ביקורת על שופטים תמיד הייתה, כנראה שבראיון הראשון בהיסטוריה של הכדורגל אחד המאמנים אמר: "אני לא רוצה לדבר על השיפוט, אבל". אולם יש תחושה שהביקורת השנה בכדורגל הישראלי כלפי השופטים עלתה מדרגה וחצתה קווים אדומים. כמעט בכל שבוע גורם בליגת העל משתלח ללא רסן בשופטים, ונדמה שירדנו לביבים.
לדעתי יש מספר סיבות לתופעה: הראשונה היא ה-VAR, שהפכה את כולנו למומחי שיפוט בינלאומיים. קל לצעוק, אך לרוב כשמבררים בחוקה אז נראה שהשופט צודק. תרבות השיח בישראל התדרדרה לשפל וזה מתבטא כמובן גם בכדורגל. בעלי הקבוצות והמאמנים איבדו כל רסן, והשופט הוא המטרה הכי קלה. אין לו תקשורת, הוא לא מרוויח הרבה מכך והוא לא יכול לענות. גם כלי התקשורת משתתפים בחגיגה. צוותי השידור אוהבים לנתח כל החלטה של השופט, וכל כרטיס צהוב זוכה לניתוחים שלא מביישים עבודות דוקטורט באוניברסיטה.
4 צפייה בגלריה
השופט פוקסמן בוחן פנדל ב-VAR
השופט פוקסמן בוחן פנדל ב-VAR
השופט פוקסמן בוחן פנדל ב-VAR
(צילום: עוז מועלם)
"בירידה למחצית, מר ברק אברמוב ירד מהיציע וליווה אותי עד לכניסה לחדר ההלבשה, מלווה במר אלירן עובד שלא הכרתי אותו עד האירוע, השניים החלו במסע הכפשות כאשר תחילה התלוננו על הכרטיס הצהוב השני 'אתה מפרק פה מועדון של מיליונים, אין לך מושג'. מהר מאוד ההאשמות גלשו לפסים אלימים יותר תוך כדי שהשניים חוסמים את כניסתי לחדר ההלבשה ורק השופט הרביעי דרור כהן חוצץ בינינו ומונע מגע פיזי. 'אתה חתיכת אפס, בן ז*** יא מז****".
כל זה קרה לפני ארבעה ימים ב-1:3 של הפועל כפר סבא על בני יהודה. מטיאה ליוויץ' חבט בפניו של שחקן כפר סבא וקיבל צהוב שני. על כרטיס צהוב שני אין VAR והאמת? שלא היה צריך כאן עזרה. זה צהוב. לפי ההילוכים החוזרים, גם ילד בן 5 יכול לראות שליוויץ' ביצע עבירה לא ספורטיבית, אבל לאברמוב קל להפיל את ההפסד על השיפוט, ולא נניח על העובדה שכבר יותר מחודש שלקבוצה אין מאמן והמנכ"ל שלו כפיר אדרי ירד לקווים. אמש, אגב, היא הפסידה 4:0 לאשדוד.
4 צפייה בגלריה
ברק אברמוב ביציע
ברק אברמוב ביציע
ברק אברמוב.
(צילום: אורן אהרוני)

סכנין נגד עידן לייבה

"השופט עידן לייבה מחליט לחזור כתשעה מהלכים אחורה, ניגש ל VAR ומשליך על המסך מעין מבט חטוף ומיד מחליט להפוך את הסיטואציה ומלביש לנייג'ל את נגיעת היד ובכך פוסל לבני סכנין שער חוקי שנחצב בדמה. במציאות המשחק הסתיים 0:2 לבני סכנין. על הנייר מישהו החליט שהתוצאה0:1".
זה רק חלק מהודעה מאוד ארוכה שהוציאה בני סכנין בחודש נובמבר נגד השופט עידן לייבה (אין קשר משפחתי לכותב), לטענתה הוא קיפח אותה שלוש פעמים והיא מצאה לנכון להזהיר את העולם מפני הסכנה. כולל מקרה בו הוא בכלל שימש כשופט VAR וכלל לא היה אחראי על ההחלטה הסופית (נגד הפועל באר שבע במחזור הרביעי). נכון, זאת לא התפרצות אלימה בחדר ההלבשה. אבל נוסח ההודעה רחוק מאוד מלכבד וההרגשה ממש לא נעימה, כמו שיימינג. כותרת ההודעה הייתה "התנהלות מגמתית". זאת האשמה מאוד חמורה. על מה?
"אני והקבוצה לא מופיעים יותר בליגה. כל שבוע אותו סיפור. אני לא מוכן להשקיע יותר בשביל כאלה שופטים שאין להם מושג בכדורגל. אני גמרתי להגיע, שנה שעברה שמונה משחקים ראשונים דפקו אותי והרסו את הקבוצה וכמעט ירדתי ליגה.... אנחנו ביום ראשון לא נופיע למשחק" – איזי שרצקי – 24 בדצמבר, 2020.
4 צפייה בגלריה
איזי שרצקי
איזי שרצקי
איזי שרצקי. איים לא להופיע
(צילום: ראובן שוורץ)
זאת הייתה הטעות היחידה העונה שאפשר לומר בוודאות שהכריעה משחק, אחרי ששניר לוי שרק לפנדל שתורגם ל-0:1 למכבי תל אביב על קריית שמונה. אבל הביקורת השופט הייתה כאילו הוא עשה דבר חמור יותר מלשרוק לא נכון במשחק כדורגל. איזי שרצקי היה "עדין" עם "אין לו מושג" ו"דפקו אותי" וכמובן איים בעזיבת קריית שמונה בפעם המיליון. כרגיל, זה לא קרה. אולם אי אפשר לנתק בין העליהום שהיה על שניר לוי אחרי הטעות הזאת לבין הכמעט אלימות פיזית שהייתה עם ברק אברמוב.
"ארז פפיר ישב בניידת שבוע שעבר, הם יושבים במקום ממוזג, ואז פפיר אומר לתת אדום ושבוע קודם היה מרפק ואין אדום. פפיר ופריד צריכים לתת את הדעת על זה, הם לא יכולים להמשיך לשפוט. לא ראיתי בחיים שחקן שלא קופץ עם הידיים למעלה, דניאל בר נתן לא הצליח להבין, הוא לא בא מהכדורגל, הם באים מכיתות, כל שבוע החוסר אחידות שלהם צועק לשמיים, ואם אגיד מה אני חושב על החבר’ה האלה אקבל הרחקה של כמה שבועות" – רן בן שמעון, 7 בנובמבר 2020
אפילו מאמן מ.ס אשדוד, שנחשב לאחד האנשים היותר נעימים בכדורגל הישראלי, השתולל על השופטים אחרי ההפסד 2:1 למכבי חיפה. הוא התרגז על פנדל די מוצדק שמכבי חיפה קיבל ובזכות זה ניצחה. זאת לא הייתה טעות קשה של השופטים, אבל כאמור העונה איבדנו את הצפון. לפחות הוא התנצל.
4 צפייה בגלריה
בן שמעון על הקווים
בן שמעון על הקווים
בן שמעון. התפרץ
(צילום: אבי רוקח)
"עם שריקת הסיום למחצית הראשונה ניגש אליי עוזר מאמן הפועל ב"ש, אליניב ברדה, תוך צעקות ותנועות ידיים מעליבות. ביקשתי ממנו פעמיים לפחות להירגע ולרדת מכר הדשא לעבר המנהרה, אך לא הוא נענה לבקשתי וצעק לעברי: 'מי אתה בכלל? תתבייש לך. חוצפן'. כתוצאה מכך נאלצתי להרחיק אותו. גם לאחר ההרחקה ובירידה למנהרה התקרב אליי ברדה תוך ניסיון לחסום את דרכי לחדר ההלבשה, אך נוכחות אנשי קבוצתו מנעו את החמרת האירוע".
לא ברור מה הדליק את אליניב ברדה ב-0:1 של באר שבע על הפועל חדרה, אבל אם אפילו ברדה, שגם הוא נחשב לג'נטלמן והיה שחקן לדוגמה ומופת, מתנפל בצורה כזאת על השופט. יש פה בעיה שעולם הכדורגל הישראלי צריך לפתור במהרה.