עידן חדש באדום. יום לפני הדרבי התל-אביבי (שבת, 20.00), קבוצת הרכישה האמריקאית הודיעה לבעלי הפועל ת"א כי בדיקת הנאותות שערכה הסתיימה ועברה בהצלחה - וכעת היא מתכוונת להתקדם לקראת השלמת העברת הבעלות. הקבוצה האמריקאית תתחיל לנהל את הפועל ת"א החל מהקיץ הקרוב.
מכירת הפועל ת"א - כתבות נוספות
בהודעה נכתב כי השלב האחרון של התהליך (מעבר ואישור נספחים להסכם) יסתיים בחודש הקרוב והצפי הוא שבתחילת חודש מארס העסקה תושלם סופית ורשמית. בשבוע שעבר הרוכשים הגיעו למתחם וולפסון לקראת סגירת העסקה.
4 צפייה בגלריה
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
האמריקאים חתמו בנובמבר על הסכם עם ארבעת בעלי המועדון – האחים איציק ושרון ניסנוב, מאיר תושב וזאב גרינברג – לפיו הם יהפכו לבעלים ומחזיקי זכויות הניהול גם יחד. השלב השני היה בדיקת נאותות קפדנית, שעלתה כחצי מיליון שקל, והשלישי הוא הזרמת שבעה מיליון שקל שייכנסו לחשבון נאמנות עד ל-16 בפברואר ויופשרו ביוני לטובת תקציב הקבוצה בעונה הבאה. מה שנותר לאנשי הפועל ת"א זה להשלים מספר התחייבויות כמו תשלומים לחברת החשמל וארנונה. הדרישה שהבעלים הנוכחיים ימשיכו להעמיד ערבויות הוסרה, והאמריקאים יציבו אותן ביוני - אחרי קבלת האישור של הוועדה להעברת זכויות של ההתאחדות.
את הקשר עם האמריקאים יצר בועז תושב, שזוכה לקרדיט גדול מצד שותפיו במועדון על היוזמה המוצלחת. בראש הקבוצה, שמתמחה בזיהוי מועדונים בעלי פוטנציאל עסקי וניהולם, עומד עו"ד דייויד מינצברג, שעבד בעבר במילווקי, דטרויט וממפיס מה-NBA ובדי-סי יונייטד מה-MLS. יחד איתו עובד אחיו מייקל, שחבר בדירקטוריון של פלימות' מהליגה השלישית באנגליה, ומאחוריהם עומדים מספר אנשי עסקים, שהונם המשותף נאמד ב-800 מיליון דולר והם למעשה הגב הכלכלי של הקבוצה.
4 צפייה בגלריה
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
הבעלים החדשים בוולפסון בשבוע שעבר
(צילום: עוז מועלם)
4 צפייה בגלריה
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
הקבוצה האמריקאית של רוכשי הפועל ת"א
(צילום: עוז מועלם)
על מנת להראות רצינות בנוגע להליך הרכישה, הוציאו האמריקאים בשבת שעברה הודעה שבה נכתב בין היתר: "השנים האחרונות היו קשות מאוד עבור אוהדי הפועל ת"א. נתחיל בתהליך של בנייה מחדש לאחד המועדונים המובילים בישראל. האסטרטגיה שלנו תהיה להשתמש במערכות ובתהליכים מודרניים כדי להשיג הצלחה עקבית וברת-קיימא, תוך כיבוד ההיסטוריה, המסורת והערכים של המועדון".

התקציב יגדל

יחד עם האחים מינצברג הגיעו בשבוע שעבר לישראל גם חלק מחברי הקבוצה, בהם שני בכירים בוול סטריט. האיש שינהל מקצועית את הפועל ת"א יהיה הבריטי ניק האמונד, שוער עבר של ארסנל שעוסק היום בייעוץ רכש ושימש בשנים האחרונות בתפקידי מפתח בסלטיק ובניוקאסל. במהלך הביקור דנו אנשי קבוצת הרכישה עם גורמים בהפועל ת"א בהכנות לעונה הבאה וגם בחלון ההעברות הנוכחי, וכן בענייני המרצ'נדייז לעונה הבאה, רכישת זכויות השידור של הפועל ת"א לשוק הבינלאומי, הכנת אירוע ענק לחגיגות המאה של המועדון וחתימה על הסכם לשימוש בשמונה השנים הקרובות בוולפסון.
לפי ההסכם, האמריקאים יתחילו לנהל רשמית את הפועל ת"א רק בעונה הבאה, וכל סכום שיכניסו לקופת המועדון ידלל את חלקם של הבעלים הנוכחיים. תחילה הם יעבירו כאמור שבעה מיליון שקל, ויחד עם עוד כשישה מיליון שקל שייכנסו ממכירת שחקנים בעונה הנוכחית, תקציב הקבוצה יגדל משמעותית אחרי שעמד השנה על 15 מיליון. למרות שמלוא מניותיהם של הבעלים הנוכחיים לא ידוללו מיידית, הם לא יהיו מעורבים בשום החלטה ניהולית החל מיוני הקרוב, ובפעימות ההשקעה הבאות של האמריקאים הם ידוללו לגמרי. את 11 מיליוני השקלים שהעבירו כהלוואת בעלים הם יוכלו לקבל בחזרה רק במקרה של הישגיות של המועדון, בהתאם לקריטריונים שסוכמו מראש.
4 צפייה בגלריה
ניק האמונד היועץ המקצועי של הרוכשים המיועדים של הפועל ת"א
ניק האמונד היועץ המקצועי של הרוכשים המיועדים של הפועל ת"א
ניק האמונד, היועץ המקצועי של הרוכשים המיועדים של הפועל ת"א
(צילום: REX)
הפועל ת"א נמצאת אולי בשפל מקצועי, אבל בסיומה של בדיקת הנאותות התברר כי מצבה הכלכלי הוא הטוב ביותר בשני העשורים האחרונים. כשנודעו הממצאים לאנשי עסקים ששקלו בעבר לרכוש את המועדון, הם הגישו שוב הצעות, אבל בהפועל הבהירו להם כי הם מחויבים לאמריקאים, שקיבלו בעצמם הצעה מאיש עסקים מיליארדר לרכוש את המועדון בסכום גבוה.

מהפכה מקצועית

מאחר שהם לוקחים על עצמם את המועדון רק החל מיוני, האמריקאים דורשים שהרכש בחלון ההעברות הנוכחי יהיה לכל היותר עד לתום העונה. כל חוזה שנחתם בחודשיים האחרונים, כולל עם המאמן חיים סילבס, מכיל סעיף המאפשר לאמריקאים לבטלו בעונה הבאה. הכוונה שלהם היא לבצע בקיץ מהפכה מקצועית. רוב הסגל הנוכחי, למעט שחקני הבית וכמה שחקנים שייבחרו, יעזוב – וגם לא ברור מה יהיה מעמדו של המאמן.