה שחזור של שמשון נגד כפר סבא, בלי יציאה מעיגול האמצע.
5 צפייה בגלריה
יארמצ'וק חוגג עם שבצ'נקו
יארמצ'וק חוגג עם שבצ'נקו
יארמצ'וק חוגג עם שבצ'נקו. אוקראינה מרשימה
(צילום: גטי אימג'ס)
רוסיה – דנמרק (22:00): אנחנו לא צריכים לחכות כדי לקבל את דנמרק האמיתית, זו שראינו מקרוב במוקדמות המונדיאל, כי היא כבר הגיעה. היכולת של הדנים במחצית הראשונה מול בלגיה הייתה מדהימה, והם יודעים שניצחון בקופנהגן ימחק את שני ההפסדים וצפוי לשלוח אותם הלאה מהמקום השני. אין סיבה שזה לא יקרה, כי רוסיה פשוט נראית רע.
פינלנד – בלגיה (22:00): איכות המשחק תלויה ביכולת של בלגיה להבין מהר איך להבקיע מול עשרה שחקנים ברחבה. אם זה יקרה בדקות הראשונות, אנחנו יכולים לקבל חגיגת שערים. אם הפינים יתנו תצוגה היסטורית של העפת כדורים קדימה והתפתלויות על הדשא, זה יהיה ערב ארוך וקשה לצפייה. בגלל הניצוץ של קווין דה בריינה והאיתות שקיבלנו מאדן הזאר מול דנמרק, אולי נימנע מעוד משחק חלש.