אחרי מספר ימים של אי ודאות, הודיעו היום (שני) הפועל גליל-עליון, עירוני נס-ציונה ובני-הרצליה כי ייאלצו לפרוש מהמשך העונה ביורופקאפ.
כזכור, ביום שישי בערב, הודיעה פיב"א לשלוש הקבוצות כי היא מאשרת להן להמשיך במפעל (אחרי שכבר שוחקו שני מחזורים- ללא הישראליות) ועל הקבוצות בכחול-לבן, שיארחו בקפריסין, לדאוג לאבטחה ולתנאים- כאשר המשחק הראשון אמור להיות כבר ביום רביעי הקרוב. אלא שמאותו הרגע, מספרים בקבוצות, החלו להיערם קשיים, החל מתשלום האבטחה (35 אלף איו למשחק) ועד לוח זמנים בלתי אפשרי של השלמת שלושה משחקים בעשרה ימים - כשבאי השכן יכלו לאפשר לכל קבוצה לקיים רק משחק בשבוע. אתמול כבר ספגה גליל-עליון הפסד טכני באחד ממשחקיה.
2 צפייה בגלריה
שחקן עירוני נס ציונה ג'רום מיינסי
שחקן עירוני נס ציונה ג'רום מיינסי
הישראליות פרשו מהיורופקאפ. ג'רום מיינסי מנס ציונה
(אתר פיב"א)
"בשבועות האחרונים עשינו מאמצים רבים - כלכליים ומקצועיים - בכדי שנוכל להמשיך ולהשתתף במפעל היורופקאפ גם השנה. צעדים אלו נבעו מתוך הבנה של החשיבות בכך שהקבוצות הישראליות תמשכנה להתחרות ולייצג את ישראל, והמשמעות שיכולה להיות בעתיד לקבוצות הישראליות אם נפרוש בצורה חד צדדית", כתבו שלושת המועדונים בהודעה משותפת. "למאמצים אלו היו שותפים בחלקם גורמים באיגוד, שר התרבות והספורט מיקי זוהר, ואפילו משרד החוץ. לצערנו נתקלנו בחוסר שיתוף פעולה ורצון מצד פיב"א לעזור או למצוא כל פתרון שיאפשר לקבוצות להמשיך להתמודד במפעל, והיום קיבלנו הודעה שאם לא נאשר את התנאים שלהם לאירוח הם יראו זאת כהחלטה שלנו לפרוש".
הקבוצות הדגישו שלא מדובר בפרישה מרצון, וכי מלכתחילה, מאז פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" נראה היה שהאיגוד האירופי אינו מעוניין בקבוצות הישראליות במפעל המשני שלו, לעומת הפועל חולון והפועל ירושלים בליגת האלופות, שם טוענים שהראו יותר גמישות כי "זה המפעל הבכיר".
"בצעד תמוה מאוד וללא כל בקשה מאיתנו הקבוצות, אלא תוך ניצול ציני לפנייה של האיגוד הישראלי למקבילתה הקפריסאית - שסיפקה מכתב בו תנאים בלתי אפשריים לקיום המשחקים אצלה - פיב"א נתנה את אישורה רק למתכונת זו", נכתב על התנאים, במסגרתם, כאמור, תיאלץ כל קבוצה לשחק רק פעם בשבוע, דבר שאינו סביר מבחינתן.
2 צפייה בגלריה
סנדי כהן בני הרצליה
סנדי כהן בני הרצליה
"תנאים בלתי אפשריים" מצד פיב"א. סנדי כהן מבני הרצליה
(צילום: עוז מועלם)
"הקבוצות לא יורשו לשהות בקפריסין בין המשחקים ויאלצו להגיע יום לפני המשחק ולעזוב יום אחריו, כשמהפועל גליל עליון נדרש בנוסף למצוא מקום אירוח למשחק הקרוב תוך 24 שעות - וזאת כשפיב"א דוחה כל מדינה אחרת לאירוח הנ"ל, דבר שהוביל להודעתם אתמול על הפסד טכני לחובת גליל".
אחרי שהובן שהתנאים בקפריסין לא ראויים, הציעו שלוש הקבוצות מקומות אחרים לאירוח, כמו בולגריה, אך לטענתן "פיב"א סירבה לקבל חלופות אלה ושוב ושוב שלחה מכתבים עם דדליין בו דרשו מאיתנו לאשר את הסכמתנו לתנאי האירוח בקפריסין. התנאים כאמור, בלתי אפשריים לביצוע גם אם היינו רוצים בכך, וכאלו ושיובילו בהכרח למספר הפסדים טכניים ולאיבוד כל ערך ספורטיבי של ההשתתפות במפעל. נראה שהתנהלות פיב"א בשבועיים החולפים נועדה בכדי לדחוק אותנו מחוץ למפעל ומחוסר רצון לראות קבוצות ישראליות בו, ולצערנו נראה שמאמצים אלו נשאו פרי".
הקבוצות סיכמו את ההודעה בהבעת אכזבה מההחלטה: "ציפינו לקבל יחס מבין ומכיל הרבה יותר. אנו מתנצלים בפני האוהדים שלנו - להם קיווינו להעניק קצת נחת ובריחה מהמציאות הקשה שנכפתה על כולנו בחודש האחרון". המכתב נחתם בכך שהקבוצות מדגישות שנעשו כל המאמצים, אבל כאמור הם לא צלחו ומספר הישראליות המשתתפות במפעל אירופי יצטמק משבע לארבע: מכבי ת"א ביורוליג, הפועל ת"א ביורוקאפ, והפועל חולון והפועל ירושלים בליגת האלופות.