לאחר הפרסום ב-ynet על ההחלטה שלא להחזיר לפעילות את הליגות הנמוכות לנשים, הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר (רביעי) דיון חירום בסוגיית אפליית נשים בפתיחת הליגות ופערי התקצוב בספורט נשים. יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר: "ראיתי את הפרסומים הבוקר לגבי פתיחת הליגות ולצערי יצרו קריטריונים שטובים לכותרות ולא פותרים את העניין".
ח"כ תמר זנדברג: "המשק חוזר לאט ומסיבות אפידמיולוגיות יצרו קריטריונים בספורט והכל טוב ויפה, אבל בכל ספורט יש יותר מליגה מקצוענית אחת. הליגה השנייה והשלישית של הגברים עובדות והם מתאמנים כרגיל ואצל הנשים הן מושבתות – הן מופלות גם בשגרה במשכורות, בתקציבים וכאן הוסיפו חטא על פשע כאילו הנשים עוסקות בספורט כחוג אחר הצהריים".
3 צפייה בגלריה
שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
"הנשים מופלות גם בשגרה ובמשכורות". שחקניות נבחרת הנשים של ישראל
(צילום: אורן אהרוני)
ח"כ מרב מיכאלי: "הבינו שצריך שוויון מגדרי והבינו שאי אפשר להגיד השחקנים יחזרו והשחקניות לא אבל חלק מהקריטריונים פשוט ימנעו את זה. לא בטוח שכל הקבוצות יוכלו לעמוד בקריטריונים. זה אפילו לא לצאת ידי חובה".
נכון לעכשיו המתווה החדש אומר שבענפים שיש בהם ארבע ליגות או פחות, רק הליגה הראשונה תוחזר, אך אם יש חמש ליגות לפחות, יוחזרו השלוש הראשונות לפעילות. הבעיה היא שבליגות הכדורגל והכדורסל לנשים קיימות ארבע ליגות בסך הכל.
עו"ד עפרה שרון עוזרת ראשית ליועץ המשפטי במשרד התרבות והספורט ניסתה להסביר את העניין: "הכללים שנקבעו זה נוסח מאוד רחב. כשמסתכלים על מישהי שצריכה לעבור ליגות אז רמת המקצועיות הולכת ומשתפרת – המטרה היא להגדיל כמה שיותר ליגות. הנוסח של התקנות הוא רחב באופן כזה שמדבר על ענף כענף ואם יש יותר ליגות גברים אז גם הנשים ייהנו ויחזרו".
ח"כ מיכאלי: "אז את אומרת שליגות הנשים רשאיות לעבוד בגלל שיש יותר ליגות גברים וגם הנשים יחזרו בשלושת הליגות הראשונות".
3 צפייה בגלריה
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת הכספים הזמנית
תקף את משרד הספורט. ח"כ עודד פורר
(צילום: דוברות הכנסת/עדינה ולמן)
עו"ד שרון: "זאת פרשנות נכונה".
ח"כ פורר: "בא לציון גואל ואני מבין שאתם תפרשו אותה גם במענק לשחקן הישראלי?"
עו"ד שרון: "הסוגייה הזו תיבחן ולא יודעת איך יוחלט כי יש הבדל בין תמיכה לבין תקנות לשעת חירום".
כשנשאלו נציגות משרד הספורט מתי יחזרו ליגות הנשים לפעילות, הן לא נתנו תשובה ברורה ולכן ח"כ פורר זעם ואמר: "יש לי שאלה, אתן מהלשכה המשפטית של משרד הספורט או מהלשכה המשפטית של התנועה לפרשנויות משפטיות – מה הפרשנות המשפטית שלכן?"
ח"כ אורלי פרומן: "אתם צריכים להוציא הנחיות מחר לליגות – האם ב-29 לאוקטובר ליגת הכדורסל תתחיל לפעול?", ח"כ פורר: "אולי צריך לבטל את משרד הספורט".
בתום עימות קולני אישרה עו"ד שרון: "הליגות בכדורסל נשים ובכדורגל יוכלו לחזור מבחינתנו להתאמן כבר היום".
פורר המשיך ותקף: "יש פה תחושה שמשרד הספורט נוהג באלימות כלכלית כלפי הספורטאיות בישראל – לא פחות ולא יותר. לא ניתן לפגוע בספורט הנשים תקופה כה ארוכה כשהוא צריך תקצוב יתר ולא תקצוב חסר. פוגעים בו בתקנות כשאומרים לו אתה לא מקצועי אבל הקריטריונים מראש מתאימים רק למגזר מסוים אחד".
הילה קניסטר בר דוד יו"ר מינהלת ליגת העל בכדורסל נשים: "אני מסכימה שספורט הנשים חווה אלימות כלכלית מצד הממשלה. הזלזול בתקצוב הנשים הוא בלתי הגיוני. אני נתקלת בתשובות בלתי סבירות ולא מקובלות ממשרד הספורט ומהטוטו. אני הולכת להילחם על התקציבים כי יש חלוקה לא שוויונית של כספי מדינה לגברים ונשים. נקודת ההתחלה צריכה להיות שיוונית".
3 צפייה בגלריה
הילה קניסטר בר-דוד
הילה קניסטר בר-דוד
"יש חלוקה לא שוויונית של כספים". הילה קניסטר בר-דוד
(צילום באדיבות מנהלת ליגת העל לנשים בכדורסל)
ורד פליטמן סמנכ"ל ארגון השחקנים בכדורגל: "שוויון בספורט משקף שוויון מגדרי בחברה. בכל מקום שגברים מקבלים תקציבים גם נשים צריכות לקבל, ואם זה לא בא מהמשרדים ומהטוטו אז זה צריך לבוא מחקיקה. היום יש משחק של נבחרת הנשים ואתם לא יודעים ואתם לא אשמים כי זה לא מפורסם בשום מקום. ואם הנבחרת לא מעניינת, על אחת וכמה כל השאר".
ממשרד התרבות והספורט נמסר: "מצופה מועדה כה חשובה בכנסת ישראל שתנהל דיון מקצועי, ענייני ואובייקטיבי, ללא משוא פנים. לצערנו - לא כך היה. טיעוני נציגי המשרד בוועדה היום הוטו ומוסגרו באופן מגמתי, תוך פוליטיזציה של העובדות - דבר שלא נשלים איתו. המשרד עובד ללא לאות בימים אלו בכדי להחזיר את עולם הספורט הישראלי לפעילות - ללא הבדל דת, גזע ומין, תוך הבנה מלאה של המורכבויות שמייצרות ההגבלות הבריאותיות - ותוך עבודה במסגרתן. בתוך כך, ובסיכום עם איגוד הכדורסל וההתאחדות לכדורגל, גם ליגות הנשים המשניות בענפים אלו, קיבלו אישור והן תוכלנה להתאמן תחת הנחיות משרד הבריאות ובהתאם למתווה הכולל".