הספורט הישראלי נכנס לפגרה כפויה בעקבות מתקפת הפתע של חמאס על עוטף עזה, שגבתה נכון לעכשיו מאות קורבנות ועשרות חטופים. בשל המצב הבטחוני, רבים מהשחקנים שפרסו פוסטים התומכים בישראל, או כאלה העונים לביקורת בינלאומית על המדינה. ביניהם בולטים הלגיונרים שמשחקים ברחבי אירופה, שהפכו בתוך לילה למסבירים לאומיים, ולא תמיד אל מול קהל אוהד.
אחת מאותם מסבירים היא אישתו של מאמן מכבי ת"א, קלודין קין, שפרסמה היום (שני) בעמוד האינסטגרם שלה תמונה עם הכיתוב: "ב-7 באוקטובר נרצחו יהודים יותר מאשר נרצחו בכל יום מאז השואה". בנוסף, גינתה את רצח התושבים, את המתקפה על החוגגים במסיבה בקיבוץ רעים, וחטיפת עשרות האזרחים, הילדים והקשישים לשטח עזה.
6 צפייה בגלריה
קלאודין קין
קלאודין קין
"לא ניתן לקבל כזאת מתקפה ברברית". קלאודין קין
(צילום: Clive Mason/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
דני אבדיה
דני אבדיה
"קשה להיות רחוק מהבית בתקופה הזאת". אבדיה
(צילום: AP Photo/Frank Franklin II)
"מדובר במראות קשים". היא כתבה. "הבן של מנהל את בית הקפה שבעלי יושב בו כל בוקר נהרג, מכרים שלנו וילדיהם הותקפו באכזריות במסיבת טבע, אישה נאנסה ונהרגה. אנחנו רואים אתכם, העולם רואה אתכם, והעולם מזדעזע. לא ניתן לקבל מתקפה כזאת ברברית נגד אזרחים תמימים. אני מתפללת שהחטופים ישוחררו ללא פגע. אני מתפללת לשלום כולם".
"אני רחוק מהבית אבל הלב שלי בישראלי", כתב בעמוד האינסטגרם שלו, שחקן וושינגטון ויזארדס, דני אבדיה, כשהוא מתחייב להעביר לחבריו בקבוצה ובליגה את הצד של ישראל במלחמה. "מה שקרה בשבת הוא אחד מהאירועים הקשים בתולדות מדינת ישראל. יום חג בישראל הפך ליום שחור. מאות מחבלי חמאס וג'יהאד איסלאמי נכנסו באכזריות ל-21 מוקדים בעוטף עזה ושחטו ילדים, נשים ומבוגרים, באכזריות שלא ניתן לתאר. בין הנפגעים היו גם מכרים שלי. כל כך קשה להיות רחוק מהבית בתקופה הזו ולראות את המראות ולשמוע את הסיפורים. ילדים צעירים שיצאו לבלות במסיבה בחג הותקפו מכל עבר ופשוט ניצודו בטבח איום, ביום שיירשם בספרי ההיסטוריה".
"אני משתדל לעשות את כל מה שאוכל על מנת להסביר את המצב לחברי בליגה, ובפרט לחברי קבוצתי וקהילת וושינגטון. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה, ואני מצדיע לכוחות הביטחון שלנו, לוחמים, יהודים, דרוזים, מוסלמים, דתיים, חילונים. כולם יחד לחמו בגבורה בכדי להגן על האזרחים שלנו. מבטיח לעשות את כל מה שאני יכול על מנת להעביר את הסיפור האמיתי על המלחמה שנכפתה על ישראל. תנחומים למשפחות הנרצחים, וחיזוקים עזים למשפחות החטופים. אוהב אתכם וחושב עליכם מרחוק".

"תתביישו לכם"

האוהדים שאולי הכי מזוהים עם הפלסטינים בקרב הקהלים באירופה הם אוהדי סלטיק. שחקן מכבי ת"א, ניר ביטון, שלבש את המדים הלבנים-ירוקים במשך תשע עונות, לא היה יכול להישאר אדיש כשבמהלך משחק הקבוצה בשבת שעברה, הונפו על ידי חוג האוהדים "הבריגדה הירוקה", שלטי תמיכה בפעולה של חמאס.
"תתביישו לכם", כתב ביטון בתגובה באינסטגרם. "לשחרר את עזה מחמאס, לא מישראל. זה טירוף מוחלט לחגוג טבח של משפחות, רובכם לא יודעים אפילו איפה ישראל נמצאת. תפסיקו להיות שטופי מוח". כשזכה לתגובה תוקפנית מצד אוהדים, השיב: "אף פעם לא שמרתי על דממה ותמיד תמכתי בישראלי. טוב לדעת שזה מה שהחזקת עליי בבטן במשך תשע שנים".
6 צפייה בגלריה
ניר ביטון ואוהדי סלטיק
ניר ביטון ואוהדי סלטיק
התנגשות אחרי תשע שנות שקט. ניר ביטון ואוהדי סלטיק
(צילום: עוז מועלם, גטי אימג'ס)
6 צפייה בגלריה
הסטורים של סולומון וניר ביטון
הסטורים של סולומון וניר ביטון
הפוסטים של ניר ביטון וסלומון
(צילום מסך)
היום פרסם ביטון סטורי נוסף ובו העלה מטבע ישן ובו הכיתוב "פלסטינה (א"י)", שלכאורה מוכיח ש"פלסטינה לא נחטפה". "תלמדו את העובדות לפני שאתם פולטים בולשיט מהפה שלכם", כתב. "התמונות האלה מ-1927. אתם יודעים מה המשמעות של ארץ ישראל".

"לישראל יש את הזכות להגן על עצמה"

מנור סולומון, שלאחרונה התבשר שייעדר במשך מספר חודשים בגלל פציעה, פרסם בעקבות המתקפה סטורי שעוסק גם בסכסוך הארוך עם הפלסטינים ועל הזכות של ישראל להגן על עצמה: "יותר מ-800 ישראלי נרצחו", כתב שחקן טוטנהאם. "זה היום שבו נרצחו הכי הרבה יהודים מאז השואה.
6 צפייה בגלריה
מנור סולומון
מנור סולומון
מנור סולומון
(צילום: Ryan Pierse/Getty Images)
6 צפייה בגלריה
ברק בכר וגיא צרפתי
ברק בכר וגיא צרפתי
ברק צרפתי והסרטים השחורים
(צילום: האתר הרשמי של הכוכב האדום בלגרד)
"אלפי רקטות נורו על ישראל על אזרחים חפים מפשע. חמאס מעולם לא עשה דבר עבור הפלסטינים, מדובר בארגון טרור עם מטרה אחת – למחוק את היהודים מהעולם. לתמוך בחמאס זה לתמוך בטרור, כמו לתמוך באל-קאעידה ודאע"ש. לישראל יש את הזכות להגן על עצמה".
גם בבלגרד הצטרפו הספורטאים הישראלים למאבק ההסברתי, על אף שבכל הנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, מדובר בזירה פחות מאתגרת מאשר אנגליה וסקוטלנד. ברק בכר, עוזרו גיא צרפתי ועומר גלזר עלו אמש (ראשון) עם סרטים שחורים למשחקה של הכוכב האדום מול רדניצ'קי. בכר אף לא התייצב לריאיון המסורתי אחרי המשחק ואף ביטל את מסיבת העיתונאים לפניו. "ביום נוראי של טרור כלפי אזרחים וחיילים במדינה שלי, אני רוצה להביע תנחומים למשפחות ולהתפלל לשלום הפצועים", מסר אתמול בכר.
הכדורסלן יפתח זיו, שמשחק בגרנאדה הספרדית, עלה לשחק מול באסקוניה עם מגן זיעה שעליו מגן דוד. מאמנו פבלו פין אמר בסיום: "אני רוצה לשלוח חיבוק למשפחתו של יפתח, זה מצב קשה. אנחנו כאן ונעזור לו". נועם יעקב, גארד וילרבאן, עלה למשחק מול נאנסי עם נעליים שעליהן הכיתוב: "התפללו למען ישראל".