העונה החולפת הייתה אחת המטלטלות מבחינת יותם הלפרין. מתפקיד המנהל הספורטיבי של הפועל ירושלים הוא עבר ביום בהיר אחד, לבקשת ההנהלה, אל הקווים, במקום אורן עמיאל שפוטר ארבעה חודשים בלבד לאחר שהחל בתפקידו. בתחילה זה היה מינוי זמני, אבל אחרי שכולם ראו איך הדברים מתחברים, הפך הלפרין למאמן לקבוע. רגע לפני שהעונה החדשה נפתחת, עם משחק ביתי הערב (21:00) מול דרושאפקה בליגת האלופות, ועם מאמן חדש על הקווים, שב הלפרין לתפקידו המקורי.
"הייתה לי חווייה מדהימה בעונה שעברה", הוא מספר. "חווייה שלא ציפיתי ולא חשבתי שתקרה. לקחתי מאוד קשה את מה שקרה עם אורן, הייתה סיטואציה שבה המועדון הביא לי צו 8, ונעניתי לבקשה. במקרו גם עשינו דברים טובים, למרות שבמבחן התוצאה זה לא התבטא. רצינו לקחת אליפות. ואז הגיע הקיץ, עם כל השינויים לקח זמן למועדון להבין לאיזה כיוון הוא הולך, והחלטתי לא להמשיך בתפקיד המאמן".
6 צפייה בגלריה
המנהל הספורטיבי של הפועל ירושלים בכדורסל יותם הלפרין
המנהל הספורטיבי של הפועל ירושלים בכדורסל יותם הלפרין
"הייתה לי חווייה מדהימה בעונה שעברה". יותם הלפרין
(צילום: יואב דודקביץ')
למה? "הרגשתי שהסיטואציה שלי, ברמה האישית, עוד לא נכונה מספיק".
בראיון ב"ידיעות אחרונות" ביוני האחרון, אמרת שמגרה אותך להמשיך לאמן. מה השתנה? "אמרתי שזה משהו שאני חושב עליו. לאמן זה משהו מאוד מרגש, יש בזה המון קשיים, אתה מרגיש הרבה פעמים בודד. הרבה פעמים זה אתה נגד כל העולם. מי שהיה שחקן מבין את זה. אתגר יומיומי. אני מניח שמתישהו אחזור לשם".
"עשיתי מה שטוב להפועל ירושלים לאורך כל הקיץ הזה. מעולם לא שמתי את עצמי לפני המועדון. זו מחויבות של כל אחד מאיתנו. פנו אליי ואמרו 'יש לנו אופציית דז'יקיץ', ועדיין לא נתת לנו תשובה'. אמרתי להם שיש פה מאמן מצוין על המדף, ושאנחנו צריכים להחתים אותו"
הרגשת שאתה לא מוכן? "לא, זה לא היה קשור לזה. פשוט לא ידעתי מה נכון באותו זמן, כשהפועל פנו אליי להמשיך. לא נתתי תשובה חד משמעית, שזה משהו שאני לא רוצה לעשות. פשוט בזמן מקביל נכנס עניין אלכסנדר דז'יקיץ' לתמונה, וכולנו חשבנו שהוא הבנאדם שצריך להיות המאמן".
אז זזת הצידה? "עשיתי מה שטוב להפועל ירושלים לאורך כל הקיץ הזה. מעולם לא שמתי את עצמי לפני המועדון. זו מחויבות של כל אחד מאיתנו. פנו אליי ואמרו 'יש לנו אופציית דז'יקיץ', ועדיין לא נתת לנו תשובה'. אמרתי להם שיש פה מאמן מצוין על המדף, ושאנחנו צריכים להחתים אותו".
כי יש לו יותר קבלות ממך? "העבר שלו מראה שהוא הביא המון קבלות. לעומת שמונה חודשים שלי, הוא אחרי 30 שנות אימון, וזה הבדל גדול. אני לומד ממנו המון, וזה אחד הדברים שהיו חסרים לי - ללמוד ולראות עוד. אני חושב שהוא מאמן מצוין, מהטובים שהיו פה".
נראה אותך חוזר לקווים? "השנה בהפועל ירושלים זה לא יקרה. מעולם לא פסלתי את עמדת המאמן. עם כל הקושי בדבר הזה, עברתי חוויה מאוד עוצמתית. ברמה האישית ארצה לחזור אליו מתישהו, לא יודע אם זה יהיה בעוד שש או בעוד 200 שנה".
6 צפייה בגלריה
יותם הלפרין
יותם הלפרין
"מעולם לא פסלתי את עמדת המאמן". הלפרין
(צילום: עוז מועלם)

"רוצים פיינל-פור באלופות אבל ריאלים"

גם המועדון עבר הקיץ טלטלה רצינית, אחרי העברת הבעלות המלאה לאייל חומסקי ועזיבת שתי דמויות מפתח - המנכ"ל גיא הראל והמנהל דייויד בסן. "המון דמויות מאוד דומיננטיות, שעשו המון דברים מדהימים למועדון, עזבו. זה היה קיץ לא פשוט מבחינה מערכתית. היה לי מזל וכבוד במהלך השנים שלי כשחקן, להיות מול הרבה מנכ"לים. אני חושב שגיא הוא הטוב מביניהם, לאור מה שהוא נתן להפועל ירושלים 24/7, מהנשמה. הוא היה מאוד דומיננטי באופי ובתפקיד. מה שגיא עשה פה בתשע השנים האחרונות זה דבר מופלא. מעבר לזה שהרווחתי חבר אמיתי לחיים, הרווחתי ממנו גם המון ידע".
הפתיע אותך שהוא עזב? "כבר בשנה שעברה היו רגעים שהוא אותת על תחושת מיצוי קלה. אני לא יכול להגיד שביום שהוא הודיע שהוא עוזב, נפלתי מהכיסא. הרגשתי את זה עליו. הוא רצה את ההפסקה הזאת. אני בטוח במיליון אחוז שעוד נראה את גיא בכדורסל. לא יודע אם בהפועל ירושלים, אבל אנחנו נראה אותו, ובלי קשר, הוא עדיין עומד לרשותנו בהרבה דברים שאנחנו מתייעצים איתו".
6 צפייה בגלריה
גיא הראל
גיא הראל
"כבר בעונה שעברה הוא אותת על תחושת מיצוי". הראל
(צילום: עוז מועלם)
עם העזיבה שלו, בעצם נשארת הסמכות המקצועית היחידה מצד הבעלים. איך אתה עם זה? "גם דייויד השאיר אחריו חור גדול ועכשיו, כשנכנסים אנשים חדשים, התפקיד שלי הוא באמת לתת להם נחיתה רכה עד כמה שאפשר, בדברים שאני יודע לעשות. אני לא יכול להגיד שאני יודע לעשות את כל הדברים שגיא ודייויד עשו. זו אחריות להרבה דברים לוגיסטיים אבל האחריות המקצועית היא מה שחשוב לי, ויש לי פה צוות מאמנים נהדר עם הרבה ניסיון. זה מאוד מקל עליי".
גיא היה על שוק השחקנים באופן תמידי. זה שהיה ממליץ למאמנים על שחקנים מסוימים במסגרת התקציב, וגם זה סגר את המו"מ. אתה יודע לעשות את הדברים האלה? "כולנו ביחד בונים את סדר היום אחרי העזיבה של דייויד וגיא. אלה שני חורים מאוד גדולים שנוצרו, וזה לא יהיה פשוט, אבל זה טבעו של תהליך. אנחנו כמועדון צריכים לגבות זה את זה, ולהבין איך אנחנו נכנסים לתפקידים האלה. עכשיו המטרה האישית העיקרית שלי היא לתת למאמן כל מה שהוא צריך. הוא מאמן שמודע למה שהוא רוצה, מאוד מדויק במה שהוא עושה. אני מאוד שמח שיש לי את ההזדמנות לעבוד איתו, הוא דמות כדורסל באמת איכותית".
למה החלטתם לחזור למאמן זר? "דז'יקיץ' זה משהו שנרקם כבר לפני שנה. חשבנו שמבחינה מקצועית זאת הדמות שיכולה להוביל אותנו להישגים, ורצינו לראות אותו כאן כבר אז. ברגע שהוא היה על המדף, כולנו חשבנו שמבחינת כדורסל הוא יהיה האיש הנכון ברמת הניסיון וההישגים שלו בעבר. זה תהליך, זה לא משהו שיקרה מחר, הוא בא לכאן עם המון דברים שאנחנו צריכים להתרגל אליהם".
6 צפייה בגלריה
אלכסנדר דז'יקיץ'
אלכסנדר דז'יקיץ'
"משהו שנרקם לפני שנה". דז'יקיץ'
(צילום: EPA)
כמו מה? "מאוד חשוב לו התכנון קדימה והוא מאוד ברור במה שהוא רוצה לעשות. בן אדם מאוד מיוחד, ג'נטלמן, מצחיק, חכם וכיפי. הוא מגיע עם סטנדרטים גבוהים של עבודה. עברנו קיץ מאוד אינטנסיבי לטובה, המון זומים, רשימות, פגישות. היינו שם כדי להמליץ ולהציע, אבל בסוף המאמן הוא זה שמקבל את ההחלטה. זה היה מאוד ברור. אני חושב שיש לנו קבוצה שתואמת את הציפיות של המאמן, ומניח שכמו בכל עונה נצטרך להגיב לסיטואציות. העבודה איתו מאוד מיוחדת. בשנייה שראיתי אותו, אחרי דקה הוא כבר נשאב איתי לשיחה ארוכה על כדורסל. הוא כזה שמדבר על כדורסל כל היום. זאת האהבה שלו. הוא מאוד יסודי. היחסים בינינו מאוד ברורים, אני פה בשביל כל מה שהוא צריך".
"יש לנו נבחרת טובה, הרבה כישרון. הרבה זמן לא הייתה לנו נבחרת עם כל-כך הרבה שחקנים שמגיעים מהליגה הטובה בעולם, מהיורוליג, או כזה שמשחק תחת ז'ליקו אוברדוביץ'. יש הרבה פוטנציאל ואנחנו הולכים לקראת תקופה טובה של הנבחרת. הקיץ קשה, אבל אני מאוד מאמין בחבר'ה. היה איזה תהליך הצערה שהתחיל עוד בימי עודד קטש. להוציא את פניני, שצחקתי איתו לפני כמה ימים"
נראה שהפועל ירושלים לקחה צעד אחורה מבחינה כלכלית, הישגית ומקצועית. "אני, באופן כללי, לא אדם שמסתכל רק על שנה אחת. מה שחשוב זה להסתכל קדימה. כשאנחנו מחתימים מאמן, אנחנו רואים פה שנים קדימה. לפעמים דברים לא הולכים או משתבשים. לאורך השנים הפועל ירושלים מיעטה לפטר מאמנים, גם כשהיה מצב קשה. בשנתיים-שלוש האחרונות, מאז הקורונה, לא הצלחנו לייצר הישגים בגלל החלטות לא טובות וסיטואציות שלא בשליטתנו. הרבה דברים קורים, זו מערכת שלמה, מספיק שדבר וחצי קורה, וזה הופך לך עונה שלמה".
וכשאתה מנתח את הדברים במבט לאחור? "הפועל ירושלים עשתה מהפכה והביאה הישגים וקהל. אני מסתכל על העשור האחרון, ולא עוצם עיניים על שלוש השנים הפחות טובות. אני בטוח במיליון אחוז שאם נדבר בעוד עשור, הימים המצוינים עם התארים עוד לפנינו. גם הכישלונות עוד לפנינו, כי זה חלק מהדבר הזה שנקרא מערכת ספורט. התפקיד שלנו זה להבין מה עשינו פחות טוב בשלוש השנים האחרונות, ולנסות למנף ולהשתפר".
נראה בקרוב חזרה לימים הטובים? "אין לי ספק שהפועל ירושלים תביא עוד הישגים. אם זה יקרה השנה או עוד שנתיים, אני לא יודע להגיד. אנחנו מנסים שזה יקרה עוד השנה, מנסים להעמיד את הקבוצה הכי טובה, עם המשאבים הכי גדולים שאנחנו יכולים לגייס. אבל לבוא ולהגיד שמבחינה תקציבית אנחנו אחרי מכבי ת"א ומעל כל הליגה, זה לא נכון. פיינל פור בליגת האלופות הוא מהדברים שאנחנו רוצים להגיע אליהם, אבל אנחנו ריאלים".
6 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת ישראל על הפרקט
שחקני נבחרת ישראל על הפרקט
"יש לנו נבחרת טובה, הרבה כישרון"
(צילום: עוז מועלם)

"אין לי ספק שנראה דברים יפים מקטש"

מה אתה חושב על הופעת נבחרת ישראל באליפות אירופה? "יש לנו נבחרת טובה, הרבה כישרון. הרבה זמן לא הייתה לנו נבחרת עם כל-כך הרבה שחקנים שמגיעים מהליגה הטובה בעולם, מהיורוליג, או כזה שמשחק תחת ז'ליקו אוברדוביץ'. יש הרבה פוטנציאל ואנחנו הולכים לקראת תקופה טובה של הנבחרת. הקיץ קשה, אבל אני מאוד מאמין בחבר'ה. היה איזה תהליך הצערה שהתחיל עוד בימי עודד קטש. להוציא את פניני, שצחקתי איתו לפני כמה ימים".
על מה צחקת? "אמרתי לו שבעוד 15 שנה אני אפתח טלוויזיה, אראה שהנבחרת מדשדשת ,והוא יעלה מהספסל. לי היה ברור שהוא יחזור למכבי. אני חושב שזאת החלטה נכונה לשני הצדדים. הוא בן 40 אוטוטו, עם אחת הקריירות הכי ממוקסמות שעשה שחקן. גדלתי איתו, ואין לנו הרבה שחקנים כמוהו. איך שאני מכיר את המאמנים הישראלים, אתה רוצה את גיא על הספסל. טוב, לא טוב, משחק או לא, זה לא משנה. ברבע גמר גביע ווינר היו לו אפס נקודות, והמאמן מצוטט שהוא עזר לשנות את המשחק. זה גיא. יש לו שכל שאי אפשר לרכוש אותו, נולדים איתו, והיכולות שלו להבין את המשחק היא מעל הרמה הממוצעת. זהו, שרק יהיה בריא".
מהצד מה ראית שלא עבד בנבחרת? "אני צריך לחיות איתם כדי להסביר את זה, אבל אני שומע דברים על חדר ההלבשה. לא יודע מה נכון ומה לא. יש שם שחקנים שהם כבר מוצר מוגמר, כמו תמיר בלאט ויובל זוסמן. ים מדר עוד יהיה טוב יותר בשנים הבאות, גם דני אבדיה. אני חושב שהפוטנציאל של הנבחרת הזאת עוד לא מוצה".
6 צפייה בגלריה
המנהל הספורטיבי של הפועל ירושלים בכדורסל יותם הלפרין
המנהל הספורטיבי של הפועל ירושלים בכדורסל יותם הלפרין
"אני חושב שהפוטנציאל של הנבחרת הזאת עוד לא מוצה". יותם הלפרין
(צילום: יואב דודקביץ')
בלי קשר לגודס, הייתה טעות לפטר את קטש? "קטונתי. קודם כל עודד מאמן נהדר, הוא לקח את הנבחרת למקומות טובים. אם הפיטורים שלו נובעים משיקולים פוליטיים, אז אלה דברים שפחות טובים לכדורסל הישראלי, ואם זה נבע ממשהו מקצועי אז בסדר גמור. יש אנשים שמקבלים החלטות, ולפעמים הן קשות. אני יכול להגיד שמאוד נהניתי מעודד בתקופה של הנבחרת, ובתקופה שהיה פה בירושלים. אין לי ספק שגם הוא בסוג של תהליך בקבוצה חדשה, ושנראה ממנו עוד דברים יפים".
מה אתה חושב על אבדיה? "כיף גדול. אין לנו הרבה שחקנים כאלה, גם בעבר הרחוק היו ממש בודדים, אולי עומרי כספי. הוא עשה קריירה מדהימה בליגה הטובה בעולם, והוביל נבחרת. חובת ההוכחה עדיין עליו. הוא עם פוטנציאל עצום להוביל את הנבחרת הזאת, ואנחנו לא רואים מוצר מוגמר שלו כרגע. לשים הכל על הכתפיים שלו זה לא דבר נכון, במשחקים שדני היה דומיננטי וטוב הנבחרת פרחה, וכשהוא היה פחות טוב, היא הייתה פחות טובה. כיף שיש שחקן כמוהו במדינת ישראל".
עושה לך געגועים לנבחרת? "כן, נבחרת ישראל הייתה משהו מאוד כיפי. אני יכול להגיד שכשאני רואה את הפועל ירושלים או כל קבוצה אחרת משחקת, לא תמיד בא לי לעלות למגרש, באל נבחרת זה משהו אחר. החוויות, הישראליות, הביחד, החברים שגדלת איתם. באיזשהו מקום קינאתי בהם כשהם היו ביורו באסקט. זה ממש כיף".
פורסם לראשונה: 13:00, 03.10.22