כשמשחק גדול מתקרב נוהגים מאמנים ושחקנים לשים אותו בצד, לפחות תקשורתית. זה לא חייב להיות במסגרת האירופית, אלא נניח דרבי או מאבק צמרת, אבל עוד קודם יש משחק אחד אחר, פחות מעניין ציבורית. "כרגע אנחנו מתרכזים רק בנס-ציונה בשבת", נאמר בקלישאתיות מובנת. וזה נכון, למכבי חיפה באמת מחכה הערב (18:00) נס-ציונה.
ההשתתפות בליגת האלופות לא הופכת את מכבי חיפה או כל קבוצה אחרת במעמדה לכזו שנשארת כל הזמן שם, באירופה. בין לבין יש משחקי ליגה וההבדלים עצומים. חיפה כבר חטפה את ההלם הראשוני שלה בליסבון, ורגע לפני שנוחתים פה כוכבי-על, פוגשת חיפה את ניר ברקוביץ'. קצת מוזר, והאמת היא שגם גורם לקשיים.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה פרנצדי פיירו עם דולב חזיזה
שחקן מכבי חיפה פרנצדי פיירו עם דולב חזיזה
מעולם לא זכתה פה באליפות קבוצה ששיחקה באותה עונה גם בצ'מפיונס
(עוז מועלם)
3 צפייה בגלריה
איור ברק בכר לכתבה של אורי קופר
איור ברק בכר לכתבה של אורי קופר
(איור: ליאו אלטמן)
כולנו כבר מדקלמים את הנתון - מעולם לא זכתה פה באליפות קבוצה ששיחקה באותה עונה גם בצ'מפיונס. חמש פעמים בעבר השתתפו ישראליות במפעל, וסיימו את אותה עונה עם איבוד הצלחת בליגה שלנו. התופעה אינה ייחודית למזרח התיכון. במשך השנים חזינו בקבוצות רבות באירופה שאינן רגילות לשחק בצ'מפיונס - מופיעות בו לראשונה או אולי נעדרו מהמפעל שנים ארוכות - ובמקביל קורסות בליגה.

מנטליות, טקטיקה, עומס

לתופעה הזאת יש שלושה גורמים עיקריים: הראשון, וכנראה החשוב מכל, הוא מנטלי. כשהירוקים של ברק בכר סיימו את המשחק בליסבון הם ישר חשבו על פ.ס.ז'. אין דרך לחמוק מכך. עוד מעט נוחת פה אחד הכדורגלנים הגדולים בעולם, אולי הגדול מכולם, ובדרך יש קבוצה שהרגע עלתה מהלאומית ומנסה להפריע. לכן, לפעמים כדאי לבצע שינויים רחבים ולא רק כדי לחלק את העומס, אלא גם כי השחקנים שאינם פותחים תמיד בהרכב מגיעים בגישה אחרת למשחק כזה.
3 צפייה בגלריה
פודגוראנו
פודגוראנו
עלה לבכורה מחודשת כמחליף בליסבון, נפצע וסיים את העונה. פודגוראנו
(צילום: AP)
העניין המנטלי יכול לבוא לידי ביטוי גם אם קבוצה סופגת מהלומה רצינית בצ'מפיונס. זה לא קרה למכבי חיפה בליסבון, אבל יכול לקרות בהמשך. פה נכנס גם העניין הטקטי, הנושא השני, כיוון שקשה להתכונן למשחקים בהם אתה פייבוריט מובהק ואז אנדרדוג ברור תוך מספר ימים. זו גם משימה קריטית עבור בכר. במשחק אחד תחזיק מכבי חיפה מעל 70 אחוז מהזמן בכדור ובאלופות תיגע בו מעט מאוד. ההוראות המקצועיות אחרות לגמרי, יכולות לבלבל.
הנושא השלישי, וכנראה המדובר ביותר, הוא העומס והפציעות. חלוקת העומסים של השחקנים נעשית היום בצורה הרבה יותר יסודית, רצינית ומדעית, אבל גם פעולות נכונות לא יכולות למנוע הכל. יותר משחקים גם חושפים את השחקנים לפציעות שלא קשורות לעומס, ראו מקרה סוף פודגוראנו שעלה לבכורה מחודשת כמחליף בליסבון, נפצע וסיים את העונה. הקושי הבריאותי החל לתת אותותיו על מכבי חיפה. פייר קורנו לא היה כשיר למשחק האחרון, עלי מוחמד נפצע והוחלף במחצית הראשונה. אפשר לטפל בזה רק באמצעות עיבוי הסגל עוד יותר. אגב, חלון ההעברות עדיין פתוח.
בכר הוא מסוג המאמנים החדשים, יותר מנהל ולא רק מאמן. על כל הקשיים האלה אמון צוות שלם שבכר אמור לסנכרן ולקבל (או לא לקבל) את המלצותיו. החלטות שלא יקבעו דווקא מה תעשה חיפה באלופות אלא אולי יותר איך תיראה תוך כדי, בליגת העל.