גורמים בכירים בכדורגל הישראלי פנו אמש (חמישי) לגורמים במשרד הפנים, בבקשה לבחון את שלילת אזרחותו של קפטן הנבחרת הצעירה של ישראל לשעבר, עטאא ג'אבר - בעקבות הופעתו בנבחרת פלסטין בזמן המלחמה.
ג'אבר בן ה-29, יליד מג'ד אל כרום, גדל במכבי חיפה ובהמשך שיחק גם בבני-סכנין וב-מ.ס אשדוד, לפני שעבר ב-2022 לנפצ'י באקו מאזרבייג'ן. הוא שיחק אתמול 90 דקות במשחק של נבחרת פלסטין מול לבנון (0:0) במחזור הראשון של מוקדמות מונדיאל 2026. המשחק היה אמור להיערך בביירות, אבל עקב המלחמה הועבר לשארג'ה באיחוד האמירויות, ונערך ללא קהל. לפני המשחק נערכה דקת דומייה "לסולידריות עם פלסטין" כאשר שחקניה עלו לכר הדשא עם כאפיות.
3 צפייה בגלריה
נבחרת פלסטין עטאא ג'אבר (שני מימין)
נבחרת פלסטין עטאא ג'אבר (שני מימין)
ג'אבר (במרכז התמונה). "אסור שיהיה אזרח ישראלי"
(צילום: REUTERS/Rula Rouhana)
3 צפייה בגלריה
עטאא ג'אבר
עטאא ג'אבר
ביקורת חריפה נגדו בכדורגל הישראלי. עטאא ג'אבר במדי פלסטין, במשחק מול לבנון
(צילום: Giuseppe CACACE / AFP)
הופעתו בנבחרת פלסטין עוררה סערה גדולה. "הכדורגל הישראלי צריך לבדוק במה הוא טעה כשגידל עשב שוטה כמו ג'אבר. הוא קיבל במה במכבי חיפה, מ.ס אשדוד ובני סכנין, והחליט לעבור לייצג את האויבת הגדולה של ישראל ועוד לעמוד דקת דומייה לזכר ההרוגים הפלסטינים, כולל מחבלי חמאס. ברור שאין לו סיכוי לשחק יותר בישראל, אבל אסור לו גם להיות תושב ישראל יותר", אמרו גורמים בכדורגל הישראלי.
סוכנות השחקנים "סקאוטפוש" בבעלותו של דודו דהאן, המייצגת את ג'אבר, הודיעה על ניתוק היחסים איתו: "סקאוטפוש לא מייצגת יותר את הכדורגלן עטאא ג'אבר". שחקנים רבים, כמו יונתו כהן, עידן ורד, מנשה זלקה ואיתי שכטר, התבטאו נגדו בחריפות ברשתות החברתיות, ומ.ס אשדוד, שבה שיחק בעבר, מסרה: "המועדון בוש ונכלם שעטאא ג'אבר היה בעבר חלק מהמועדון (אמנם זמן קצר, אך היה). השתתפותו של השחקן בנבחרת פלסטין, בפרט לאור הטבח ב-7 באוקטובר ובזמן שאזרחי ישראל תחת לחימה, הינה בהגדרת בגידה. מי שרוצה לייצג את ‘פלסטין’ שיתכבד להיות תושב בפלסטין. עטאא אינו ראוי להיות אזרח מדינת ישראל. אנו פונים לשר הפנים מר משה ארבל לשקול את שלילת אזרחותו".
יוסף חדאד, מנכ"ל עמותת "ביחד ערבים זה לזה" ופעיל הסברה בולט למען ישראל, תקף בחריפות את השחקן. "ג'אבר, מי שהיה רק לפני כמה שנים קפטן הנבחרת הצעירה של ישראל, שיחק היום במדי נבחרת פלסטין במשחק סולידריות עם עזה, כשהוא עומד דקת דומייה על כל המחבלים של חמאס ושר את ההמנון הפלסטיני", צייץ חדד ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר). "ולמה זה אמור לעניין אתכם? כי עדיין יש לו תעודת זהות ישראלית! ביזיון... תשללו לו את האזרחות!!!".
זו הייתה הופעתו החמישית של ג'אבר בנבחרת הפלסטינית. בעבר הסביר בריאיון את החלטתו לייצג אותה: "ראשית, כי אני פלסטיני. שנית, כי יש לי את היכולת. ושלישית, כדי להעביר מסר לשחקנים בתוך הקו הירוק שהבחירה הזו זמינה עבורם".
3 צפייה בגלריה
כפולה עלאא אלאדין חסן עבד יאסין
כפולה עלאא אלאדין חסן עבד יאסין
זומנו אך לא נכללו בסגל. שחקני סכנין עלאא אלאדין חסן (מימין) ועבד יאסין
(צילום: מתוך אתר ההתאחדות לכדורגל)
יחד עם ג'אבר פתח בהרכב גם השוער רמי חמאדה, שגם לו אזרחות ישראלית (גם זייד קונבר, שגדל בבית״ר ירושלים, שותף). למשחק זומנו גם עבד יאסין ועלאא אלדין חסן מבני-סכנין ועמיד מחאג'נה מהפועל אום אל פאחם, אבל הם לא נכללו בסגל בסופו של דבר.
אחד משחקניה היהודים של סכנין זעם על המהלך של שני השחקנים מקבוצתו: "אני בהלם מוחלט. מדובר בהחלטה הזויה שלהם בימים מתוחים וכואבים לכל האומה. איך אפשר להיות תושב במדינת ישראל ולייצג את פלסטין בימים מהקשים שידעה המדינה? מה שקרה ב-7 באוקטובר צריך להדליק נורה אדומה לכל השחקנים, ערבים ויהודים כאחד".