"הודעתי בישיבת הסיכום של איגוד הכדורסל שסיימתי את דרכי בנבחרת הבוגרת, הפרק שלי שם נגמר. הרגשתי עם עצמי רע מאוד כשישבתי על הספסל באליפות אירופה. זה לא אני אם אין לי השפעה. כולם מבינים עכשיו שהסיטואציה הזו לא נוחה לנבחרת. צריך להיות מעורב בתרגילים ושלם עם הדרך של המאמן כדי להיות על הספסל. לא אנהל את הנבחרת אם לא אעשה הכל – כולל להתוות דרך ולקבוע מי יעמוד על הקווים".
כחודשיים אחרי הכישלון ביורובאסקט, המנהל המקצועי של נבחרות ישראל, פיני גרשון, מטיל פצצה בשיחה בפודקאסט המשותף שלנו "פיני וצנצי - הבית של הפודקאסטים ALL-in". "עלה רעיון על ידי האיגוד שאשב על הספסל, אני חשבתי אז והיום עוד יותר שזה לא יכול להצליח", מסביר גרשון. "מאמן שלא קובע את התרגילים, ואני לא קובע, לא צריך לשבת על הספסל. אני גם לא יודע אם אני מבין את כל התרגילים ולא יכול להגיד שכל הכדורסל של גיא זו התפיסה שלי, יש לי את הדרך שלי. אני מועסק על ידי איגוד הכדורסל. יכולתי להגיד שאני לא רוצה ולעזוב, אבל אז היו לוקחים את ההנאה שלי לעבוד עם הצעירים. לפני ארבע שנים הציעו לי את הנבחרת הבוגרת וסירבתי. אם גודס לא היה מסכים שאשב איתו על הספסל, זה לא היה קורה”.
4 צפייה בגלריה
פיני גרשון
פיני גרשון
פיני גרשון. "סיימתי את דרכי בנבחרת הבוגרת"
(צילום: עוז מועלם)
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות"

"לא יודע להיות עוזר מאמן"

גרשון, שבחודש הבא יחגוג 71, מונה לפני שבע שנים למנהל המקצועי של איגוד הכדורסל. בתקופתו נבחרת העתודה זכתה פעמיים ברציפות באליפות אירופה וכל הנבחרות הצעירות עלו לדרג הבכיר ביבשת. לפני הטורניר בפראג הוא התבקש על ידי יו"ר האיגוד, עמירם הלוי, להיות מעורב יותר בנבחרת הבוגרת, כולל לשבת על הספסל לצד גודס. הוא הסכים, אבל כעת החליט להמשיך רק בנבחרות הצעירות. "אני לא יודע להיות עוזר מאמן. כשהייתי עוזרו של גודס במכבי ת"א הייתי מעורב, הוא כמעט התפטר וביקש שאקח את המפתחות. סירבתי".
כזכור, הנבחרת של גודס לא הצליחה לעלות לשמינית הגמר, אבל גרשון לא חושב שמדובר באסון. "זה לא כישלון", הוא אומר. "זו הייתה האליפות הכי חזקה אי פעם. ניצחנו משחק אחד יותר מדי, את פינלנד, כי הם הגיעו זחוחים אחרי שכבר ניצחו אותנו במוקדמות גביע העולם. הם הפסידו יותר מאשר ניצחנו. את מי עוד יכולנו לנצח? לא את סרביה, צ'כיה או פולין. רוב השחקנים שלנו לא שיחקו בכלל באליפות אירופה בבוגרים, הזכיות של העתודה לא אומרות שום דבר. הצעירים הגיעו לטורניר בתחושה שהם כבר לקחו שתי אליפויות אירופה ברציפות. היינו צריכים להביא מאמן מנטלי צמוד".
4 צפייה בגלריה
פיני גרשון
פיני גרשון
"לא יודע להיות עוזר מאמן". גרשון בקדנציה האחרונה בצהוב
(צילום: ראובן שוורץ)

בלאט לא כוכב יורוליג

אבדיה הצהיר כי המטרה היא להגיע לגמר אליפות אירופה. "אחת השטויות הגדולות שאפשר לומר. הוא לא דיבר על הגעה לגמר, אלא לזכות באליפות, זו שטות שאסור לדבר עליה. אין לי מושג מאיפה זה בא, זה לא חכם. זו השתחצנות. אפילו הסרבים עם יוקיץ' לא דיברו ככה. ברוב הנבחרות שיחקו כוכבי NBA וטופ יורוליג. קח למשל את תמיר בלאט, הוא לא כוכב יורוליג".
היה הרבה בלגן בחדר ההלבשה, למשל העימות בין אבדיה למקל. "העימות ביניהם היה על המגרש וזה לא טוב. אחרי ההפסד לשוודיה שחקנים פתחו הכל בחדר ההלבשה, נוצר בלגן שלם. גודס הבין מהר מאוד שיש לנו בעיה עם דני. הוא אמר שאו שהוא הולך איתו ועם התקשורת או שהוא משחק בדרך שלו. אם דני מגיע היום למכבי ת"א, בונים עליו את המשחק? באיזו קבוצה באירופה בונים עליו את המשחק? בוושינגטון הוא נוגע יותר בכדור? הוא עומד בפינה ומחכה שמישהו ימסור לו. שם הוא אומר 'תמסרו לי' או 'תשחקו תרגילים עליי?' עומרי כספי עמד עשר שנים בפינה, שמעת אותו אומר מילה? אבא שלו, זופי, אומר שזו הייתה טעות להביא 24 שחקנים. מבחינתו היה צריך להגיד להם, 'אתם לא מוכנים לשחק עם דני? תלכו הביתה'. שיוציאו לו אאוט, שיחסמו לו. זה לא עובד ככה. דני לא יכול לרדת לספסל ולהתנהג כמו שהתנהג או לדבר ככה אל מקל שכבר עבר משהו בכדורסל".
4 צפייה בגלריה
פיני גרשון עם דני אבדיה
פיני גרשון עם דני אבדיה
פיני גרשון עם דני אבדיה בימים טובים יותר
(צילום: עוז מועלם)
יום לקראת המשחק המכריע מול צ'כיה, הגיע הראיון הסוער של זופי אבדיה. "אבא שלו הגאון התראיין בסרביה. מה, אתה לא יודע שזה יגיע לפה? הוא נתן לסרבים לשמוע מה שהם רוצים - ואנחנו יום לפני המשחק הכי חשוב. הוא אמר משהו לא נכון, שרצה שדני יהיה בסרביה ולא בישראל. מאחר שאני ניהלתי את המו"מ איתו, אם דני לא היה בנבחרת ישראל, הוא לא היה ב-NBA. הסרבים ירדו בשנתון הזה דרג כשאנחנו לקחנו אליפות אירופה. מי בכלל היה מסתכל על שחקן שירד דרג? זופי היה יכול היה להגיע לסרבים ולהגיד שדני ישחק בעתודה ולא בנוער? מי אתה בכלל? בגלל ששיחקת בכוכב האדום לפני 48 שנה? לנו אין הרבה דני ואני הסכמתי, זו הסיבה שהוא נשאר פה. הריאיון הזה היה פיגוע לנבחרת".
אז איפה המערכת כשלה בהתנהלות כלפי דני? "השאלה היא כמה דני יש לנו. יש הרבה סיפורים שלא ראו. אחרי מה שזלמנסון, אבדיה וסורקין עשו, התגובות שלהם, אני מעיף אותם לפחות לחדר ההלבשה, לא רוצה להגיד למלון. אחד בעט בבקבוק, אחד בלוח. זה כמו לדרוך על הרגל של המאמן. צריך לדעת להתנהל במצבים האלה. לא ראית את מקל, פניני או ג’ייק כהן מתנהגים ככה".
4 צפייה בגלריה
אבדיה
אבדיה
"הריאיון שלו היה פיגוע לנבחרת". זופי אבדיה
(צילום: עוז מועלם)

"מי יכול להחליף את גודס?"

ומדר שיצא אחרי משחק בביקורת על גודס ואמר שהכל מאולתר? "להגיד על הכדורסל של גודס שהמשחק שלו לא מאורגן ולא מתוכנן זה הדבר הכי לא נכון. מי שלא מבין, אין לו הרבה שכל לכדורסל, אצל גיא הכל יותר מדי מתוכנן. היה משחק של מדר בפרטיזן, ראיתי שהוא נכנס בקושי לדקה והוציאו אותו. נראה אותו אומר משהו לאוברדוביץ'. הסטירה של לוזון היא רכה לעומת זה".
במארס, הרבה לפני אליפות אירופה, הייתה כוונה לפטר את גודס? אתה מראש העדפת את אריאל בית-הלחמי. "לא נכון, גיא הוא מאמן טוב מאוד, התנהל וניהל את העסק בצורה הכי מקצוענית. אחד משניים-שלושה המאמנים הטובים בארץ. כמה יכולים להחליף אותו פה? גודס ממשיך בתפקידו".
פורסם לראשונה: 08:01, 16.10.22