רק בשבוע שעבר ההדחה המיידית של וילי רוטנשטיינר עוד נעצרה ברגע האחרון מטעמים כלכליים, בנבחרת התעסקו בפרשות של מונס דאבור ועומר אצילי, והחשש בכלל היה מפדיחות באיי פארו, אבל בסופו של דבר התסריט הפסימי התחלף אמש בערך בחצות לאחד מהאירועים הגדולים ביותר של הכדורגל הישראלי, שוב חמישייה נגד נבחרת אוסטריה, עדיפה בהרבה מזו של 1999, ומקום שני עם סיום חצי קמפיין מוקדמות המונדיאל.
זה היה אחד המשחקים המשונים של הנבחרת, 2:5 שבקלות יכול היה להסתיים בניצחון של אוסטריה. משחק בו נחשפו יותר מתמיד הבעיות הגדולות בהגנה של הנבחרת הישראלית ובמקביל ההתמודדות של השחקנים עם האווירה הלא נעימה מהיציעים, אבל בסופו של דבר הנבחרת סוגרת רצף של שלושה ניצחונות עם 13 שערי זכות (חמישה נגד אוסטריה ושתי רביעיות נגד מולדובה ואיי פארו), ככל הנראה תקדים בכדורגל הישראלי.
5 צפייה בגלריה
שחקני הנבחרת חוגגים
שחקני הנבחרת חוגגים
הצגה בסמי עופר. שחקני הנבחרת חוגגים
(צילום: אורן אהרוני)
5 צפייה בגלריה
שער מוסף הספורט של "דיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "דיעות אחרונות", היום
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות", היום
"אז כנראה ששלושה בלמים זה לא כזה הגנתי", עקץ הקפטן ביברס נאתכו את אלו שביקרו את המערך של רוטנשטיינר. "כשיש לך שחקנים בחלק הקדמי כמו סולומון, זהבי שבועט פעם אחת ומבקיע שני שערים, דאבור, וייסמן או דולב חזיזה, אלו כישרונות שאם נדע להזיז את האגו, כל אחד יתרום את היכולות שלו ואת הלב שלו לנבחרת, היא תצליח".
עם כל האופוריה מהניצחון הענק מול נבחרת שהפסידה בשמינית גמר היורו האחרון רק אחרי הארכה לאיטליה (שזכתה בתואר בסופו של דבר), מול תשעה שחקנים מהליגות הטובות ביבשת, כולל שישה מהבונדסליגה, הקפטן דויד אלאבה מריאל מדריד, שוער פרמייר-ליג (דניאל בכמן מווטפורד) ואפילו מרקו ארנאוטוביץ' מבולוניה, תמריא אחר הצהריים הנבחרת לקופנהגן לקראת המשחק בשלישי מול דנמרק, שהגיעה לחצי גמר היורו, בניסיון להמשיך לחיות את החלום.
אם משהו בעיקר השתנה בגישה של הנבחרת, זה קשור לראיונות בסיום המשחק, ההחלטה לדבר על ממשחק למשחק, וגם לאחר חמישייה מול אוסטריה, לא לדבר על חלום ממשי של מונדיאל. "זו הטעות הכי גדולה, אני אמרתי לשחקנים להיות מרוכזים ממשחק למשחק ולא לחלום מונדיאל", אמר רוטנשטיינר. "אני רוצה לראות את האוטומטיות במשחקים. שחקנים אומרים לי שהם לא אוהבים את הדיבורים הארוכים שלי באסיפות, אבל ככה מפתחים נבחרת ממושמעת, עם מנהיגות. הנבחרת הזו עשתה תהליך בשלוש השנים האחרונות, אנחנו לא ברמה של 16 האחרונות, אבל יש פה שחקנים עם אישיות, ויש עתיד נפלא, אבל עכשיו נראה איך הם מתמודדים מול אצטדיון מלא בדנמרק".
עוד לפני שלושת המשחקים, בהתאחדות לכדורגל התקבלה החלטה כי בשל ההתנהלות של רוטנשטייינר הוא לא ימשיך, גם אם יעמוד לצורך העניין בסף המינימלי שהוצב לו כהצלחה, המקום השלישי, אבל בקצב הזה, למרות הרצון לאתר מאמן זר במקומו, אם הוא ימשיך בהצלחות שלו ויסיים במקום השני, בהתאחדות עשויים לחשב מסלול מחדש. בכל מקרה, גם אם תסיים במקום השני, הנבחרת הישראלית תצטרך להתמודד לאחר מכן בפלייאוף לא פשוט כדי לעלות למונדיאל בקטאר.
5 צפייה בגלריה
ערן זהבי עם וילי רוטנשטיינר
ערן זהבי עם וילי רוטנשטיינר
בהתאחדות עשויים לחשב מסלול מחדש בעניינו של האוסטרי. ערן זהבי עם וילי רוטנשטיינר
(צילום: עוז מועלם)
בכל מקרה, בסבב המשחקים השני שייפתח מחרתיים, היא תשחק מול שלושת היריבות הגדולות שלה במשחקי חוץ: דנמרק, סקוטלנד ואז אוסטריה. בנבחרת החמיאו לניהול המשחק של המאמן הלאומי, כולל ההצלחה בחילופים של דן גלזר, שמלבד היכולת שלו במרכז המגרש, גם בישל למחליף אחר, שון וייסמן, ודולב חזיזה, שנכנס ובישל לזהבי.
אחד שדווקא לא שותף הוא כוכב מכבי חיפה עומר אצילי. הקשר לא קיבל אפילו דקה אחת בשני משחקי הנבחרת, ובסביבתו נשמע תסכול: ״למה רוטנשטיינר הזמין אותו והיה את כל הפסטיבל סביבו? הוא גמור מזה".
עם הירידה לחדר ההלבשה בהפסקה, איתן טיבי, שהציג יכולת חלשה, ביקש להתחלף ככל הנראה בשל התכווצות ובמקומו נכנס גלזר. עם סיום המחצית הראשונה, ארנאוטוביץ' קילל בסרבית את נאתכו, שהשיב לו חזרה בקללה בסרבית, ואז חלוץ בולוניה התנצל בפני הקפטן הישראלי.
בהתאחדות הודיעו כי עופרי ארד שוחרר מסגל הנבחרת בשל נסיבות אישיות. "אנחנו מודים לעופרי על המחויבות וההשקעה ומחזקים אותו", נמסר.

רוטנשטיינר: "הניצחון נגד אוסטריה היה מרגש, רציתי לנצח אותה"

בנבחרת מודאגים מאוד ממשחק ההגנה, היכולת החלשה של טיבי ודגני, שאת הופעתו הגדיר רוטנשטיינר דווקא כמצוינת, יחד עם חשש להחמרה בפציעה של חאתם אל-חמיד. ההערכה כי בדנמרק יפתח גלזר יחד עם נאתכו, אם יהיה כשיר (אחרת מוחמד אבו פאני יחליפו) וסולומון, כשהפעם קשר שחטאר לא יהיה בעמדה התקפית כמו נגד אוסטריה, ובחוד יישארו זהבי ודאבור.
הקפטן נאתכו רמז בסיום המשחק כי עשוי לעזוב בקרוב את הנבחרת, אבל עתידו במדים הלאומיים עדיין לא ברור והכל תלוי באיזה כושר הוא יהיה לקראת ליגת האומות ביוני הבא, או שיחליט על פרישה יזומה מהנבחרת.
"בקרוב אני לא אהיה בנבחרת", אמר נאתכו. "יהיו שחקנים אחרים שיצטרכו לקבל על עצמם את התפקיד. יש את נטע (לביא), גלזר, (דור) פרץ, אבו פאני, אני עוזר להם כבר עכשיו. מה שטוב שלא יזרקו אותם בגיל 21 ללחץ, נבחרת ישראל זה לא מקום קל. בקרוב אעזוב את הנבחרת, והיא בידיים מצוינות. צריכים סבלנות ולתת לאנשים לעבוד. כאחד שעבר לא מעט מאמנים וקבוצות, אני יכול להגיד שהוא (רוטנשטיינר) בא לעבוד ועם טיפה סבלנות, עוד כמה זמן נראה גם תוצאות טובות יותר”.
5 צפייה בגלריה
דאבור ונאתכו
דאבור ונאתכו
"בקרוב אני לא אהיה בנבחרת". נאתכו לצד דאבור
(צילום: אורן אהרוני)
מי שדווקא עשוי להמשיך לקמפיין נוסף הוא ערן זהבי, שהבקיע 11 שערים ב-11 משחקיו האחרונים בנבחרת, הצמד שלו אמש העלה אותו ל-31 שערים במדים הלאומיים, שער אחד בלבד מהשיאן מוטל'ה שפיגלר. "אני לא יכול להוציא אותו כי הוא מנהיג בלתי רגיל וסקורר אדיר. אני עדיין צריך לדאוג לו כי הוא רוצה כל הזמן עוד ועוד, אני רוצה להוציא אותו אבל זה לא אפשרי, כל אירופה תדבר עליו", טען רוטנשטיינר ואילו זהבי אמר: "אני חושב שהשחקן הכי גדול על המגרש היה נבחרת ישראל. יש משחק חשוב נגד דנמרק. קשה לרדת לקרקע, אבל ביום שלישי יש לנו קרב ונבוא לתת הכל, בכדורגל הכל יכול לקרות. לא רוצה לעשות חישובים, מאמין שאפשר לעשות את זה".
בנבחרת כבר ציפו למשחק כמו זה שהציג אמש מנור סולומון, שהבקיע את השער הראשון, כשסקאוטים מהפרמייר-ליג והבונדסליגה עקבו אחריו בסמי עופר. "החלום שלי תמיד היה להיות חלק מנבחרת ישראל, ללמוד משחקנים גדולים כמו נאתכו ו-וותיקים אחרים. הפכתי לשחקן משמעותי בנבחרת לפני שנתיים, לקח לי זמן עד שכבשתי. אני עובר תהליך, אני רק לומד כל הזמן ומשתפר. בנבחרת זה לוקח קצת זמן בהתחלה, בייחוד כשאתה לא משחק בתפקיד הכי טבעי שלך. אני נמצא בקבוצה מאוד עשירה שלא תשחרר אותי כל כך בקלות. אני מקווה שזה יקרה בשנה הקרובה".
5 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
"אני עובר תהליך". מנור סולומון
(צילום: עוז מועלם)
רוטנשטיינר ביקש מהשחקנים שלו כבר בסיום המשחק: "זהו, נגמר. תחייכו קצת, יש לנו עכשיו את דנמרק, ננסה לעשות מולה את הכל". על כמות השערים הגבוהה שכבשו שחקניו אמר בסיום המשחק: "יש לנו שחקנים נהדרים בהתקפה עם טכניקה נהדרת, אבל מצד שני ראינו הופעה נהדרת מחאתם אל-חמיד בקישור במחצית הראשונה ובהגנה. הניצחון דווקא נגד אוסטריה היה מרגש, רציתי לשיר את ההמנון ונמנעתי כי רציתי להישאר אובייקטיבי, אלו שחקנים שגידלתי אותם, אבל רציתי לנצח אותם".