300 הצופים שהטריחו את עצמם אתמול לאולם זיסמן בר"ג היו צריכים לשפשף את עיניהם בפליאה. בכל זאת, לא כל יום מגיעה לישראל כוכבת בסדר הגודל של ליז קמבייג', הרכש החדש והנוצץ של מכבי אשדוד ואחת הכדורסלניות הטובות בעולם. אם לברון ג'יימס או קווין דוראנט היו נוחתים בארץ הקודש - ועוד חותמים בקבוצה בכחול-לבן, היה צריך כנראה לשריין מראש את סמי עופר ולהתקין בו פרקט כדי לעמוד בביקוש. הבכורה של קמבייג', איך נאמר זאת בעדינות, לא הייתה סולד-אאוט. לעיני חצי אולם ריק. "לי זה לא הפריע לרגע", הודתה הסנטרית האוסטרלית אחרי ה-63:73 של מוליכת ליגת העל. החיוך על הפנים לא נמחק לרגע.
קמבייג' (31, 2.06 מ'), שחתמה על חודש בלבד ותחליף את קלאני בראון, היא כמובן חיזוק משמעותי לאשדוד, שמוליכה את ליגת העל עם מאזן 2:16. מי שכיכבה שנים ב-WNBA רשומה על שיא יוקרתי - 53 נקודות במשחק אחד בליגה הטובה בעולם, אך גם ידועה כטיפוס לא קל וכאחת שאומרת את מה שעל ליבה בלי פילטרים. אתמול - בפרמיירה שלה בישראל - כבר הרשימה עם 24 נקודות (8 מ-9 מהשדה) ב-24 דקות.
4 צפייה בגלריה
קמבייג'
קמבייג'
מי האמין שהיא תנחת דווקא בישראל? קמבייג' על הפרקט באשדוד
(צילום: גדי קבלו)
4 צפייה בגלריה
לי קמבייג'
לי קמבייג'
שיא WNBA שטרם נשבר. קמבייג'
(צילום: AP)

מחשבות אובדניות בגיל 10

קמבייג' נולדה בכלל בלונדון לאב ניגרי ולאם אוסטרלית. לאחר שאלה נפרדו, היא עברה עם אמה לחצי האי מורנינגטון שליד מלבורן. שם, ולא בפעם הראשונה, נתנו לה להרגיש שהיא לא רצויה.
זו לא רק הסביבה ה"לבנה מדי", אלא גם העובדה שכבר בגיל 10 הייתה גבוהה מיתר חבריה לספסל הלימודים בראש וחצי. "הרגשתי כמו מפלצת מטורפת, וזה שהייתי השחורה היחידה לא בדיוק עזר לי", שחזרה בעבר קמבייג'. באחד הימים, היא חזרה מבית הספר ופשוט אמרה לאמה: "אני לא רוצה לחיות יותר".
4 צפייה בגלריה
בגיל 17 כבר נכללה בסגל נבחרת אוסטרליה
בגיל 17 כבר נכללה בסגל נבחרת אוסטרליה
בגיל 17 כבר נכללה בסגל נבחרת אוסטרליה
(צילום: רויטרס)
צפו בביצועיה של ליז קמבייג'
"כואב לי עדיין לדבר על זה כי אני יודעת כמה זה כאב לאמא שלי", הוסיפה קמבייג'. "אף אמא לא רוצה לשמוע את זה. רק הרעיון שילדה בת 10 חושבת שהיא לא רוצה לחיות בעולם הזה, זה מסע כבד לכל אחד ואחת".
ג'וליה קמבייג' ניסתה לעודד את ליז ושלחה אותה לאימון כדורסל. אולי זה מה שיגרום לבתה להתחבר עם ילדים אחרים. קמבייג' מעולם לא התעניינה בספורט עד אז. היא ניגנה בכינור ופסנתר, אבל באותו יום כשראתה את הכדור הכתום התאהבה בכדורסל. "פתאום הייתי מוקפת בבנות מקסימות שתמכו ואהבו אותי כמו שאני. זה מה שגרם לי לאהוב את המשחק הזה כל-כך", הסבירה.
קמבייג' יכולה להתהדר גם כאחת הספורטאיות הראשונות שלא פחדו לדבר על מצבה הנפשי ולהודות כי סבלה מדיכאונות קליניים. קמבייג' נזקקה לטיפול פסיכולוגי ורוב הזמן הודתה כי העבירה את זמנה בין מסיבות, שתייה ולקיחת תרופות. "זה מעגל קסמים שאתה לא באמת מבין עד שאתה נקלע אליו ומאבד את עצמך בגלל ואליום או קסנקס. זו הייתה הדרך הרעילה שלי להתמודד עם החיים", הסבירה
מאותו רגע אי אפשר היה לעצור את ההתפתחות של קמבייג' על המגרש. בגיל 17 כבר נכללה בסגל נבחרת אוסטרליה ושנתיים לאחר מכן - ב-2011, היא נבחרה במקום השני בדראפט ה-WNBA על-ידי טולסה שוק: "לארה"ב הגעתי בגיל 19 ואהבתי את עצמי. אישה גדולה ושחורה הם דברים שממש לא חריגים שם. זה הסתדר לי, עזר לי עוד יותר לדימוי העצמי".

בלי פילטרים

קמבייג' יכולה להתהדר גם כאחת הספורטאיות הראשונות שלא פחדו לדבר על מצבה הנפשי ולהודות כי סבלה מדיכאונות קליניים. היא אמנם זכתה בתואר ה-MVP של הליגה הסינית והאוסטרלית, אבל הרגישה מבודדת ושקעה במרה שחורה. ב-2013 קרעה את גיד האכילס וכעבור שנתיים לא הצליחה לזכות במדליה אולימפית עם אוסטרליה. קמבייג' נזקקה לטיפול פסיכולוגי ורוב הזמן הודתה כי העבירה את זמנה בין מסיבות, שתייה ולקיחת תרופות.
"זה מעגל קסמים שאתה לא באמת מבין עד שאתה נקלע אליו ומאבד את עצמך בגלל ואליום או קסנקס. זו הייתה הדרך הרעילה שלי להתמודד עם החיים", נזכרה. ב-2018 חזרה ל-WNBA לדאלאס תחת המאמן פרד וויליאמס. "הוא היה שם כדי להזכיר לי מדי יום כמה אני נהדרת", צחקה. "בלעדיו, כנראה שלא הייתי משחקת כדורסל".
4 צפייה בגלריה
קמבייג'
קמבייג'
תזכה באליפות נוספת - גם בישראל? קמבייג'
(צילום: גדי קבלו)
באותה עונה סיימה במקום השני במרוץ לתואר ה-MVP ב-WNBA וקלעה, כאמור, שיא של 53 נקודות נגד ניו יורק ליברטי ביולי 2018. קמבייג' הפכה לא רק לאחת השחקניות הטובות בעולם, אלא גם כזו שקולה נשמע. היא הייתה מהראשונות שהעלתה טענות על אפליה בשכר בליגת הנשים. "אני יודעת שלא אקבל בקרוב חוזה של מיליון דולר לעונה. לא הייתי רוצה שהבת שלי תשחק ב-WNBA אם היא הייתה בקולג' עכשיו".
קמבייג', כאמור, ידועה גם כאחת שלא עושה חשבון. לפני שנתיים, במשחק בין קונטיקט סאן ללאס וגאס אייסס של קמבייג', מאמן הסאן קורט מילר זעם באחת ההתקפות של קבוצתו על השופטים, שלא שרקו עבירה לכוכבת אוסטרלית. מילר פנה לאחד השופטים וצעק לעברו: "באמת, היא שוקלת 140 ק"ג".
ליז קמבייג' מגיבה לקורט מילר
קמבייג' שמעה את הדברים, נשכה שפתיים והמתינה לסיום המשחק. אז, כמו שרוב הכוכבים עושים, העלתה את התגובה שלה לחשבון האינסטגרם המתוחזק שלה (שכולל 1.1 מיליון עוקבים!) בסרטון שהכינה: "לעולם לא אתן לאדם שלא לכבד אותי. לעולם. בעיקר לאדם קטן כמו מר מילר. תדע, מעתה אף פעם אל תעליב שחקנית בליגה שלנו".
באותו קיץ, לפני אולימפיאדת טוקיו, פגשה אוסטרליה את ניגריה למשחק הכנה. קמבייג', על-פי תחקיר ב"דיילי טלגרף", כינתה מספר שחקניות ניגריות "קופות" והוסיפה: "תחזרו למדינת עולם שלישי". קמבייג' התנצלה על התקרית, ולבסוף גם פרשה מנבחרת אוסטרליה. בריאיון מאוחר יותר טענה כי "מי שמכיר אותי יודע שאני לא כזאת".
עכשיו היא באשדוד, הודות לשיחת טלפון מלקו ווילינגהאם, מאמנת מוליכת ליגת העל, המיודדת עם האוסטרלית הנהדרת. איך ייגמר הרומן בין הסנטרית לקבוצה מארץ הקודש? כולם בטוחים שעם צלחת האליפות. את התשובות היא תצטרך לספק על המגרש.