ערן זהבי וצ'ארון שרי. ברק בכר ויוסי אבוקסיס. אלונה ברקת ומיץ' גולדהאר. ליגת העל מלאה בשמות גדולים וכוכבים נוצצים. אבל התמונה המלאה כוללת עוד הרבה פרטים, אנשים שמרכיבים את הפסיפס המרתק הזה שנקרא "כדורגל ישראלי".
פותחים עונה ב-ynet
מאחורי הקלעים – מאחורי כל גול או אצטדיון מפוצץ באוהדים – נמצאים אלה שחיים את הכדורגל שלנו יום-יום. העובדים בקבוצות ליגת העל שהספורט הפופולרי בישראל הוא לא רק אהבתם הגדולה, אלא גם שגרת חייהם ופרנסתם. הכרוז שמלהיב את הקהל בכל שער, המעסה שמשחרר את השרירים התפוסים של השחקנים אחרי האימון, האנליסט שמאתר כישרונות צעירים וחיזוק זר, התזונאית שבונה לכוכבים תפריט מאוזן ובריא – כל אלה ואחרים הם חלק בלתי נפרד מהתעשייה הזאת. גם אם העבודה שלהם פחות נוצצת, ואף אחד לא יבקש את חתימתם ברחוב, בלעדיהם העסק הזה לא יכול לעבוד. אלו הם סיפוריהם.

"מאז שאני במועדון אנחנו רק מנצחים"

רתם רבי | 27 | הפועל חדרה | נציגת הספונסר ומנהלת מתחם ה-VIP
9 צפייה בגלריה
רותם רבי
רותם רבי
"התחלתי להבין יותר בכדורגל". רבי
(צילום: אלעד גרשגורן)
9 צפייה בגלריה
שער
שער
שער מוסף פתיחת העונה של "ידיעות אחרונות", היום
רגע, מה? כן, אם השם והפנים נראים לכם מוכרים מאוד - אתם לא טועים. מלכת היופי לשנת 2017 ופליטת "הישרדות" נכנסה עכשיו חזק מאוד לכדורגל הישראלי. רבי, תושבת פרדס חנה שנולדה וגדלה בירושלים, מייצגת בקבוצה את נותנת החסות "קבוצת גינת", ובנוסף מנהלת את מתחם ה-VIP של המועדון.
"אני אחראית על מיתוג העסק ויח"צ, האירועים של החברה", מספרת רבי. "לאחרונה הפכנו להיות הספונסר הראשי של הפועל חדרה, ויש הרבה אחריות על הכתפיים שלי בתפקיד הזה".
זה עולם חדש בשבילך? "עד היום לא היה לי חיבור לכדורגל, אבל מעצם התפקיד התחלתי להבין יותר. זה לא היה לי מוזר, אלא אתגר. עכשיו ההצלחה של הקבוצה עומדת לנגד עיניי. אני מגיעה לכל משחקי הבית ודואגת ל-VIP שנמצא באחריותי. אני אמורה ללדת בקרוב, ואמצא דרך לשלב בין הכדורגל לטיפול בתינוק".
כבר התחלת להיכנס לאווירה של קבוצת כדורגל? "האמת היא שמאז שאני במועדון אנחנו רק מנצחים. עכשיו עלינו לחצי גמר גביע הטוטו עם ארבעה ניצחונות בארבעה משחקים והייתה חגיגה גדולה. אם גם נזכה בתואר נדאג לחגיגה אמיתית".

"הגשמתי חלום שמעולם לא חלמתי"

אופיר בן-שטרית | 43 | באר-שבע | כרוז
9 צפייה בגלריה
אופיר בן-שטרית
אופיר בן-שטרית
"אתה מרגיש שיש לך חלק". בן-שטרית
(צילום: הרצל יוסף)
בן-שטרית, ששרוף על באר-שבע מגיל שמונה, הפך לשם מוכר ביציעי הקבוצה דווקא בתור די-ג'יי שערך והקליט רמיקסים לשירי אוהדים. באמצע העשור הקודם סירב לפנייה שקיבל לשמש ככרוז, בטענה שהאקוסטיקה והתנאים בווסרמיל לא מתאימים לעבודה, אבל לטלפון שקיבל מהמועדון ב-2015, עם המעבר לטוטו-טרנר, הוא כבר אמר "כן". הקריאה "THIS IS TURNER" אחרי כל שער של קבוצתו כבר הפכה לחלק מההווי של האצטדיון.
"הגשמתי חלום שמעולם לא חלמתי עליו", אומר בן-שטרית. "העוצמה והריגוש בזמן משחקים הם אחרים מכל מה שהכרתי. אני גם מתפעל את כל הסאונד, והפקתי את המוזיקה שמושמעת בעליית השחקנים ואחרי שערים". הוא גם מתגאה בתרומה שלו: "בניצחון על אינטר, כשצימקנו ל-2:1 צעקתי לאוהדים בלי לחשוב יותר מדי, 'יאללה, בואו נכניס אותם למשחק'. אתה מרגיש שיש לך חלק, שהערת משהו כבוי".
והוא לא מסתפק בכך: בן-שטרית כותב בימים אלה ספר ביוגרפי על המאמן אליניב ברדה, ובאמצעות גיוס המונים הוא השיג 80 אלף שקל שישמשו להוצאתו. "לא מזמן סיפרתי על זה לאליניב והראיתי לו פרק מהספר. הוא סיפר שזה עושה לו צמרמורת, ומשם ערכנו סדרת מפגשים שבהם הוא מספר על הקריירה שלו", מתלהב הסופר/כרוז. "אם דברים יתגלגלו כמו שצריך, הספר יצא לאור בשנה הקרובה".

"מבואס פי 10 מהפסד מאשר כשהייתי אוהד"

כפיר וולפסון | 31 | מכבי נתניה | סקאוט
9 צפייה בגלריה
כפיר וולפסון
כפיר וולפסון
"גדלתי על הקבוצה". וולפסון
(צילום: יובל חן)
כפיר וולפסון הוא הסיפור הקלאסי על האוהד השרוף שמוצא את עצמו כחלק מהמועדון שהוא מעריץ: "גדלתי על הקבוצה, היה לי מינוי ועד היום ההורים ואחי הקטן ביציע. האחריות שלי היא לייצר את ניתוח המידע המקיף והטוב ביותר על המועמד, והדבר הכי חשוב בתפקיד הוא לעזור למאמן ולצוות לקבל את ההחלטות בצורה הטובה ביותר. כאשר אנחנו מנתחים שחקן, אנחנו מנסים לבחון את מידת ההתאמה שלו לרעיונות המשחק של מכבי נתניה מבחינה מקצועית, ואת היכולת שלו להתאים לסגל השחקנים ולחדר ההלבשה מבחינת האישיות".
וולפסון מוסיף: "אנחנו מנסים לזהות אילו שחקנים שעדיין לא ביצעו פריצה משמעותית בקריירה שלהם יכולים לעשות את הפריצה הזו במכבי נתניה. בהרבה מקרים זה אומר גם לקחת סיכונים, אבל מבחינתי ההתנהלות הכי טובה היא לא לפחד מזה, לדעת לנתח את הטעויות ולהשתפר בהתאם".
לסיכום הוא אומר: "אין ספק שזו הגשמת חלום לעבוד במכבי נתניה, אבל בתור איש צוות אני מבואס פי 10 מהפסדים מאשר כשהייתי אוהד. זו ההרגשה הכי גרועה שיכולה להיות".

"אני במועדון שמוביל את החדשנות בספורט"

גל שטרנברג-פיש | 35 | מכבי חיפה | מנהל דאטה וטכנולוגיה
9 צפייה בגלריה
גל שטרנברג-פיש
גל שטרנברג-פיש
"כל פעולה ששחקן מבצע על המגרש היא שורה סטטיסטית". שטרנברג-פיש
(צילום: אלעד גרשגורן)
גל שטרנברג-פיש מחובר לירוק מאז שהוא זוכר את עצמו, עד כדי כך שעזב את ההייטק כדי להיות חלק מהקבוצה. "בהכשרתי אני מהנדס תעשייה וניהול", הוא מספר. "התפקיד האחרון שלי היה מהנדס מערכות, ולפני כשלוש שנים החלטתי להעמיק בנושא החיבור שבין טכנולוגיה ודאטה ובין כדורגל, ולנסות לשלב זאת עם האהבה הגדולה למכבי חיפה".
"אם עד לפני עשור היינו מסתפקים בציונים סובייקטיביים לביצועי השחקנים בעיתון, היום הכל הרבה יותר מדויק וניתן לנתח את הביצועים באופן אובייקטיבי לחלוטין", הוא אומר. "כל פעולה ששחקן מבצע על המגרש היא שורה סטטיסטית, וכל הפעולות יחד יוצרות מאגר נתונים גדול מאוד שמאפשר ניתוח ודיוק בקבלת ההחלטות במספר תחומים במועדון".
שטרנברג-פיש מוסיף: "במסגרת התפקיד אני אחראי על ניתוח ביצועי שחקנים במחלקת הסקאוטינג לטובת בניית הסגל, ניתוח ביצועי הקבוצה הבוגרת והיריבות, והובלת נושא החדשנות והטכנולוגיה במועדון. כשהצטרפתי ידעתי שזו לא רק הקבוצה שאני אוהב, אלא שאני במועדון שמוביל את תחום החדשנות בספורט".

"להביא את השחקן למצב הטוב ביותר"

נועה שניצר | 38 | הפועל ת"א | תזונאית
9 צפייה בגלריה
נועה שניצר
נועה שניצר
"מאתגר מאוד לעבוד עם שחקני כדורגל, עזר לי לפתח עור של פיל". שניצר
(צילום: קובי קואנקס)
נועה שניצר פותחת את העונה השביעית שלה כתזונאית בהפועל ת"א - תפקיד שכיום הוא חלק בלתי נפרד מכל מועדון מקצועני, מתוך הבנה שכל ספורטאי חייב להקפיד על מה שהוא מכניס לגוף. עם תואר ראשון במדעי התזונה ותואר שני בתזונת ספורט מאנגליה, היא עשתה את הסטאז' בקבוצת הנשים של אברטון, ואת הידע הזה הביאה להתמודדות מול שחקני הקבוצה הבוגרת של הפועל ת"א.
את התוצאות אפשר לראות בשטח באופן עקבי: אחד הפרויקטים שלה הקיץ היה החלוץ אושר דוידה, שהשיל שישה ק"ג ממשקלו ונראה הרבה יותר קליל על המגרש.
"מאתגר מאוד לעבוד עם שחקני כדורגל, עזר לי לפתח עור של פיל", מספרת שניצר. "אני נורא נהנית לשחק עם הכדורגלנים. המטרה שלנו היא להביא שחקן למצב הפיזי הטוב ביותר על המגרש, למשל עם הקפדה על אחוזי שומן, היקפים, מעקב אחרי בדיקות דם. כשהם במצב גופני טוב, ההתאוששות מתרחשת בצורה הטובה ביותר".
שניצר, שעובדת יחד עם מאמן הכושר והפיזיותרפיסט, מוסיפה: "הרבה שחקנים לא מודעים לחשיבות של תוספת מזון, אפילו קטנה, ליכולת שלהם על המגרש וההתאוששות, ההחלמה משיקום מפציעות. הטיפ החשוב שלי הוא לשתף פעולה, אחרת זה לא מתקדם לשום מקום. לעדכן את הצוות על בסיס שבועי כדי לייצר את הנוסחה הכי טובה, רק כך נוכל לעשות את הבחירות הטובות ביותר".

"מ-7 בבוקר עד 4 לפנות בוקר"

מאיר הרוש | 65 | בית"ר ירושלים | איש משק
9 צפייה בגלריה
מאיר הרוש
מאיר הרוש
"מה שהרווחתי מהמשאית, עד היום אני לא מקבל בבית"ר". הרוש
(צילום: יואב דודקביץ')
מאיר הרוש הגיע ב-1988 עם בנו לאימון של בית"ר ירושלים בבית וגן, ומאז לא יצא ממתחם האימונים. "גדלתי בקטמון ח', השומר 6, זה היה השיקגו של מדינת ישראל בשנות השבעים. לא היינו אוהדים כמו הצעצועים של היום, היינו אוהדים אמיתיים. לא נותנים מכות, מקללים או זורקים אבנים, היינו מופרעים בטקט".
הרוש כבר הפך לאחד הסמלים של בית"ר, אפילו הברומטר שלה, אחד שחווה את כל העליות והירידות. ככה זה שאתה 34 שנה בבית וגן. בתחילת הדרך הוא שימש כמנהל במחלקות הנוער, וב-1994 הציעו לו לעבור לאפסנאות. "אני מגיע כל יום ב-7 בבוקר ויוצא מפה ב-20 בערב", הוא מספר. "ביום של משחק ליגה אני מ-7 בבוקר וחוזר הביתה ב-4 לפנות בוקר". בשנות התשעים הוא עוד עבד במקביל כנהג משאית ששיווק חומרי אפייה ותוספות ללחמים: "תיכננתי את החלוקה לפי האימונים. אם לא הייתי אוהד בית"ר, לא הייתי פה מזמן, הפסדתי בגלל הקבוצה הרבה דברים. מה שהרווחתי מהמשאית, עד היום אני לא מקבל בבית"ר".
"התקופה הכי טובה הייתה עם משה דדש" הוא מסכם. "משפחה אמיתית. אז לא שאלו על כסף, חרטות, הדלפות, וזכינו באליפויות וגביעים". את חלק מהשחקנים שעברו בקבוצה הוא עדיין מחשיב כחברים, והמאמן יוסי אבוקסיס שמר איתו על קשר חזק עוד לפני שחזר למועדון: "הייתי מחובר לשחקנים כמוהו וכמו דוד אמסלם, אלי אוחנה, אבי נימני, ברק יצחקי, עידן ורד. אבל אני הכי אוהב את אשתי והנכדים".

"השחקנים יודעים שאני מבין אותם"

יגאל אשכנזי | 55 | מ.ס אשדוד | מעסה
9 צפייה בגלריה
יגאל אשכנזי
יגאל אשכנזי
"כשפרשתי בגיל 31 היה לי קשה להתנתק לגמרי מהמשחק". אשכנזי בפעולה
(צילום: רועי עידן)
יגאל אשכנזי (55) היה אגדה אשדודית בשנות השמונים והתשעים, חלוץ סופה שקרע רשתות בהפועל ושיחק גם במדי עירוני. בזכות יכולת הפריצה האדירה, דוביד שווייצר ז"ל הסיט אותו לעמדת המגן לקראת סוף הקריירה. והוא עדיין חזק בענף, אבל מכיוון אחר לגמרי. אשכנזי: "כשפרשתי בגיל 31 היה לי קשה להתנתק לגמרי מהמשחק, ולמרות שהתחלתי לעבוד בחברת החשמל רציתי להישאר בכדורגל. הלכתי דווקא לכיוון העיסוי הרפואי".
חבר הילדות ג'קי בן-זקן עזר לאשכנזי להיקלט במועדון, והוא סוגר כבר 22 שנים כפיזיותרפיסט, חובש ואפילו עושה דיקור סיני. הוא טיפל לאורך השנים בבנים של שחקנים שאיתם הספיק לשתף פעולה על המגרש - כמו ניב זריהן (הבן של יגאל) וטום בן-זקן.
לא בא לך לפעמים להיכנס למגרש? "לגמרי, במיוחד כשהתוצאה לא טובה. קשה להסביר את התחושה הזו למי שלא היה שחקן. אבל לימים הבנתי את המקום שלי במועדון, ואני משתדל להיות מאופק ומקצועי, כי זה התפקיד שלי. מה שכן, שחקנים שאני מטפל בהם משתפים אותי בתחושות המקצועיות כי הם יודעים שאני מבין אותם".

"לא אסכים לקבל שקל מהמועדון"

מונדר חלאיילה | 58 | בני-סכנין | דובר וחבר הנהלה
9 צפייה בגלריה
מונדר חלאיילה
מונדר חלאיילה
"יש משחקים שבהם אני צועק צעקה ממעמקי ליבי". חלאיילה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בדרך כלל דוברים אינם דמויות מוכרות בקבוצות הליגה, אבל כל אוהד בארץ מכיר את מונדר חלאיילה - ההודעות לתקשורת כנות, צבעוניות ולא מנסות להיות דיפלומטיות. והוא נהנה מכל רגע: "הצלחנו לחצות את גבולות המדינה ולהגיע למקומות שראו בנו כמועדון בעל שליחות חברתית, כבוד הדדי ושותפות. המסר הזה והעשייה נותנים לי סיפוק. המועדון שלנו מייצג חברה ערבית מכובדת, ואני מייצג אותו בהודעות בעלות תוכן מנוסח היטב".
איך הגעת לתפקיד? "נכנסתי להנהלה בתקופת מאזן גנאים, התחלתי להגיע למשחקים והתלהבתי מאוד. אחרי העלייה לליגת העל הוא הציע לי את הדוברות, ומאז ועד היום אני עושה את זה בהתנדבות מלאה וטוטאלית. לעולם לא אסכים לקבל שקל אחד מהמועדון הזה. יש משפט מפורסם שהולך איתי: 'פעמים רבות האדם עושה את התפקיד ולא התפקיד את האדם'".
אתה מתנהג לפעמים כמו אוהד? "יש משחקים שבהם אני צועק צעקה ממעמקי ליבי, ולפעמים נשאר צרוד 5-4 ימים לאחר מכן. לאחרונה ההפסדים התחילו להפוך אותי עצוב לפחות ליומיים, אני חוזר הביתה ומתעורר סהרורי".
  • השתתפו בהכנת הכתבה: שמעון אלבז, שי מוגילבסקי, נדב צנציפר ואלי לוי