דני אבדיה כבר לא ישחק העונה ב-NBA. הרוקי הישראלי של וושינגטון וויזארדס נפצע שלשום במהלך ה-114:118 על גולדן סטייט והלילה (בין חמישי לשישי) אישרה הקבוצה: השחקן סובל משבר בעצם השוקית וייעדר כ-12 שבועות מהמגרשים.
שבר בעצם השוקית? מה זה בעצם אומר? ועד כמה הפציעה תקשה עליו לחזור בעונה הבאה לעניינים? עירית סמילנסקי, פיזיותרפיסטית ספורט ואורתופדיה, ניסתה לענות על השאלות.
4 צפייה בגלריה
דני אבדיה רגעים אחרי הפציעה
דני אבדיה רגעים אחרי הפציעה
דני אבדיה כואב, רגע אחרי הפציעה
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
מבנה הקרסול
מבנה הקרסול
מבנה הקרסול
(איור: shutterstock)
"דני אבדיה נראה בבירור עושה חבלה סיבובית לקרסול", אמרה סמילנסקי. "הכאב שלו היה קיצוני וזה מרמז על חבלה גרמית. ואכן לפי הממצאים של צילום הרנטגן ובדיקת ה-MRI דיווחה הקבוצה על שבר בעצם השוקית של הקרסול".
מה בעצם קרה לו?
"הגורם לשבר יכול להיות מקרי, כלומר תנועה קיצונית חדה של סיבוב הקרסול שגרמה לשבר או שבר מאמץ. הגורם לשבר הוא העומס הפתאומי בנפילה יחד עם התנועה הסיבובית על הקרסול. יתכן ששבר מאמץ שהיה קיים באיזור הפך לשבר בעקבות הנפילה. שבר מאמץ הוא למעשה מצב בו קצב פירוק העצם גבוה מקצב בניית וכתוצאה מכך אין החלמה מלאה ונגרמת פגיעה במקום. כאשר קיימת חבלה חדה - שבר המאמץ יכול להפוך לשבר. אם היה שבר מאמץ לפני הפציעה בעצם השוקית שהחמיר בחבלה, סביר להניח שהוא חש כאבים קודמים לפציעה בזמן המשחק. בכל מקרה, זו פציעה שתשבית אותו לתקופה של כשלושה חודשים בהם הקרסול יהיה מקובע בגבס או סד גבס למספר שבועות, ואז יתחיל השיקום".

4 צפייה בגלריה
אבדיה מנסה לחסום את רוזיר
אבדיה מנסה לחסום את רוזיר
אבדיה בפעולה. יושבת למשך כשלושה חודשים
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
עירית סמילנסקי
עירית סמילנסקי
עירית סמילנסקי
מה כולל שיקום שכזה?
"שיקום כזה מתחלק לשלבים. בשלב הראשון מקבעים את הרגל שנשברה לאפשר איחוי. לעתים בשברי מאמץ יש ניסיון להשתמש במכשור יעודי לזירוז איחוי. בכל מקרה, אסור יהיה להפעיל עומס פיזי על העצם המחלימה. השיקום המידי כולל גם התייחסות לצד המנטלי. להגיע להשבתה מוחלטת אחרי שיא פעילות זה אירוע לא פשוט. הגוף וגם הנפש זקוקים לאדרנלין ולפעילות. הצוות המשקם ייתן התייחסות לפן הזה ובוודאי לשימור כוח השרירים של הגוף. משמע ידיים, בטן, גב וכו'. כמו גם ניסיון למצוא פעילות אירובית מיידית כמו רכיבה על אופני כושר. התזונה היא גם מרכיב שאסור להזניח ויש לתת עליו את הדעת".
איך מתקדם השיקום לאחר הקיבוע?
"לאחר שהשבר מתחבר חיבור ראשוני - הקיבוע מוסר, ומתחיל שיקום של הרגל הכולל הגמשה. חיזוק ועבודה על שיווי משקל. בהדרגה דני יעבור לריצה, ניתור, שינויי כיוון ושיקום בתוך המגרש עד חזרה למשחק מלא".
האם צפוי לו נזק עתידי?
"לא, השבר יחלים. הוא יעבור שיקום מיטבי ויחזור בריא ושלם".