ושוב איתכם. חמישה שבועות בדיוק אחרי המשחק האחרון שלהן באירופה – התיקו המאופס של מכבי חיפה בסמי עופר נגד פנאתינייקוס בליגה האירופית וההפסד 2:0 של מכבי ת"א בגנט בקונפרנס־ליג – ישובו היום שתי הנציגות הישראליות לפעילות. הירוקים יארחו (19.45) בקפריסין את ויאריאל ואילו הצהובים יתארחו (22.00) בפולין אצל זוריה האוקראינית.
בזמן שהליגה הישראלית מושבתת בגלל המלחמה, שתי הנציגות האירופיות ינסו לתת קצת אסקפיזם לאוהדים שלהן, שאיבדו רבים מחבריהם בחודש האחרון. שחקני שתי הקבוצות נפגשו בנתב"ג לקראת הטיסות שלהם והצטלמו עם דגל ישראל במסר של אחדות גם בספורט.
4 צפייה בגלריה
חוזרים אל הקווים. קין ודגו
חוזרים אל הקווים. קין ודגו
חוזרים אל הקווים. קין ודגו
(צילומים: עוז מועלם )
4 צפייה בגלריה
 זהבי רביבו ואן אובריים
 זהבי רביבו ואן אובריים
תוכנית עבודה בשלו רחוק. מכבי ת"א
(צילום: עוז מועלם )
דוח מצב. השחקנים היו עסוקים בחמשת השבועות האחרונים בעיקר במסעות הסברה ברשתות החברתיות – ערן זהבי ממכבי ת"א ודולב חזיזה ממכבי חיפה היו חוד החנית – בביקורים אצל פצועים, הגעה להלוויות וניחומי אבלים והפעלות במרכזי מפונים ברחבי הארץ. הם הרגישו מקרוב אובדן של עשרות אוהדים שנרצחו בתקופה הזו, כך שבזמן ששחקני ויאריאל וזוריה התאמנו ושיחקו, הם התרכזו בניחומים וחיזוקים. המצב הספורטיבי והגופני של השחקנים אינו אופטימלי בלשון המעטה, וזו הסיבה ששני המועדונים החליטו לצאת למיני מחנה אימונים, חיפה בקפריסין ומכבי ת"א בפולין, לקראת המשחקים. הפגישה הראשונה בסגל מלא הייתה רק בתחילת השבוע, כולל הזרים שחזרו למדינותיהם, ובמקרה של מכבי ת"א גם עם המאמן רובי קין.
בדרך חזרה. העונה של שתי הקבוצות נקטעה בבת אחת, כמו כמעט כל הפעילות במדינה, ובשבועיים הראשונים למלחמה התקיימו רק אימוני רשות. הזרים חזרו למדינות שלהם ולא היו כמובן חלק אפילו מהאימונים בקצב הנמוך בארץ. במקרה של מכבי ת"א הקושי היה גדול כיוון שגם אנשי הצוות המקצועי הזרים עזבו. הם בנו תוכנית עבודה בשלט רחוק, שאותה יישם בין היתר מאמן קבוצת הנוער מיכאל זנדברג וכללה גם משחק אימון נגד בני־יהודה בסגל שכלל שחקני נוער רבים.
מכבי חיפה קיימה משחקי אימון נגד הפועל עפולה מהלאומית ובני ריינה, וסידרה לקשר שלה שואו אפשרות לשמור על כושר באימונים של קבוצת המילואים של בנפיקה. ליאור רפאלוב, שעזב למשפחתו בבלגיה, הצטרף בשלב מאוחר יותר לאימונים. הקבוצות ניסו לשמור על הכושר של השחקנים ועל כך שישובו לפעילות בהדרגתיות עד למחנות האימונים, שבהם הקצב הואץ.
4 צפייה בגלריה
שחקני הקבוצות עם הדגל הלאומי לפני היציאה לאירופה
שחקני הקבוצות עם הדגל הלאומי לפני היציאה לאירופה
שחקני הקבוצות עם הדגל הלאומי לפני היציאה לאירופה
(דוברות אל על)
דרבי הגלות. מכבי ת"א תשחק הלילה בלובלין ארנה בדרבי הקבוצות שבגלות, המלחמה בעזה מול המלחמה מול רוסיה. בין המועדונים נוצרה מתיחות מסוימת כשזוריה סירבה לקבל את דחיית המשחק בטענה שגם היא נמצאת במלחמה, אולם אופ"א דחתה את המשחק בין השתיים להלילה, והמשחק השני ביניהן יתקיים אחרי פגרת הנבחרת. מדובר למעשה בקרב על המקום השני בבית שבו גנט היא הקבוצה האיכותית ביותר.
השוער רועי משפתי נשאר בארץ לצד אשתו שכורעת ללדת, ונראה כי הפנמי אורלנדו מוסקרה יערוך הופעת בכורה בין הקורות. האתגר הגדול של הצוות המקצועי בשבוע האחרון היה לגבש שוב את השחקנים, שלא נפגשו בסגל מלא כמעט חודש, ולהחזיר את התיאום ביניהם, שעבד כל כך טוב בפתיחת העונה בליגת העל. אף שמדובר ביריבה שמדורגת רק במקום ה־13 בליגה האוקראינית החלשה יחסית, עם 10 נקודות מ־11 המשחקים הראשונים, הנסיבות הופכות את המשחק הזה לאתגר לא פשוט בכלל.
מכבי חיפה נטולת ברק. מכבי חיפה, שנאלצת לארח את משחקיה בלרנקה ללא קהל, תפגוש היום מועדון במשבר גדול. ויאריאל מדורגת במקום ה־13 בספרד, עם ניצחון ליגה אחד בלבד בחודשיים האחרונים, והדיווחים הם שהמאמן שלה פאצ'טה נמצא כבר עם רגל וחצי בחוץ. הפסד הערב עלול לחרוץ את גורלו.
4 צפייה בגלריה
שחקני מכבי חיפה
שחקני מכבי חיפה
משחק נגד יריבה עם הגב אל הקיר. שחקני מכבי חיפה
(צילום: עוז מועלם)
לחיפה יש את הבעיות שלה והיא תתייצב ללא מספר שחקנים משמעותיים: הקפטן צ'ארון שרי טס להולנד בשל בעיה במשפחה; מצבו של חזיזה הפצוע לא ברור ולא ידוע מתי ישוב לסגל; דיא סבע נותר בארץ ונמצא בדרך החוצה מהמועדון; שון גולדברג אמנם יהיה בסגל, אבל הוא מתאושש ממחלה ולכן מי שצפוי לתפוס את מקומו בשלישיית הבלמים הוא הקרואטי לורנצו שימיץ', לצד עבדולאי סק ודניאל סונדגרן. הנשיא יעקב שחר יגיע למשחק בקפריסין, והקבוצה קיבלה מאופ"א אישור לקיים לפני המשחק דקת דומייה לזכר הנרצחים בישראל.
הפנים לפרישטינה. עבור חלק משחקני שתי הנציגות האירופיות ההתמודדויות הערב הן רק תחילתה של הדרך – בהמשך מצפים להם עוד ארבעה משחקי נבחרת בעשרה ימים. ולא סתם משחקים, אלא המאני־טיים של קמפיין מוקדמות היורו, שבסיומו ישראל יכולה לעשות היסטוריה. מחר בבוקר שחקני הנבחרת של שתי הקבוצות ימריאו מקפריסין ופולין ויחברו בקוסובו לשחקנים שיגיעו מהארץ וללגיונרים שיתקבצו מכל רחבי אירופה.
המשלחת של מכבי ת"א מלובלין לפרישטינה תהיה גדולה יותר, עם לפחות שלושה שחקני הרכב שישתתפו רק באימון המסכם של הנבחרת בקוסובו. מדובר בערן זהבי, רוי רביבו ודור פרץ וייתכן שגם גבי קניקובסקי, ובסגל נמצאים גם דור תורג'מן, אבישי כהן ואופיר דודזאדה. מכבי חיפה מספקת לנבחרת שלושה שחקנים: גולדברג, שיפתח בהרכב אם יחלים עד יום ראשון וכפוף למבחן כשירות, ענאן חלאילי, שעשוי להשתלב כשחקן רוטציה ולערוך הופעת בכורה בנבחרת הבוגרת, ודין דוד, שסיכוייו לשחק נמוכים יותר.