רגע האמת של מכבי חיפה הגיע. האלופה הישראלית תתארח הערב באצטדיון ראיקו מיטיץ', שמכונה המרקאנה, למשחק הגומלין בשלב הפלייאוף של מוקדמות ליגת האלופות. המנצחת בסיכום שני המשחקים תזכה בכרטיס לשלב הבתים, ותכניס לקופתה כ-17 מיליון אירו.
גשם שטף אתמול את בלגרד, והתחזית להיום דומה. הטמפרטורות נעות בין 15 ל-18 מעלות ומזג האוויר נעים. הירוקים, שניצחו 2:3 במשחק הראשון, הגיעו עם חברת אבטחה צמודה, שתצטרף לכוחות השיטור המקומיים. הם ילוו גם את 2,800 האוהדים שצפויים לדחוף הערב (22:00) את מכבי חיפה. מולם ירעיש עולמות באצטדיון – שמכיל מעל 55 אלף מושבים – צבא הכוכב האדום, שידוע בפנאטיות ובפירוטכניקה שלו. באצטדיון הותקנה רשת הפרדה ליציע של האוהדים מישראל.
4 צפייה בגלריה
"אם בפיראוס היה סוג של גיהינום, כאן הרבה יותר גרוע"
"אם בפיראוס היה סוג של גיהינום, כאן הרבה יותר גרוע"
"אם בפיראוס היה סוג של גיהינום, כאן הרבה יותר גרוע"
(צילום: getty images)
בצד המקצועי, פרנצדי פיירו לא התאמן באופן מלא מאז המשחק מול הסרבים בישראל, אבל בבלגרד לא קונים את הידיעות שלפיהן שיתופו של החלוץ שכבש צמד בניצחון בחיפה מוטל בספק.

"האווירה המטורפת תעשה את שלה"

איבן, נהג המונית שהסיע אותי לאצטדיון, הוא בכלל אוהד של פרטיזן בלגרד. זה ממש לא אומר שהוא נותן הרבה סיכויים לקבוצה מישראל: "חיפה ניצחה בבית כי הכוכב האדום זילזלה ולא האמינה שהם ברמה מספיק גבוהה. פה זה סיפור אחר לגמרי. התקשורת קטלה את הקבוצה והמאמן בעקבות ההפסד בחיפה, והפעם הם יגיעו מוכנים ודרוכים. גם האווירה המטורפת באצטדיון תעשה את שלה". סטפן, עיתונאי ב"ספורט נטו" , סיפר על התחושות בעיר: "הקהל בטירוף. תוך חמש שעות נחטפו כל הכרטיסים, אתם תראו מה זה קהל".
לחוצים אחרי ההפסד בחיפה? "אני לא מרגיש דבר כזה".
ומה יקרה אם הקבוצה תודח? "המטרה של הכוכב האדום הייתה להצליח באירופה, ליגת האלופות זה חלום, אבל לא תהיה פה קטסטרופה אם הקבוצה לא תעפיל לשלב הבתים. הקהל יקבל את זה, וגם מעמדו של המאמן יציב. בקבוצה מאמינים שהם יעברו – זו מכבי חיפה, לא ליברפול".
4 צפייה בגלריה
הר הגעש בבלגרד מחכה למכבי חיפה
הר הגעש בבלגרד מחכה למכבי חיפה
הר הגעש בבלגרד מחכה למכבי חיפה
(צילום: getty images)
אלברטין, אוהד של הכוכב, נשמע רגוע: "ננצח 0:2 ונעלה. חיפה לא יכולה לנצח אותנו במגרש שלנו. בישראל הפסדנו רק בגלל מזג האוויר".

זיכרונות מקייסי בגראץ

שי שפירא, שהיה נוכח בשתי ההעפלות הקודמות של הירוקים לליגת האלופות – בגראץ ובזלצבורג – הגיע לבירה הסרבית עם אשתו סמדר, בתקווה לראות עלייה שלישית לשלב הבתים של הצ'מפיונס. "זה מחזיר אותנו אחורה, לתקופה הכי מרגשת", הוא מספר. "כל פרומו מזכיר לי את השער של אדורם קייסי נגד שטורם גראץ באוסטריה".
איזו קבוצה הייתה טובה יותר, של אז או של היום? "היום יש לנו קבוצה הרבה יותר חזקה. אני סומך על ברק בכר שיעשה עוד קסם אחד, שיוביל אותנו להגשמת החלום. לשמוע את המנגינה של ליגת האלופות זה צמרמורת. היא מקבעת את חיפה כקבוצה הישראלית שהגיעה ראשונה למעמד הזה".
4 צפייה בגלריה
צ'ארון שרי
צ'ארון שרי
עוד קסם אחד? שחקני מכבי חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
שפירא מבין שהאווירה הצפויה לירוקים הערב לא פשוטה: "אם בפיראוס זה היה סוג של גיהינום, כאן זה הרבה יותר גרוע. לסרבים יש קבוצה טכנית, המעברים שלהם מהירים, ובכל פעם שהורדנו את הרגל מהגז בסמי עופר הם הענישו. אנחנו יכולים וצריכים לעשות את זה. הקהל שלהם מאוד קנאי, ואם הם לא יכבשו הם יילחצו. אנחנו צריכים להיות שקטים בלי הכדור".
בארי סיליס עשה את הדרך הארוכה לבלגרד מסידני – 24 שעות בהלוך, 31 שעות עם שני קונקשנים צפויות בחזור. סיליס, יליד קריית-חיים שחי באוסטרליה, לא היה מוכן לוותר על החוויה: "אחרי אולימפיאקוס ידעתי שלא משנה מה יהיה, אני מגיע למשחק בפלייאוף. הייתי בגראץ וזה היה אחד הימים הכי כיפיים בחיים שלי. יש לי תחושות טובות".

העצות מאוהדי פרטיזן

האצטדיון של הכוכב האדום נמצא במרחק של חצי קילומטר בלבד מזה של היריבה השנואה פרטיזן. ולמרות שהכוכב זכתה בחמש האליפויות האחרונות, לפרטיזן יש יותר אוהדים בבירת סרביה, ואלה שפגשו אתמול אוהדי מכבי חיפה נתנו להם "טיפים" לקראת המשחק הערב. "אם תצליחו לעבור את חצי השעה הראשונה בלי לספוג, אתם בשלב הבתים. הקהל שלהם עושה רעש, אבל הוא גם מלחיץ את הקבוצה שלו וגורם לשחקנים לטעות", אמר ניקולאי, אוהד פרטיזן, לירוקים שהקיפו אותו במרכז העיר.
4 צפייה בגלריה
אצטדיון ראיקו מיטיץ'
אצטדיון ראיקו מיטיץ'
אצטדיון ראיקו מיטיץ'
(צילום: getty images)
ניצחון הערב שווה הרבה מאוד כסף, יוקרה, ומבחינת ברק בכר באופן אישי עוד נקודת ציון מרשימה ברקורד. המאמן בן ה-42, שזכה בכל תואר אפשרי בישראל, רוצה להגשים את חלום ליגת האלופות. כרגע איש לא מזכיר, גם לא יעקב שחר, את האופציה השנייה: במקרה של הדחה, מכבי חיפה תשחק בשלב הבתים של הליגה האירופית.