במשחקי נבחרת אין המון זמן. בקמפיין של עשרה משחקים, רק מעט יותר ממחציתם חשובים באמת, כי היתר הם מול יריבות קיקיוניות. המסקנות לא צריכות להיות ארוכות טווח, אבל כן חייבות להתקבל במהירות. בקצב של שלושה ימים בין משחק למשחק, ההתמודדות הבאה, המיידית, היא הקריטית. חובה לעבוד תוך כדי תנועה.
אז הנה הערב, שלושה ימים בלבד אחרי התיקו הביתי מול קוסובו, ישראל תתארח בשווייץ. מדובר במשחק הכי קשה שלה בבית, מול נבחרת שלא הפסידה ב-90 דקות במשחק ביתי רשמי (לא כולל משחקי ידידות) משהו כמו תשע שנים. ואם זה לא מספיק, זו נבחרת שהגיעה לשמינית הגמר בשלושה מונדיאלים רצופים, וגם עלתה לרבע גמר היורו האחרון. היריבה הכי קשה, ללא תחרות. ולמרות שכמה מהכוכבים הגדולים ביותר שלה - כמו ג'רדאן שאקירי ובריל אמבולו - לא ישחקו, כל נקודה תהיה הפתעה. זה לא אומר שלא צריך לנסות.
6 צפייה בגלריה
חזן
חזן
יקווה לחולל הפתעה. חזן
(צילום: EPA)
אז מה למדנו מהמשחק הראשון, איך זה קשור למשחק הערב, ואילו מסקנות אפשר להסיק מהחיבור בין הדברים?

פרץ לא לבד

דור פרץ קריטי. או יותר נכון, התנועה שלו קריטית. במבט על עשרת המשחקים הרשמיים האחרונים של הנבחרת, מחציתם בעידן בניון־חזן, מגלים נתון מפתיע מאוד: פרץ הוא השחקן שהבקיע הכי הרבה שערים – ארבעה. אחד יותר משון וייסמן ומונס דאבור. את הרביעי כבש בשבת, השער היחיד של ישראל מול קוסובו. גם הוא, כמו קודמיו, הובקע בזכות תנועה ללא כדור של פרץ לתוך הרחבה.
קשר מכבי ת"א יהיה בהרכב גם הערב, אבל יכול להיות שחזן יציב לידו, לא במקומו, עוד שחקן של תנועה ללא כדור, מחמוד ג'אבר. עם העבודה של השניים האלה על המגרש, אולי יגיע איזה מצב הבקעה.
6 צפייה בגלריה
דור פרץ חוגג
דור פרץ חוגג
כבש בזכות תנועה ללא כדור לתוך הרחבה. פרץ
(צילום: AFP)

חוסר בסקוררים

שלושה שחקנים שלא נמצאים בנבחרת עמדו במרכז פרשה כזו או אחרת בחודשים האחרונים – ערן זהבי, עומר אצילי ודיא סבע. כל אחד מהם יודע להבקיע. שניים מהם תופסים את שני המקומות הראשונים בטבלת מלך השערים בליגת העל. החיסרון שלהם היה בולט בשבת מול קוסובו, לא רק כי הם שחקנים מצוינים, אלא בעיקר משום שנחשפנו להיעדר העומק בנבחרת.
הדבר הזה נכון גם בהגנה. אין בסגל בלם טבעי מחליף, אבל הצורך ההכרחי בכיבוש שערים הבליט את הבעיה בהתקפה. מנור סולומון היה השחקן הבולט, הדריבל שלו נהדר, היה לו גם בישול, אבל בבעיטות לשער עמד המאזן של כוכב הנבחרת על 0 מ־5.
וייסמן החמיץ משני מצבים טובים, והיחידי שאפשר היה להעלות מהספסל הוא תאי בריבו. בהקשר הזה אין הרבה פתרונות בסגל הנוכחי, למעט שילובו של בריבו בהרכב.
6 צפייה בגלריה
שון וייסמן
שון וייסמן
שון וייסמן
(צילום: עוז מועלם)

הכושר של ליידנר

אחד השחקנים הטובים יותר של הנבחרת מול קוסובו היה דורון ליידנר, בעיקר בחלק ההתקפי. המגן השמאלי שלח מסירה מצוינת לוייסמן, עשה עקיפות טובות לצידו של סולומון, נכנס לאמצע לעזור בהנעת כדור, והראה שינוי קצב מרשים - הפרמטר הבולט במשחק שלו. ליידנר טוב התקפית ועוזר המון לסולומון.
ההגנה של שווייץ היא החלק החזק שלה, אבל אם מנסים בכל זאת למצוא נקודת תורפה, היא נמצאת בשטח שמשאיר אחריו סילבן וידמר, המגן הימני של מיינץ. וידמר הוא מגן התקפי מאוד, שמשחק באזורים גבוהים במגרש. אם ליידנר וסולומון יתקפו את השטח הזה יחד, אולי ייצא מזה משהו.
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון בפעולה
מנור סולומון בפעולה
קיבל עזרה מליידנר. סולומון
(צילום: עוז מועלם)

האגף של דסה

דווקא אלי דסה, אחד השחקנים היציבים יותר בנבחרת, לא היה במיטבו בשבת. בלי קשר לשער העצמי, שלא היה ממש באשמתו. שווייץ תוקפת בעיקר מהצד הזה, שמאל שלה, ובטוח שחזן הראה לדסה ולשחקנים האחרים את שלושת השערים הראשונים ב־0:5 שלה מול בלארוס. את כולם כבש שחקן האגף הימני רנאטו שטפן, אבל הם נוצרו באגף השני, המסוכן יותר.
גרניט ג'אקה משחק העונה בארסנל בעמדה התקפית יותר, וכך קורה עכשיו גם בנבחרת, בצד השמאלי יחסית של הקישור. רובן וארגס באגף שמאל הוא שחקן הכנף המסוכן בהיעדרו של שאקירי. יחד עם המגן ריקרדו רודריגס, נוצרת שלישייה מסוכנת. מאוד מסוכנת. השאלה אם דולב חזיזה ימשיך בהרכב. חזן צריך לקחת בחשבון את העזרה ההכרחית שיקבל דסה מצד מי שישחק לפניו - חזיזה או אולי מישהו אחר. יכול להיות שדווקא שגיב יחזקאל, שמשחק העונה כמגן ימני בבאר-שבע, הוא המתאים.
6 צפייה בגלריה
שגיב יחזקאל שחקן הפועל באר-שבע
שגיב יחזקאל שחקן הפועל באר-שבע
הוא המתאים? יחזקאל
(צילום: עוד מועלם)

לא להניע בכוח

הנבחרת רוצה להחזיק את הכדור אצלה. בניון וחזן החליטו שהיא תלחץ הרבה, והחזקה בכדור היא לרוב הכרחית בקבוצה או נבחרת שרוצה ללחוץ כל הזמן. מיגל ויטור ורז שלמה הם בלמים שיודעים להזיז את הכדור, אבל ראינו מה קרה בשער שספגה הנבחרת מול קוסובו, זה שהתחיל מאיבוד של שלמה.
הנעת כדור של הבלמים, בטח אם הם לא מחוברים או שאחד מהם אינו מנוסה במעמדים כאלה, עלולה להביא לטעויות גדולות. הערב הנבחרת תלחץ פחות ותילחץ יותר, זה ברור. נטע לביא, שבמקרים רבים אחראי להשתחררות ממצבים כאלה, התחיל טוב מול קוסובו בהקשר הזה, והידרדר בהמשך. לא חייבים להניע את הכדור בכוח. זו לא בושה לשלוח כדור ארוך כשצריך, בטח לא במשחק חוץ מול שווייץ. אירוע שרק רוצים לצאת ממנו בשלום.
6 צפייה בגלריה
רז שלמה
רז שלמה
לא בושה לשלוח כדור ארוך כשצריך. שלמה אחרי הטעות
(צילום: עוז מועלם)
הצורך ההכרחי בכיבוש שערים הבליט את הבעיה בהתקפה. מנור סולומון היה השחקן הבולט, הדריבל שלו נהדר, היה לו גם בישול, אבל בבעיטות לשער עמד המאזן של כוכב הנבחרת על 0 מ-5.