ארבע שנים אחרי שלקחו את הפועל ת"א והצילו אותה מפירוק, ארבעת הבעלים בדרך החוצה ועשויים להעביר בקרוב את ניהול המועדון לנאמן שינהל אותו עד למציאת פתרון קבוע.
בהפועל מעדיפים למצות את אפשרות המכירה הישירה לאיש עסקים, כששניים מהבעלים - בועז תושב (אחיינו של מאיר) ושרון ניסנוב - מנסים לקדם מהלך בדובאי, אחרת הם יממשו את התוכנית של העברת ניהול המועדון לידי נאמן. במקרה כזה, הניסנובים, מאיר תושב וזאב גרינברג יהיו עדיין רשומים כבעלים עד למכירה עתידית, ובינתיים יצטרכו להגיש את הערבויות הנדרשות להתאחדות ולכבד את החוזים הקיימים. המשמעות היא שהפועל ת"א תמשיך לפעול עם תקציב הכנסות בלבד, ללא השקעת בעלים, ובמציאות כלכלית בעייתית גם ככה, למרות שהשחקנים לא צפויים להיפגע בשלב הזה. אופציה שנייה שהבעלים בוחנים היא הקמת קבוצת ניהול שתהיה מורכבת מדריקטוריון אוהדים. במקרה כזה, מאיר תושב הבטיח שיזרים את סכום ההשקעה הקבוע שלו – מיליון וחצי שקל מדי עונה.
4 צפייה בגלריה
האחים ניסנוב, גרינברג ותושב
האחים ניסנוב, גרינברג ותושב
האחים ניסנוב, גרינברג ותושב
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר
שער מדור הספורט של "ידיעות אחרונות", הבוקר

מחאות ונזקים כלכליים

התוכנית העקרונית שהתקבלה להעברת הניהול לידי נאמן או לקבוצת אוהדים נובעת מההכרה שהבעלים אינם מסוגלים עוד להחזיק במועדון, בעיקר מבחינה כלכלית. המחאות, הירידה בהכנסות בעסקיהם הפרטיים, הכישלון המקצועי והחשש מירידת ליגה - כל אלה הוציאו להם את הרוח מהמפרשים. בשבועות האחרונים מגיעים אוהדים לבתיהם של האחים ניסנוב ומפגינים נגדם בקולניות. אחרי ההפסד להפועל חיפה אף הושלכו אבנים לעבר ביתו של איציק ניסנוב בכפר שמריהו והסבו נזק לשער הכניסה שלו, מה שהוביל אותו להגיש תלונה למשטרה.
השנה ראינו כבר שתי טלטלות בכדורגל הישראלי, עם שני בעלים שביצעו מהלכים דומים, אך בנסיבות שונות. אלונה ברקת העבירה את הפועל באר שבע לידי נאמן, בעקבות אכזבתה מהתנהלות שחקניה, שסירבו לקצץ בשכרם בתקופת הקורונה. ברקת אמנם התחייבה להעביר חמישה מיליון שקל לתקציב, אבל מבחינת באר שבע מדובר היה בפגיעה דרמטית, שהובילה לקיצוץ במחצית משכר השחקנים. גם אייל סגל הבהיר בפברואר האחרון כי החליט לעזוב את מכבי נתניה ולהתבסס על תקציב הכנסות בלבד ועל ניהול של דירקטוריון עד למציאת רוכש, אבל כמו ברקת גם הוא נותר הבעלים בפועל.
4 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
אלונה ברקת. עדיין הבעלים בפועל
(צילום: ראובן שוורץ)

מוכנים למכור ללא תמורה

גם הפועל ת"א כבר עברה תהליך דומה לפני שמונה שנים, כשאלי טביב העביר את זכויות הניהול לידי נאמן, ובמקביל היה אחראי על חובות העבר ועל חוזי השחקנים - עד שחיים רמון רכש ממנו את המועדון. כל אחד מארבעת בעלי הפועל ת"א מנסה לאתר באופן עצמאי משקיע, כשעיקר המאמץ מתנהל כאמור באמירויות. הם השקיעו יחד בארבע השנים האחרונות כ־18 מיליון שקל - סכום שהוגדר מבחינתם כהלוואת בעלים. כלומר, הם מקווים לקבל את הכסף בחזרה, כמו במקרה של משה חוגג בעסקת השותפות עם השייח' חמד בין ח'ליפה. חלקם מוכן להתגמש על החזר ההשקעה, בתנאי שהרוכש ישקיע במועדון סכומים גבוהים יותר. אחד מהם הוא מאיר תושב, איש עסקים המתגורר בארה"ב, שאחיינו בועז שימש כנציגו, וזז הצידה בקיץ האחרון. הוא כבר נפגש עם מספר רוכשים פוטנציאליים בדובאי, ומוכן לוותר על חלקו בבעלות ללא תמורה, אחרי שהשקיע לבדו שמונה מיליון שקל.
גם איציק ניסנוב הצהיר כי יהיה מוכן לוותר על חלקו, בתנאי שהרוכש ישקיע לפחות שישה־שבעה מיליון שקל מדי עונה, הסכום שהבעלים עצמו מעביר. יש לציין שהפועל ת"א הנוכחית מנוהלת בצורה שונה בהשוואה לשנים האחרונות. למעט הלוואת הבעלים, לא קיימים חובות והרוכש החדש לא יצטרך לשלם סכומים נוספים. העונה הבעלים לא הזרימו כספים לקבוצה, שמתוקצבת על בסיס רשת הביטחון בלבד - שמונה מיליון שקל.
למרות זאת, ישנו צל ענק שעלול להשפיע על עתיד הפועל ויכול להיות שיעבור בירושה לבעלים הבא או שיהיה תחת אחריות הבעלים הנוכחיים. כבר עכשיו הוא משפיע על אפשרות מכירתה ומדובר בנושא החובות לפיפ"א, הנאמדים בכ-12 מיליון שקלים. באזור חודש אפריל צפויה הפועל לקבל תשובות על הערעור שהגישה לבית הדין לערעורים (CAS), ולתוצאות יהיו משמעויות רבות בנוגע לעתידה. הנושא כבר הכשיל רוכשים קודמים שהביעו עניין. הטלת פצצה מטעמה של פיפ"א עלולה לסבך עוד יותר את הפועל, אפילו להביא לפירוקה והורדת ליגה, במקרה שהסכום לא ישולם.
4 צפייה בגלריה
בעלי הפועל ת"א איציק ושרון ניסנוב
בעלי הפועל ת"א איציק ושרון ניסנוב
האחים ניסנוב. "יותר מדי טעויות"
(צילום: ראובן שוורץ)
איציק ניסנוב אמר: "באנו כאוהדים כדי להציל את המועדון מכל הלב, אבל עשינו יותר מדי טעויות. אין לנו ברירה ואנחנו צריכים לעזוב".
בועז תושב המשיך: "בכל צומת אפשרי עשינו טעויות. נמצא פורמט חיצוני לניהול הפועל ת"א. אנחנו לא רוצים להיות פה, סופית. מבחינתי ברגע שיגיע מישהו שרוצה יותר ממני, הוא מקבל את המועדון - לתת ולא למכור. רק מחליף צ'קים של ערבויות ובדקה אני עוזב וממשיך לתרום".
בעלים אחר הוסיף: "באנו מהמקום הכי נקי, ולא הצלחנו. גם סיפור המחאה פוגע במשפחות שלנו ובנו, מתיש אותנו. בכל מקרה, לא נפקיר את הפועל ת"א".
לאחרונה גם נוצרה מתיחות בין הבעלים על רקע ההחלטה לפטר את המנהל המקצועי משה סיני, כאשר חלק סברו שהצעד היה נמהר מדי ונעשה בצורה לא מכבדת. עכשיו אין להם ברירה אלא לאחד כוחות כדי למצוא פתרון שיאפשר להם להתנתק בהדרגה מניהול הפועל ת"א.