עד לפני חודש נטע לביא (27) עוד היה קפטן מכבי חיפה, קבוצה שחוותה את ליגת האלופות וכבשה את הבכורה בכדורגל הישראלי. זה היה השלב בו החליט כי מיצה את עצמו במועדון שבו גדל, ועשה מעבר מאתגר לליגה היפנית. עכשיו הוא מגיע ממנה בסטטוס שונה למדים הלאומיים: העוגן של הקישור האחורי בפתיחת קמפיין מוקדמות היורו מול קוסובו בבלומפילד בשבת.
לביא היה אחד משחקני העונה של מכבי חיפה, ואם תזכה באליפות שלישית ברציפות יהיה לו חלק משמעותי מאוד בכך. עכשיו, למרות המחמאות שהוא מקבל בפן האישי, הוא חש לפתע איך זה מרגיש להיות שחקן בקבוצת תחתית. גמבה אוסקה מדורגת 16 ביפן, שני מקומות בלבד מהמקום האחרון. לפני שהצטרף לחבריו בנבחרת, עוד הספיק הקשר הישראלי לרשום בישול בהפסד 2:1 לסאפורו, אך גרם גם לפנדל לחובת קבוצתו בתוספת הזמן של המשחק.
4 צפייה בגלריה
שחקן גמבה אוסקה נטע לביא
שחקן גמבה אוסקה נטע לביא
שני מקומות בלבד מהמקום האחרון. לביא במדי גמבה אוסקה
(צילום: מתוך עמוד הטוויטר של גמבה אוסקה)
לביא מגיע לנבחרת מבלי שטעם ניצחון בליגה היפנית. אוסקה, שזכתה בעבר באליפות, נחשבת בשנים האחרונות לקבוצת תחתית. עם זאת, מדובר באחת הקבוצות הפופולריות במדינה, כזו שקהל רב מגיע גם למשחקי החוץ שלה.
חלומו של הקיבוצניק מרמת השופט על קריירה בחו"ל לא הוגשם לפני כשנתיים, כשיעקב שחר החליט שלא ייצא לצסק"א מוסקבה. העובדה שמכבי חיפה הייתה אז במאבק ראשון על אליפות אחרי יותר מדי שנים של בצורת עשתה את שלה, אף שהקבוצה הרוסית הציעה שכר בגובה 800 אלף יורו. לביא המשיך לזכייה באליפות עם הירוקים, אבל בעונה שעברה הושבת לתקופה ארוכה בגלל פציעה שהטילה ספק ביכולתו לצאת לחו"ל. עם זאת, הוא היה נחוש לממש את החלום. כאשר דני פויאטוס, שהיה עוזר מאמן במכבי ת"א ואימן בעבר את נערי ריאל מדריד, מונה למאמן אוסקה – הוא בחר בלביא כשחקן המרכזי שלו.
4 צפייה בגלריה
אימון נבחרת ישראל בכדורגל
אימון נבחרת ישראל בכדורגל
הנבחרת בהתכנסות הראשונה אתמול
(צילום: עוז מועלם)
לביא - עוף שונה בכדורגל הישראל, מנהיג שקט, בלי מניירות של כוכב - החליט לחוות תרבות אחרת בליגה בלתי מוכרת, אבל עם לא מעט כוכבים גדולים (כמו למשל אנדרס אינייסטה בן ה־38 המשחק בוויסל קובה). הוא גם הגדיל את שכרו פי ארבעה, לכ־1.5 מיליון יורו בעונה. הפעם, כשניגש לדבר עם שחר, הוא כבר קיבל את האור הירוק.

מדבר עם הידיים

לביא ורעייתו מתגוררים עדיין בבית מלון באחת הערים הגדולות ביפן, ומכיוון שגם האנגלית לא ממש שגורה בפי המקומיים, הוצמד אליהם מתורגמן קבוע. בחדר ההלבשה או במגרש הוא משתמש בתנועות ידיים כדי לתקשר עם חבריו, ובמקביל לומד מילים ביפנית.
הליגה היפנית נחשבת איכותית מאוד באסיה, ולא בכדי יצאו ממנה לגיונרים שהובילו את נבחרתם עד לשמינית גמר המונדיאל האחרון. שמונה מהם משחקים בבונדסליגה, ולא במקרה מחקה הכדורגל היפני את סגנון המשחק הנהוג בגרמניה. לביא מעיד כי קצב המשחק ביפן גבוה משמעותית מזה בישראל, ושעל אף הניסיון שצבר בליגת האלופות, הגוף שלו לא היה רגיל לקצבים גבוהים כאלה.
4 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים נבחרת אלון חזן יוסי בניון
מסיבת עיתונאים נבחרת אלון חזן יוסי בניון
מבחינתם לביא הוא באנקר. חזן ובניון
(צילום: עוז מועלם)
בנוסף מספר הקשר כי בליגה שאליה הגיע אין "תרבות בונקר" כמו בישראל, אלא סגנון פתוח לגמרי. ועדיין, הוא נדרש לעשות את הסוויץ' מקפטן של הקבוצה הדומיננטית ביותר בליגה שלה לכזה שמשחק בקבוצת תחתית. חוויה שמזכירה את תחילת דרכו במכבי חיפה, בשנים הקשות, ומסייעת לו כיום מבחינה מנטלית.

בונה על סולומון

מבחינת המנהל המקצועי יוסי בניון והמאמן חזן, לביא הוא הבאנקר של הקישור האחורי בנבחרת ישראל, ככל הנראה יחד עם דור פרץ. אחרי שיסיר מעצמו את שאריות הג'ט-לג, יעמוד בפניו אתגר הפוך: לעשות סוויץ' ממקום של שחקן מרכזי בקבוצת תחתית אסייתית למנהיג שקט שבא לעשות את המשימה הלאומית מול יריבות מאירופה.
ללביא יש בסך הכל 12 הופעות בנבחרת ישראל. שתי האחרונות היו במשחקי הידידות נגד זמביה וקפריסין, והן הגיעו אחרי שנה שבה היה מחוץ לסגל בגלל הפציעה הממושכת. נטע חזר ממנה למשחק המכריע בבלומפילד נגד אלבניה, שהעלה את הנבחרת לחצי גמר פלייאוף היורו ולדרג א' בליגת האומות. הוא פתח בהרכב והציג משחק מצוין.
4 צפייה בגלריה
נאתכו
נאתכו
פרשיתו תותיר חלל. נאתכו
(צילום: עוז מועלם)
המשחק בשבת יהיה החמישי בלבד שלו בנבחרת במסגרות רשמיות. הפעם יהיה הקשר בורג משמעותי מאוד. המשבצת הזו הופקדה ברגליו גם בשל הפציעה של עדן קארצב והפרישה המתוכננת של ביברס נאתכו. רבים הרימו גבה על כך שמוחמד אבו-פאני לא זומן, אך בניון וחזן הסבירו כי השיקול הוא מקצועי, ושמבחינתם אבו-פאני אינו ממש קשר אחורי כמו לביא, שגם נמצא בכושר עדיף לתחושתם.
ומה חושב על תמונת הסיכויים הכדורגלן הישראלי הראשון בליגה היפנית? "יש הפעם הזדמנות לעלות ליורו", אומר לביא, שיצטרף היום לאימוני הנבחרת. "יש לנו נבחרת איכותית, והגיע הזמן שנעשה את זה, בטח עם כוכב בסדר הגודל של מנור סולומון".