הכל כבר היה מוכן לפתיחה החגיגית של עונת הכדורסל. אפילו משחק אחד בין נס־ציונה לעפולה הספיק להתקיים ב-6 באוקטובר, יום לפני השבת השחורה, שאחריה הכל נעצר בישראל.
לא רק שהליגה לא נפתחה בזמן, לא פחות מ-25 זרים עזבו את הארץ, ארבעת המועדונים הגדולים העבירו את בסיס האם שלהם למדינות זרות כדי להמשיך לשחק במסגרת האירופית, ושאר הקבוצות נאלצו לחפש מחליפים שיסכימו להגיע ארצה בזמן שמתקיימת פה מלחמה ונשמעות אזעקות. אבל עם כל הקשיים ובאיחור של כמעט חודשיים, היום (16:30) ייזרק הכדור הראשון באולם הקונכייה במשחק בין הפועל באר־שבע לעולה החדשה הפועל עפולה. הליגה נפתחת למעשה מהמחזור השמיני, לאחר שבמינהלת החליטו לא לשנות את הלו"ז המקורי, והמשחקים החסרים יושלמו בהמשך העונה.
4 צפייה בגלריה
יובל זוסמן, שון דאוסון ותומר גינת
יובל זוסמן, שון דאוסון ותומר גינת
יובל זוסמן, שון דאוסון ותומר גינת. הליגה חוזרת
(צילום: עוז מועלם )

מה עם הקהל?

פיקוד העורף מאפשר כניסה של עד 1,000 איש למשחק, יותר ממה שלא מעט קבוצות מצליחות להביא בימי שגרה. כמובן שעבור המועדונים הגדולים הסיפור שונה, והם הנפגעים העיקריים, בעיקר מכבי ת"א שמכרה עשרת אלפים מינויים. לפחות לגבי הפועל ת"א כבר נקבע מתווה לפיו לפני כל משחק הקבוצה תודיע על מועד פתיחת ההרשמה (ללא עלות למנויים) בשיטת כל הקודם זוכה.
זה לא חדש שישנם פערים משמעותיים בין הקבוצות הגדולות לבין שאר הליגה, בטח אחרי העונה האחרונה שבה נכנסו שני בעלים חדשים להפועל ירושלים ולהפועל ת"א, אבל המלחמה רק חידדה את המצב. הנציגות באירופה המשיכו לשחק תוך כדי נדידה ברחבי היבשת, ושלוש מהן הצליחו לשמור על כל הסגל, בנו את הכימיה הקבוצתית ושמרו על כושר. אלא שלא ברור מה יעלה בגורל הזרים. מכבי ת"א, הפועל ירושלים והפועל ת"א התחילו לטפטף להם על הרצון לחזור ארצה למשחקי הליגה, כך שלא ידוע מי יסכים ומי לא, אבל ישנה אופטימיות מסוימת, בעיקר אצל הצהובים, שישהו ברוב הזמן בבלגרד. חולון, לעומת זאת, איבדה שני זרים: אמד קייבר המריא חזרה עם פרוץ המלחמה, וכעת גם אמין נואה בדרך לעזוב ואת מקומו יתפוס האנס ואנווין.
4 צפייה בגלריה
מכבי ת"א
מכבי ת"א
מכבי ת"א. הזרים יחזרו לארץ?
(צילום: Giuseppe Cottini\ gettyimages)

הנפגעות העיקריות

"צריך להבין, לא יכולנו להשאיר את הזרים שחוו את כל מה שקרה פה ב־7 באוקטובר", אומר יו"ר של אחת הקבוצות. "הייתה היסטריה מוחלטת, ובצדק. עכשיו המצב טיפה יותר רגוע וכבר יודעים איך להנגיש לשחקנים את המצב. ברור שיהיו פערים מאוד משמעותיים בין הקבוצות האלה לבין אלו שהחתימו מחליפים. לכל קבוצה כרגע יש בקושי שלושה זרים, אבל זה לא כוחות וככה זה ייראה. אפשר כבר לראות את ה-30 הפרש בכל משחק, יהיה הבדל תהומי".
כאמור, הקבוצות שחוו נטישה פתאומית של הזרים נאלצו להתחיל לחפש אחר שחקנים בתוך זמן קצר מהרגע שבו הבינו שהליגה אמורה לחזור לקראת סוף נובמבר, והמשימה בכלל לא הייתה פשוטה. בקבוצות מספרים שהייתה התגייסות מלאה – הסוכנים פנו לכל שחקן פנוי בשוק והסבירו לו את הסיטואציה בארץ, בעלי תפקידים בכירים ערכו שיחות גיבוי כדי להבטיח שאף זר לא יתחרט ברגע האחרון ומאמנים נתנו את הטון המקצועי עם הבטחות לדקות משחק משמעותיות.
4 צפייה בגלריה
עזב את הרצליה. כריס באב
עזב את הרצליה. כריס באב
עזב את הרצליה. כריס באב
(איציק בלניצקי, ONE)
"הקבוצות התנפלו על כל זר שהיה פנוי או שפתאום יצא לשוק", מספר אחד המנכ"לים. "השאלה הראשונה שכל שחקן שאל זה על המצב הביטחוני. לך תתחיל להסביר איפה הקבוצה ממוקמת, מהו המרחק מעזה וכמה אזעקות היו בשבוע האחרון, ממש שיעור גיאוגרפיה למתקדמים".
לכן ראינו מגמה של החתמת שחקנים שכבר שיחקו בארץ ועברו סבבי לחימה, כמו אדריאן בנקס, פרדי בורדיון, אלכס המילטון, ג'ימי הול וג'יימס פלדין. אבל יש לא מעט קבוצות שנפגעו בצורה משמעותית, כמו בני הרצליה שנאלצה להיפרד מהכוכב שלה בשנתיים האחרונות, כריס באב; הפועל חיפה שהזר היחיד שלה שחזר, מרקוס בינגהאם, נפצע בברך ושניים מהישראלים הבכירים שלה – איתי מושקוביץ' ועמית שמחון – מושבתים גם הם.
הפועל באר־שבע כבר מיהרה יום לאחר תחילת המלחמה להזיז את כל הקבוצה לכיוון אילת, אבל גם זה לא עזר. במקום לפתוח עונה עם חמישה זרים, יש להם שלושה בלבד, וכך גם המצב בקריית־אתא ובעפולה. אצל העולה החדשה עירוני ר"ג אמנם לא נפגעה כמות הזרים – מלכתחילה היו אמורים להיות ארבעה, שניים עזבו ובמקומם הגיעו שניים חדשים, אך בכל זאת יש צורך בחיבור מחדש.
4 צפייה בגלריה
ג'יימס פלדין
ג'יימס פלדין
ג'יימס פלדין. חזר לישראל
(צילום: עוז מועלם)
מי שחטפה את המכה הגדולה ביותר היא ללא ספק הפועל גליל־עליון, שלא הצליחה לשמור על אף אחד מהזרים שלה. אם זה לא מספיק, בהמשך פינו את כל השחקנים מהבתים בצפון והקבוצה התחילה להתאמן בסגל חסר במיוחד במרכז הארץ. בחלק מהזמן גם לא היה ממש מי שינהל את העסק, מאחר שהיו"ר טמיר אברהמס והמאמן ברק פלג גויסו למילואים. נכון לעכשיו גליל החתימה זר אחד, ומי שישלימו את החסר יהיו שחקני הנוער. ואם כל זה לא מספיק, הבית החדש של הקבוצה הצפונית, נכון לעכשיו, יהיה אולם טוטו בחולון.

"הרמה תרד"

אחד האלמנטים המשמעותיים שבקבוצות שמים עליו דגש הוא איכות הזרים שהגיעו ארצה, מה שייצור, כאמור, פערים אדירים ויפגע בתחרות. בכל קיץ בוחנים היטב את שוק השחקנים, מתאימים את הזרים לסגל הישראלי ובוחנים את האיכות של כל אחד ואחד, אבל במקרה הנוכחי לא הייתה את הפריבילגיה לכך. הקליברים כבר מזמן חתומים במקומות אחרים באירופה, ומה שנשאר אלו שחקנים שלא מצאו קבוצה או שוחררו מסיבה כזו או אחרת. בקיצור, לא מציאות גדולות ככל הנראה.
יו"ר מכבי ר"ג חן שניידרמן התייחס לסיטואציה החדשה: "יש קבוצות שאין להן את כל הזרים, וחלק שבאו במקום אלה שחתמו לפני פחות איכותיים. זה יעשה את הליגה ליותר מעניינת, אטרקטיבית ומותחת".
מאמן קבוצה בליגת העל מוסיף: "ברור שהרמה תהיה יותר נמוכה, אבל מצד שני נחתו כאן שחקני רוקי שיכולים פתאום לפרוץ ולהפתיע. מה שבטוח הוא שחלק מהזרים לא יסיימו את העונה. יהיו שינויים כמעט בכל קבוצה, בטח אחרי שלא הגבילו את כמות הזרים שיכולים להירשם במהלך העונה".