עסקת העברתו של עדן קארצב ממכבי נתניה לדינמו מוסקבה צפויה להיות אחת הגדולות בכדורגל הישראלי, אבל בינתיים יש כמה קשיים בדרך, כשביממה הקרובה ייקבע אם היא תצא לפועל.
ביום שלישי האחרון עזב קארצב את אימון נתניה וסיפר לחבריו בחדר ההלבשה כי הוא סובל מרגישות בשריר, ולטענתו הוא התבקש על ידי אנשי דינמו מוסקבה שלא לסכן את עצמו. כמה שעות לאחר מכן הוא כבר שחרר ברשתות החברתיות את פוסט הפרידה שלו מהמועדון לקראת הטיסה למחרת לרוסיה.
3 צפייה בגלריה
עדן קארצב
עדן קארצב
עדן קארצב
(צילום: עוז מועלם)
הבעיה היא שהנסיעה, לטענת נתניה, הייתה ללא אישור. בקבוצה אומרים שקארצב לא קיבל מהם אור ירוק לטוס למוסקבה ובטח שלא להצטרף לאימוני דינמו, כיוון שלמעשה עד לרגע זה אין עדיין חוזה חתום בין שני המועדונים. הנורמה המקובלת היא כי קבוצה שמעוניינת בשחקן ששייך למועדון אחר, מחויבת לפחות לקבל את אישורו שהשחקן ישתתף באימוניה, אלא שהרוסים הספיקו כבר לערוך לקארצב בדיקות רפואיות ולצרף אותו לאימונים. נתניה שלחה לקארצב, אביו וסוכניו הודעות טקסט לפיהן השחקן טס ללא אישור, אבל בקבוצה הוחלט שלא לפעול בינתיים משמעתית נגדו, כיוון שייתכן כי בסופו של דבר הוא יחתום ברוסיה. אם העסקה תתפוצץ וקארצב יחזור לנתניה, נראה כי תופעל נגדו סנקציה מצד המועדון.
ההצעה הראשונה מדינמו מוסקבה הגיעה לסוכניו של קארצב ב-6 ביולי, אבל אז אמרו בנתניה שאין על מה לדבר. ההצעה הרשמית נשלחה שבועיים לאחר מכן, ערב המשחק של נתניה בטורקיה מול בשאקשהיר, ולרוסים הובהר שלא יתקיים מו"מ בעשרת הימים הקרובים. ביום ראשון שעבר גבר הלחץ על נתניה מצד דינמו, שמבחינתה סגרה כבר את התנאים מול הקשר, חוזה לחמש שנים תמורת כ-2.5 מיליון אירו - וקארצב החליט לטוס לרוסיה.
הנורמה המקובלת היא כי קבוצה שמעוניינת בשחקן ששייך למועדון אחר, מחויבת לפחות לקבל את אישורו שהשחקן ישתתף באימוניה, אלא שהרוסים הספיקו כבר לערוך לקארצב בדיקות רפואיות ולצרף אותו לאימונים
הבעלים אייל סגל, שהצהיר כי לא ימכור כוכבים בקיץ הנוכחי, עמד על הרגליים האחוריות והתעקש שקארצב לא ייצא לרוסיה, אבל אלמוג כהן ובני לם אמרו לו שהישארות של הקשר בעל כורחו תפגע בחדר ההלבשה.
3 צפייה בגלריה
אייל סגל
אייל סגל
אלמוג כהן ובני לם שכנעו אותו לתת לעדן קארצב ללכת. אייל סגל
(צילום: עוז מועלם)

"אין דרך חזרה"

נציגיו של הקשר אמרו אתמול בתגובה: "זה שקר שקארצב טס ללא אישור, במכבי נתניה ידעו שאנחנו טסים. הקבוצה ביקשה ממנו לפרסם פוסט פרידה, ואייל סגל בעצמו העלה פוסט בפייסבוק. רק כשהגענו למחרת לטורקיה החלו להתקבל ההודעות מהם. סגל ביקש שהרוסים ישלמו את דמי הסולידריות שאמורים להגיע למכבי תל אביב, כדי שהסכום יהיה נטו. בנתניה נבהלו כנראה ולקחו כמה צעדים לאחור. זה לא הגיוני שיש לו מול העיניים חוזה של פי חמישה ממה שהוא מקבל בנתניה, והוא יוותר. אין דרך חזרה לאף אחד מהצדדים, קארצב לא יחזור לנתניה. עכשיו הכול תלוי בסבלנות של הרוסים, לכן הוא נשאר שם, כדי שיראו אותו. נתניה פועלת מולנו בצורה לא טובה, ביקשנו מהם עכשיו להעביר אלינו את האישור להתאמן כאן".
עד לרגע זה אין עסקה סגורה בין המועדונים, כשהדבר היחיד שנקבע הוא סכום ההעברה, 2.8 מיליון אירו. בנושא מענקי ההישגיות, למשל, קיימים פערים. נתניה אמורה לקבל 100 אלף אירו על כל זכייה של דינמו מוסקבה באליפות או בגביע ו-200 אלף על כל הגעה לשלב הבתים בליגת האלופות (אחרי שתסתיים ההרחקה של רוסיה מהמפעלים הבינלאומיים), אלא שהרוסים מעוניינים שהפרמיות יוגבלו עד לסכום מסוים, ואילו נתניה דורשת לקבל פרמיות על כל אחד מההישגים ללא שום הגבלה.
מיום שישי לא נערכו שיחות בין הצדדים, והן אמורות להתחדש היום. סגל התעקש תחילה לקבל את מלוא דמי ההעברה עם החתימה, אבל התפשר על העברת מחצית מהסכום לפני שישלח את השחרור הבינלאומי של השחקן. הפורמט שהציעה נתניה הוא שקארצב יושאל לדינמו לעונה אחת תמורת 1.4 מיליון אירו, וההעברה תושלם סופית, אם המחצית השנייה תעבור עד מארס 2023. אם הכסף לא ייכנס עד אז, קארצב ישוב לנתניה.
נתניה אמורה לקבל 100 אלף אירו על כל זכייה של דינמו מוסקבה באליפות או בגביע ו-200 אלף על כל הגעה לשלב הבתים בליגת האלופות (אחרי שתסתיים ההרחקה של רוסיה מהמפעלים הבינלאומיים), אלא שהרוסים מעוניינים שהפרמיות יוגבלו עד לסכום מסוים, ואילו נתניה דורשת לקבל פרמיות על כל אחד מההישגים ללא שום הגבלה.
וישנו גם נושא העברת הכסף. לפני שלוש שנים השלים בנק VTB, השני בגודלו ברוסיה, את רכישת הבעלות על דינמו מוסקבה, אבל בגלל הסנקציות שהטיל עליו המערב, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, הוא החזיר את מניות השליטה במועדון לאגודת דינמו. הסנקציות גם גרמו לקשיים בהעברת כספים מרוסיה החוצה, אבל סגל ורואי החשבון של המועדון בדקו את הנושא וקיבלו חוות דעת שהדבר אפשרי.
3 צפייה בגלריה
אוהדי מכבי נתניה
אוהדי מכבי נתניה
אוהדי מכבי נתניה
(צילום: עוז מועלם)

מכה מקצועית

החזית הנוספת של קארצב הייתה מול אוהדי נתניה, שלא השתכנעו מפוסט הפרידה שלו וטענו כי לא התאמץ במשחק נגד בשאקשהיר כדי לשמור על הרגליים - מה שהוכחש על ידו. הם גם כועסים על כך שהסתיר מהם ומחבריו השחקנים את העובדה שהוא בדרך לחוזה חלומי במקום אחר.
אין ספק שמדובר במכה מקצועית משמעותית עבור נתניה, שמחפשת לו מחליף. בקבוצה הציעו חצי מיליון יורו על נדב נידם, אבל מכבי תל אביב דרשה סכום כפול והשאילה אותו בינתיים להפועל ירושלים.