ארבע שנים חלפו מהפעם האחרונה שבה מכבי חיפה לא ניצחה שלושה משחקים ברציפות. תבוסה מול מכבי ת"א, תיקו נגד בני־ריינה, ושוב תיקו בגביע עם נתניה. אצל האלופה שכחו כבר איך נראה רצף שלילי כזה, ולכן אפשר לומר בבירור – משבר.
כן, הירוקים עדיין במקום הראשון בטבלה, עם פער של חמש נקודות מהצהובים, אבל אלו לא רק התוצאות אלא בעיקר היכולת, שלא מזכירה את החלק הראשון של העונה, שבו עלתה חיפה לליגת האלופות וסיפקה לא מעט רגעי קסם גם בשלב הבתים. זו הייתה קבוצה אימתנית, חזקה ומגובשת, והדעיכה החלה עם החזרה מפגרת המונדיאל. שבעה מחזורים חלפו, והבעיה המרכזית היא בהתקפה: מלבד דין דוד, אף שחקן לא כבש בתקופה הזו יותר משער שדה אחד, כלומר שלא מכדור קרן או פנדל, וזה נתון קריטי לקבוצה שהאיכות המרכזית שלה בשנים האחרונות הייתה החלק הקדמי.
3 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
שחקני מכבי חיפה מאוכזבים
מה עובר עליהם? שחקני מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם )

נורות מהבהבות

עד לא מזמן הצליחה חיפה לקחת את כל הנקודות גם כשגימגמה, בלשון המעטה. ברק בכר דיבר על האכזבה שלו מהיכולת, אבל מבחינתו הניצחון היה חשוב לא פחות. הוא ראה גדולה בקבוצה שיודעת לקחת את כל הקופה גם בימים פחות טובים. ההפסד למכבי ת"א, בתוספת לצמד תוצאות התיקו, הדליקו לא מעט נורות מהבהבות לקראת השלבים המכריעים של העונה – ועצם העובדה שדיא סבע נחת מוכיח עד כמה בכר, גל אלברמן ויעקב שחר הבינו שהם חייבים חיזוק משמעותי. שוב – בעיקר בחלק הקדמי.
גם עומר אצילי וגם צ'ארון שרי נמצאים במשבר, ויש האומרים שלא מעט שחקנים נראים "שבעים" אחרי שתי אליפויות. הרענון היה מתבקש. אצילי נראה כבוי מאוד ואילו שרי לא מזכיר את אותו הולנדי מעופף, מאז החתימה על החוזה החדש והפסטיבל סביבו. אבל אם לומר את האמת, חיפה לא מנסה לייפות את המצב ומודעת למצבה.
3 צפייה בגלריה
שחקן מכבי חיפה עבדוולאי סק
שחקן מכבי חיפה עבדוולאי סק
דווקא הבלמים מתפקדים. סק
(צילום: עוז מועלם)

מסתכלים לצדדים

במועדון תולים תקוות בשחקנים שחוזרים מפציעות. אחת החוזקות המרכזיות בחלק הראשון של העונה הייתה התרומה מהמגינים החדשים, דניאל סונדגרן ופייר קורנו. שניהם חזרו מפציעה, עלו מהספסל במשחק מול נתניה, וברור שהאלופה נראית הרבה יותר טוב איתם. לאט־לאט בכר יוכל להציב את קו ההגנה החזק ביותר שלו, והדבר לא יועיל רק הגנתית אלא גם התקפית.
"אנחנו באמצע עונה ארוכה ומפרכת, אי־אפשר לנצח 30 מחזורים ברציפות", אומר אלון מזרחי, חלוץ העבר של הירוקים. "מטבע הדברים יש נסיגה ביכולת וזה מובן. חיפה עשתה ריצה מטורפת של 11 ניצחונות, הירידה ביכולת מובנת מאליה, אף אחד לא חלם שהם ינצחו כל העונה. הכניסה של סבע אמורה לעורר את החלק הקדמי, הוא שחקן שהברקה אחת שלו יכולה לשנות משחק".
יצחק שום, שחווה גם הוא נפילת מתח אחרי קמפיין צ'מפיונס כמאמן במכבי חיפה, הסביר: "טבעי שבינואר תהיה ירידה בקבוצה ששיחקה בליגת האלופות. אי־אפשר להישאר בשיא כל הזמן, ככה היה גם בתקופתי. השחקנים חווים עליות וירידות במהלך עונה, ואני מאמין שניצחון־שניים יחזירו אותם למסלול. למכבי חיפה יש ללא ספק את הסגל הטוב בליגה".
אלי גוטמן חושב שהבעיה הגדולה של הירוקים היא פציעות המגינים: "כל הסיפור זה ההיעדרות של סונדגרן וקורנו, מאחר שחיפה היא קבוצה שמצופפים נגדה – מה שהופך את היכולת ההתקפית של שני המגינים לקריטית. ברגע שהם יחזרו באופן מלא לכושר, מכבי חיפה תיראה כמו בתחילת העונה".
3 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: עוז מועלם)

מבחן היורש

עוד שאלה שעומדת פתוחה היא איך תיראה הקבוצה ללא נטע לביא. הקפטן היה בעונה מעולה, אבל אחרי הפגרה הוא חזר רק בהדרגה בעקבות פציעה ובשל האפשרות המוחשית לעזיבתו. שני שחקנים הגיעו במקומו – גוני נאור מהפועל ירושלים ואביאל זרגרי מבית"ר ירושלים. האחרון נחשב לכישרון גדול, אבל לא התקדם בשנה האחרונה וברור שהתחליף המשמעותי יותר אמור להיות נאור. הוא גם נשלח ישר להרכב, למשבצת של לביא.
הסגל הושלם עם ההחתמות האלה. סונדגרן וקורנו, כאמור, חזרו מהפציעות. גם דולב חזיזה וג'וש כהן, שסבלו מפציעות לא פשוטות, שוב בהרכב.

עדיין הפייבוריטית

בכר יוכל שוב לתמרן בין השחקנים ולעשות את מה שהוא הכי אוהב – להתאים את המערך וההרכב למשחק ספציפי. הרי המאמן כבר נקלע לסיטואציה דומה בבאר־שבע וידע לצאת ממנה מחוזק.
לא נתפלא אם כך יקרה גם הפעם ומכבי חיפה תחזור לעצמה מהר. היא אולי לא תיראה בדיוק כמו בחודשי הסתיו, שבהם הציגה כדורגל סוחף ומבריק, אבל יתרון הנקודות בטבלה והעובדה שגם היריבות מאבדות נקודות, עדיין משאירים אותה כפייבוריטית הגדולה לזכייה בתואר. נראה אתכם מהמרים נגדה.