מכבי חיפה הוגרלה הערב (חמישי) לבית 8 של ליגת האלופות לצד פריז סן ז'רמן, יובנטוס ובנפיקה. ערכנו לכם היכרות קצרה עם כל אחת מהקבוצות הללו שיגיעו לחיפה העונה.
רוצים לקרוא עוד היריבות של מכבי חיפה בליגת האלופות?
4 צפייה בגלריה
ניימאר שחקן פריז סן ז'רמן
ניימאר שחקן פריז סן ז'רמן
ימשכו את מירב תשומת הלב ובצדק. ניימאר וחבריו
(צילום: עוז מועלם)


4 צפייה בגלריה
הבתים של ליגת האלופות, עונת 2022/23
הבתים של ליגת האלופות, עונת 2022/23
הבתים של ליגת האלופות, עונת 2022/23
(.)

פריז סן ז'רמן

נדמה שחבל להכביר במילים על פריז סן ז'רמן. ניימאר, לאו מסי, קיליאן אמבאפה, ג'אנלואיג'י דונארומה, מרקיניוס, מרקו וראטי, סרחיו ראמוס ועוד רשימה בלתי נגמרת של כוכבים. כמובן שהקבוצה הפכה לכל כך חזקה רק תחת הבעלות הקטארית.
מאמן: כריסטוף גאלטייה. המאמן בן ה-56 קיבל שדרוג מקצועי וכלכלי גדול בקיץ כשעזב את ניס אחרי עונה אחת ומונה למאמן פריז סן ז'רמן. גם הוא בעצמו מבין ודאי שכל דבר פרט לזכייה בליגת האלופות לא ייחשב להצלחה מבחינתו. בטח אחרי שראה מה קרה בעבר אפילו לתומאס טוכל, שהביא את הקבוצה לגמר האלופות.
כוכבים: רשימה בלתי נגמרת. כמובן שמעל כולם נוצץ לאו מסי, שאין סופרלטיב שלא נאמר עליו עדיין. גם בגיל 35 הארגנטינאי עדיין רעב וחולם על זכייה במונדיאל ובליגת האלופות. יחד איתו יש לפ.ס.ז' בחלק הקדמי כמובן את קיליאן אמבאפה האימתני, שזכה כבר במונדיאל אבל עדיין לא בליגת האלופות וינסה לעשות את זה עם האלופה הצרפתית העונה אחרי שנשאר שם למרות הצעה מריאל מדריד. לשניים האלה כמובן צריך לצרף את ניימאר, שגם נשאר ואפילו פתח את העונה בצורה מצוינת. אל כל אלה נצרף גם את המגן המרוקני אשרף חכימי, את מרקו וראטי האיטלקי ואת בן ארצו ואלוף היורו ג'אנלואיג'י דונארומה, הקפטן מרקיניוס, סרחיו ראמוס הוותיק ומאורו איקרדי המחליף.
אצטדיון: פארק דה פראנס. מכיל 48,713 מושבים. הקהל של פריז סן ז'רמן אמנם נחשב למפונק וכזה שבא לראות ולהיראות, אבל יש לקבוצה גם גרעין קשה של אוהדים שמלווה אותה עוד מהימים הפחות טובים שלה וידחוף אותה בטירוף.
תארים והישגי שיא: פריז סן ז'רמן זכתה בעשר אליפויות, 14 גביעים ו-9 פעמים בגביע הליגה. הקבוצה מבירת צרפת זכתה גם בגביע המחזיקות ב-1995/6 והגיעה לגמר ליגת האלופות ב-2020, אז הפסידה 1:0 לבאיירן מינכן משער של האקס שלה קינגסלי קומאן.
העברות גדולות בקיץ: פריז סן ז'רמן רכשה את ויטיניה מפורטו ב-41.5 מיליון אירו, השלימה את רכישתו של נונו מנדש מספורטינג ב-38 מיליון, את רנאטו סאנצ'ס מליל ב-15 מיליון ואת נורדי מוקיאלה ב-12 מיליון. בנוסף, היא צירפה את הוגו אקיטיקה בהשאלה מריימס.

4 צפייה בגלריה
שחקני יובנטוס
שחקני יובנטוס
רוצים לחזור לאיתנם אחרי שתי עונות פחות מוצלחות. שחקני יובנטוס
(צילום: רויטרס)

יובנטוס

יובנטוס היא כבר לא הקבוצה הגדולה שהייתה עד לפני שנתיים. יובה נעצרה אחרי תשע אליפויות ברציפות ולא זכתה בשנתיים האחרונות, שהיו לא מוצלחות מבחינתה. עכשיו היא רוצה לחזור לעניינים.
מאמן: מסימיליאנו אלגרי. המאמן בן ה-55, שהצליח מאוד בקדנציה הקודמת שלו ביובנטוס בין 2019-2014, חזר לשם בעונה שעברה ורשם עונה לא הכי מוצלחת כשיובנטוס מתקשה מאוד ומסיימת את העונה במקום הרביעי בלבד, הרחק ממאבק האליפות.
כוכבים: דושאן ולאחוביץ'. החלוץ הסרבי נרכש בינואר מפיורנטינה תמורת 81.6 מיליון אירו ונחשב לאחד החלוצים הכישרוניים באירופה. הוא בן 22 ומתנשא לגובה של 1.9 מטר. העונה הוא כבש כבר שני שערים בשני משחקי ליגה. אל זה ניתן להוסיף כמובן את פול פוגבה. קצת מיותר להרחיב בנוגע לקשר נבחרת צרפת. הקשר בן ה-29 חזר ליובנטוס אחרי שש עונות לא מוצלחות במיוחד במנצ'סטר יונייטד ורוצה להוכיח את עצמו מחדש כאחד הקשרים הטובים בעולם. מה שבטוח הוא שמבחינת פיזיות יהיה למכבי חיפה קשה מאוד להתמודד מולו. שחקן מעניין נוסף הוא פדריקו קייזה - הקיצוני האיטלקי בן ה-24 היה אחד מכוכבי הנבחרת בזכייה ביורו האחרון, אבל ביובנטוס עדיין לא מימש לגמרי את הפוטנציאל האדיר שלו. אולי זאת תהיה עונת הפריצה, אחרי שהחמיץ את רוב העונה שעברה בגלל פציעה. אי אפשר שלא לציין את לאונרדו בונוצ'י. הבלם בן ה-35 כבר ראה כמעט הכול בכדורגל. הוא משחק ביובנטוס מאז 2010 (עם הפסקה של עונה אחת לא מוצלחת במילאן) ותמיד נחשב לעוגן ההגנתי של הקבוצה. ראויים לציון: פיליפ קוסטיץ' - קיצוני נהדר שהגיע מאיינטרכט פרנקפורט ומאיים מאוד עם מסירות רוחב חדות. וויצ'ך שצ'סני - השוער הוותיק והיציב מאוד של הקבוצה. אנחל די מריה - הגיע הקיץ בהעברה חופשית וכמובן מוסיף דריבל איכותי וטכניקה אדירה. מנואל לוקאטלי - קשר איכותי מאוד במרכז השדה.
אצטדיון: אצטדיון יובנטוס. מכיל 41,507 מקומות. נפתח ב-2009 בעלות של 155 מיליון אירו.
תארים והישגי שיא: יובנטוס זה מועדון פאר אירופי ענק. היא זכתה ב-36 אליפויות וב-14 גביעים. בנוסף היא זכתה פעמיים בגביע/ליגת האלופות (1984/5 ו-1995/6), שלוש פעמים בגביע אופ"א (1976/7, 1989/90 ו-1992/3) ובגביע המחזיקות (1983/4).
העברה גדולה בקיץ: יובנטוס רכשה את בלם טורינו ברמר הברזילאי ב-41 מיליון אירו, השלימה את רכישתו של פדריקו קייזה ב-40 מיליון ורכשה את פיליפ קוסטיץ' מאיינטרכט פרנקפורט ב-12 מיליון ואת אנדראה קמביאסו מגנואה ב-8.5 מיליון. מעבר לכך יובנטוס החתימה שני שחקנים גדולים בהעברות חופשיות: פול פוגבה אחרי שעזב את מנצ'סטר יונייטד ואנחל די מריה, שסיים את דרכו בפריז סן ז'רמן.
4 צפייה בגלריה
שחקני בנפיקה חוגגים
שחקני בנפיקה חוגגים
חגגו על ברצלונה בעונה שעברה. שחקני בנפיקה
(צילום: רויטרס)

בנפיקה

מצחיק לומר שבנפיקה היא ה"חלשה" מבין שלוש היריבות של מכבי חיפה בליגת האלופות. השלישית בליגה הפורטוגלית. הגיעה בעונה שעברה לרבע גמר הצ'מפיונס, הוציאה 3:3 מליברפול באנפילד והציגה כדורגל אטרקטיבי מאוד. עם זאת, חשוב לציין שחלק גדול מההצלחה נבע מיכולת השיא של דרווין נונייס – מה ששיכנע את אותה ליברפול לשלם עליו 75 מיליון אירו הקיץ. ככה זה תמיד בבנפיקה, משביחים שחקנים ומוכרים בגדול, והשאלה כעת היא מי יהיה הכוכב הבא שיפרוץ לצד השמות הוותיקים.
מאמן: רוגר שמידט הגרמני (55) היה האיש שהתאהב בערן זהבי כשראה אותו בסין ודאג להחתים אותו באיינדהובן. שניהם בילו שם שנתיים ועזבו הקיץ. זהבי חזר הביתה, שמידט המשיך להתקדם באירופה (אחרי שעבר בפאדרבורן, זלצבורג ולברקוזן). הוא זכה בגביע ובסופרקאפ ההולנדי, ולמרות שאיינדהובן לא הצליחה להוציא את האליפות מידידה של איאקס, הוא עשה רושם טוב על ראשי בנפיקה שחיפשו מאמן קבוע במשך חצי שנה אחרי שנפרדו מז'ורז'ה ז'סוס בדצמבר.
כוכבים: נתחיל בתשובה אפשרית לשאלה מהפתיח – נראה שהאקזיט הגדול הבא של בנפיקה הוא גונסאלו ראמוס. הוא כבש כבר חמישה שערים העונה, ארבעה מהם באירופה ושלושה בניצחון 1:4 על מיטיולן שהתחיל את המסע של הקבוצה במוקדמות (עברה את סגנית אלופת דנמרק ולאחר מכן את דינמו קייב בפלייאוף). החלוץ בן ה-21 הוא תוצר האקדמיה המעולה של המועדון, ואחרי עונת פריצה לא רעה בשנה שעברה, נראה שהוא מוכן לזנק ולתפוס את המקום של נונייס. הוא גם אחראי לשער הניצחון מול קאסה פיה בליגה, שהציב את בנפיקה על 2 מ-2 והפרש שערים 0:5.
הוותיקים שהזכרנו הם בעיקר בהגנה – הבלם ניקולס אוטמנדי מנבחרת ארגנטינה ויאן ורטונגן מנבחרת בלגיה. שחקן ההתקפה המצוין רפא סילבה, הסקורר האוקראיני רומן יארמצ'וק והקשר הגרמני יוליאן וייגל מעטרים גם הם סגל מעולה.
אצטדיון: אין הרבה מגרשים נפלאים יותר באירופה מאשר אצטדיון האור בליסבון, 65 אלף מקומות של אווירה מושלמת. אירח את בועת ההכרעה של ליגת האלופות ב-2020, שם באיירן מינכן השפילה את ברצלונה 2:8 וזכתה מאוחר יותר בגביע עם 0:1 על פ.ס.ז' בגמר. לצרפתים תהיה טראומה כשיחזרו לשם.
תארים והישגי שיא: כמה זמן יש לכם? מועדון הפאר שקם ב-1904 הוא שיאן האליפויות והגביעים בפורטוגל – 37 ו-26 בהתאמה – ושיחק שבע פעמים בגמר גביע אירופה, כאשר בשניים מהמקרים בנפיקה גם הוכתרה כגדולה מכולן ביבשת, ב-1961 וב-1962 תחת המאמן היהודי בלה גוטמן שהפרידה ממנו הולידה את "קללת גוטמן" שרובצת על המועדון. ב-1998 וב-1990 היא חוותה רנסנס אירופי, אבל הפסידה בגמרים לאיינדהובן ולמילאן ומאז לא חזרה למעמד.
העברה גדולה בקיץ: לבנפיקה היה הרבה כסף לבזבז בזכות נונייס, והנתח הגדול ביותר ממנו הלך לחלוץ הברזילאי הפנטסטי דויד נרס. הסיפור שלו מוזר – אחרי שנים טובות באיאקס הוא נמכר לשחטאר דונייצק עבור 18 מיליון אירו חודש לפני הפלישה הרוסית, ולא הספיק לשחק אצלה אפילו פעם אחת. אחרי חצי שנה בלי כדורגל בנפיקה הסכימה לרכוש אותו עבור מרבית הסכום, 15.3 מיליון. לצדו, הקשר הנורבגי פרדריק אורסנס הגיע מפיינורד (13 מיליון) וריבר פלייט קיבלה 10 מיליון עבטר הקשר אנסו פרננדס.