הפועל ת"א שלמה מאחורי החלטתה הדרמטית אתמול (חמישי) לא לעלות למשחקה מול מכבי בחצי גמר גביע ווינר, שהוביל להפסד טכני ולביקורת מצד שר התרבות והספורט מיקי זוהר. הסיבה לצעד הנחרץ, לטענתה, היא התייחסות המשטרה לקהל אוהדיה והבלגן הגדול ששרר בהיכל קבוצת שלמה.
עוד על סערת ביטול הדרבי התל אביבי
בהפועל ת"א זועמים על כל הגורמים הרלוונטיים. את רוב הטענות הם מפנים כמובן למשטרת ישראל, אך יש להם לא מעט כעס גם על השר זוהר. "כולנו מבינים שיש תופעות שצריך להילחם בהם", אמר היו"ר רמי כהן. "אבל בוודאי שהפתרון לא יכול לבוא דרך רמיסת זכויות ורמיסה פיזית של אלפי אזרחים. הצעתי לשר הספורט פיילוט: שיוציא את השוטרים והמאבטחים מהאולם שלנו, ובכסף שייחסך יקנה לי משרוקית. אני מבטיח שאני והמשרוקית נביא לתוצאות הרבה יותר טובות מאשר המצב שהיה".
3 צפייה בגלריה
אוהדי הפועל תל אביב
אוהדי הפועל תל אביב
המחאה של אוהדי הפועל ת"א
(צילום: יאיר שגיא)
תגובות לאירועי הדרבי התל אביבי
(צילום: באדיבות ONE)
כהן גם שלח אצבע מאשימה לכיוון מינהלת הליגה. יו"ר המינהלת, אגב, ארי שטינברג, טען אתמול כי "זהו יום עצוב לספורט הישראלי". היו"ר האדום הוסיף: "אני חושב שהוכח שכל אלה שמקשקשים בקלות יתרה, לא קנו מעולם כרטיס למשחק, לא עמדו מעולם 50 דקות בתור לפתיחת השערים ואחר כך עוד שעה וחצי, לא נדרסו על ידי סוסים או חטפו מכות על לא עוול בכפם. החיים מחדר ממוזג אכן נוחים יותר. וכל זאת אחרי המון שיחות במהלך היום בהן דיברנו והסברנו והבהרנו שלא צפוי להיות כל אירוע חריג. אז עכשיו הם יישבו באולפנים ויצקצקו, אבל העובדה שכל חובבי הספורט מזדהים עם הצעד צריכה להגיד משהו למינהלת ולשאר הגופים המנהלים".

הבלגן מחוץ לאולם - וההודעה הדרמטית

האירוע אתמול לא היה נקודתי ופשוט התגלגל ככל שהיום התקדם. אחרי אירועי דרבי הכדורגל ביום שלישי האחרון עלה חשש ממשי לקיום האירוע, אך בכל פעם שמישהו מהגופים הרלוונטיים העלה אותו - בהפועל ת"א ישר דאגו להרגיע את העניינים והבטיחו שהכל ילך כשורה עם האוהדים.
אוהדי הפועל ת"א מוחים מחוץ להיכל קבוצת שלמה
(צילום: יאיר שגיא)
המשטרה הודיעה בשעות הצהריים שרצוי לקהל להקדים למשחק (להגיע החל מ-18:00) כדי למנוע עומסים ויש לציין שמספר גדול מאוד של אוהדים עשו כך, אבל הבעיה התחילה כשפתחו את השערים רק ב-18:45 מה שיצר בכל מקרה תורים ארוכים. בערך בסביבות אותה השעה הבינו האוהדים שישנה דרישה בכניסה להציג תעודות זהות, מה שהדליק לחלוטין את כל הסיפור.
אמנם האוהדים לא יצרו פרובוקציות מיותרות והחליטו במקום לעמוד בתור, פשוט להתיישב על הרצפה, כשתוך כדי התחילו כבר השיחות עם אנשי המועדון עצמו על מנת שיתנו את האישור לא להיכנס למשחק.
3 צפייה בגלריה
יו"ר הפועל ת"א רמי כהן בדיון באיגוד בנוגע לסערת הכרטיסים לדרבי
יו"ר הפועל ת"א רמי כהן בדיון באיגוד בנוגע לסערת הכרטיסים לדרבי
"יש תופעות שצריך להילחם בהם". רמי כהן
(צילום: נמרוד גליקמן)
בזמן שהיו"ר רמי כהן הבעלים החדש עופר ינאי היו בכלל כל אחד בנסיעות עסקים, התחילו השניים בשיחות קדחתניות כשלבסוף נפל הפור. ינאי העביר את ההחלטה שלו לקראת 20:00, המועדון הוציא הודעה מסודרת על כך שהשחקנים לא יעלו לפרקט, האוהדים התחילו במפגן שירה מול המשטרה אבל התבקשו פעם אחר פעם מראשי ארגון האוהדים לא להיגרר לפרובוקציות, לא לעורר מהומות וגם לא להדליק כל מיני אבוקות, וכך היה.
האירוע עצמו נגמר לקראת 21:30, זאת אחרי שכל הצדדים וידאו שאף אחד לא מתחרט והשופט שרק לביטול המשחק. עוד לפני כן הספיקו השחקנים לצאת לכיוון האוהדים ולהודות להם על התמיכה. "הצעד הזה, מטרתו לשלם מחיר היום למען עתיד טוב יותר", אמר רמי כהן.
3 צפייה בגלריה
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
כוחות משטרה מחוץ לדרייב אין
(צילום: יאיר שגיא)

העונשים הצפויים

גם מנכ"ל המועדון, מתן קפלו התייחס למצב: "מבוקר המשחק הבנו שהיום לא יהיה אירוע ספורט. זה התחיל מהודעות שקיבלנו בשעה די מוקדמת על כך שהמשטרה החליטה לסגור את היציעים שכבר מכרנו אליהם כרטיסים. אחר כך הבנו שהתנאים של האוהדים הולכים להיות קשים מאוד ושלא מבטיחים להם שיוכלו לשתות או ללכת לשירותים בזמן המשחק. זה לא תנאים של אוהדי ספורט מבחינתנו, זה לא מקובל עלינו. ברגע שהבנו שכל אוהדי הפועל סומנו כעבריינים ושאין פה אירוע ספורט בנורמות שאמור להתנהל אירוע ספורט במדינת ישראל, החלטנו שאנחנו לא משתפים עם זה פעולה".
על הודעת שר הספורט זוהר, אמר קפלן: "ביום שלישי בדרבי הכדורגל עמדתי בשער 8 ולקח לי שעתיים להיכנס לאצטדיון. אם שר הספורט חושב שזה סביר במדינת ישראל לעמוד שעתיים בתור למשחק ספורט, אני חושב שהוא לא בכיוון. השר דוחף את המשטרה לנקוט בגישה קשה נגד האוהדים, אבל בזמן שהוא עושה את זה הוא פוגע בכל האוהדים ונוצרת פה מציאות שאי אפשר לנהל בה אירועי ספורט".
יש לציין שבהפועל ת"א לא ממש חשבו עדיין לעומק אם הם מתכוונים לערער על ההחלטה של מינהלת הליגה לגבי ההפסד הטכני, זאת מאחר שההחלטה שלהם לא לעלות לשחק הייתה מתוך כוונה שדברים ישתנו ביחס של המשטרה כלפי האוהדים שלהם באופן כללי. עם זאת עניין הערעור יישקל במהלך היום, זאת מאחר שאותו הפסד טכני צפוי לגרור קנס כספי שיכול להגיע לסכום 400 אלף שקל ומעלה, כשבנוסף לכך הטיפול בכל האירוע יעבור לבית הדין של איגוד הכדורסל. אם בית הדין יקבע שאותה החלטה של האדומים לא לעלות לפרקט הגיעה מסיבות לא מוצדקות - הוא יוכל להטיל עליהם גם עונשים נוספים כמו עונשי רדיוס וסגירת יציעים.