בשנת 1987 הבמאי ריצ'רד דונר הוציא את אחד מסרטי הפעולה הקומיים המצליחים אי פעם, "נשק קטלני", בו שני בלשים, צעיר ומבוגר - מרטין ריגס (מל גיבסון) ורוג'ר מרטאו (דני גלובר) - חוברים יחד במחלק הרצח של משטרת לוס אנג'לס כדי לפתור פשעים.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
מרטאו היה בלש ותיק וממורמר, שרק ספר את הימים עד לפרישה ונהג לומר משפט אחד זכור במיוחד, שהפך לאחד מסימני ההיכר שלו: "i'm too old for this shit" (אני זקן מדי בשביל החרא הזה) - ועדיין, הוא חזר והמשיך לעשות עוד מאותו, ובכן, החרא הזה, כשבסך הכל יצאו ארבעה סרטים, שעשו רווח כולל של כמעט מיליארד דולר.
7 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת בלגיה קווין דה בריינה עם טובי אלדרווירלד
שחקן נבחרת בלגיה קווין דה בריינה עם טובי אלדרווירלד
כבויים, עייפים, חסרי חשק. דה בריינה ואלדרווירלד
(צילום: עוז מועלם)
והנה מגיע לו קווין דה בריינה, כוכב נבחרת בלגיה ויש שיגידו הקשר הטוב בעולם, ובריאיון נרחב שהעניק ל"גרדיאן" בסוף השבוע נשאל האם לנבחרת שלו יש סיכוי לזכות במונדיאל, והוא ענה בלי לחשוב פעמיים: "אין סיכוי, אנחנו זקנים מדי. הסיכוי שלנו היה ב-2018. אנחנו נבחרת טובה, אבל מזדקנת".
האמת שאם לשפוט על פי שני המשחקים הראשונים של הבלגים בשלב הבתים, הוא צודק. הנבחרת של רוברטו מרטינס נראתה כבויה, עייפה, חסרת חשק ובעיקר חסרת יכולת לעשות משהו. ואפשר לומר בעדינות שלא כולם בסגל אהבו את ההצהרות של דה בריינה - אחד מהם הוא הבלם יאן ורטונגן בן ה-35, שנמצא "מעט" מעבר לשיא.
7 צפייה בגלריה
אדן הזאר
אדן הזאר
אף קבוצה לא מוכנה לגעת בו. הזאר
(צילום: רויטרס)
"יש כל כך הרבה דברים שעוברים לי עכשיו בראש, דברים שאני לא צריך לומר מול כולם", אמר בסיום ההפסד המפתיע למרוקו (2:0) והמשיך עם עקיצה לחברו לנבחרת: "איפה טעינו? כנראה שהתקפנו רע כי אנחנו זקנים, זה כנראה העניין עכשיו, נכון?". בבוקר שלמחרת פורסם ב"ל'אקיפ" שהשניים וגם כוכב מזדקן נוסף, אדן הזאר, התעמתו בחדר ההלבשה בסיום המשחק, מה שלא ממש הוסיף לאווירה הגם כך מתוחה במחנה הבלגי. אחרי כל זה תיבו קורטואה שלח איומיו לשאר החברים בנבחרת על ההדלפות מבפנים ולא שכח לציין שאין בהם אמת. אם אתה אומר…
בלגיה, עובדתית, היא אחת הנבחרות הכי מבוגרות במונדיאל - למרות כמה שחקנים צעירים, הגיל הממוצע של הסגל עומד על 27.8, הכי הרבה מכל הנבחרות האירופאיות בטורניר, כשרק ברזיל, ארגנטינה, מקסיקו ואיראן לפניה.
7 צפייה בגלריה
רוברטו מרטינס
רוברטו מרטינס
מסרב להכיר בעובדות. מרטינס
(צילום: גטי אימג'ס)
בעשור האחרון בלגיה יצרה דור זהב יוצא דופן, ושורה של כוכבי על ששיחקו בקבוצות הגדולות ביותר ובמעמדים החשובים ביותר, זכו בתארים אישיים וקבוצתיים והביאו את הנבחרת הבלגית עד למקום הראשון בדירוג פיפ"א. השיא, כמו שטען דה בריינה, הגיע במונדיאל 2018, אך צרפת עמדה בדרך לגביע והמסע הסתיים בחצי הגמר ועם מקום שלישי מכובד, אך מאכזב. אין ספק שגם בבלגיה קיוו שהדור הנפלא הזה היה אמור לסיים עם יותר מאשר המקום הראשון בדירוג פיפ"א, אותו הספיקה לאבד בתחילת השנה הזו.
ועדיין, ארבע שנים וחצי חלפו וחלק גדול מאותו סגל נמצא מעבר לשיא שלו, אך רוברטו מרטינס מסרב להכיר בכך ומתעקש על אותה חבורת פנסיונרים בזמן שהוא שוכח מהדור החדש והמוכשר לא פחות שרק מחכה להזדמנות. אוקיי, את קורטואה ודה בריינה אפשר להשאיר מחוץ לדיון, אבל מה עושים שם ורטונגן ואלדרווילרד, ושלא נדבר על אדן הזאר, שאף אחת אפילו לא מוכנה לגעת בו למרות שריאל מדריד עושה הכול כדי להיפטר ממנו.
7 צפייה בגלריה
תיבו קורטואה
תיבו קורטואה
זעם על ההדלפות. קורטואה
(צילום: AFP)
נכון, לא בטוח שז'רמי דוקו, שארל דה קטלאר או אמאדו אוננה, כולם ילידי שנות האלפיים, יכולים לספק את הסחורה כבר עכשיו, אבל המצב רק יילך ויהפוך גרוע יותר, ובלגיה תשוב להיות עוד נבחרת אירופית בדרג השני-שלישי. מרטינס חייב להפסיק להיות מקובע ולחיות בשנת 2016 ולהסתכל קדימה, כי אם הוא לא יעשה את זה, בהתאחדות הבלגית ימצאו מי שכן. הצ'אנס שהחבר'ה הצעירים יקבלו עכשיו ישתלם לכולם בטווח הרחוק, זה בטוח. ואולי אפילו בטווח המיידי. לפחות החלק של המרמור ייעלם.

שאר המשחקים

קנדה - מרוקו (17.00, בית 6) הפתעת המונדיאל עד כה מול מי שהייתה אמורה להיות כזו, אבל הנאיביות פגעה בה - והיא משחקת רק על הכבוד. מרוקו יודעת שתיקו יספיק לה, אך הקנדים רוצים ניצחון ראשון בהיסטוריה שלהם במעמד הזה, כך שקל זה לא הולך להיות לוואליד רגראגי ושחקניו.
קוסטה ריקה - גרמניה (21.00, בית 5) לפני הטורניר גרמניה הייתה בין המועמדות לזכייה, עכשיו היא עם הגב לקיר, ולמעשה לא תלויה בעצמה. קשה לראות איך המנשאפט לא מנצחת את קוסטה ריקה, שגם בניצחון שלה על יפן הציגה יכולת חלשה. אולי שובו הצפוי של לירוי סאנה להרכב יעשה את ההבדל המתבקש.
יפן - ספרד (21.00, בית 5) מה אפשר לומר על יפן? עשתה קולות של נבחרת איכותית, אבל נכנעה לקוסטה ריקה החלשה. ספרד מסתמנת כאחת הנבחרות הטובות ביותר, ועדיין יודעת שתיקו זו המטרה, בטח כשלא בטוח מי תהיה יריבה עדיפה בבית המקביל.
7 צפייה בגלריה
אלבארו מוראטה
אלבארו מוראטה
תיקו הוא המטרה מבחינת ספרד. אלבארו מוראטה
(צילום: רויטרס)

שווה לשים לב

ריטסו דואן (יפן) מי שהבקיע את שער השוויון בניצחון המדהים על גרמניה (1:2) נחשב לאחד השחקנים המבטיחים בכדורגל היפני. המעבר שלו בקיץ מפ.ס.וו איינדהובן לפרייבורג ולליגה הגרמנית, כר פורה לשחקנים יפנים, עשה לשני הצדדים רק טוב ויש סיבה שהיא מדורגת במקום השני בטבלה. דואן יודע לחתוך מהאגף לרחבה, ובדרך כלל מעדיף לבשל, אבל כמו שראינו, יודע גם לשים את הכדור ברשת.
7 צפייה בגלריה
ריטסו דואן חוגג
ריטסו דואן חוגג
ידהים גם את ספרד? ריטסו דואן
(צילום: גטי אימג'ס)

פינת הניחושים

קנדה - מרוקו 1:1. הקנדים ישחקו בחופשיות, יציקו ואפילו יכבשו, אבל מרוקו תצליח להשוות - וזה יספיק לה לשמינית הגמר. קרואטיה - בלגיה 0:1. סופו של דור הזהב הבלגי. סגנית אלופת העולם תוכיח שענייני הגיל לא חלים עליה ותשלח את דה בריינה וחבריו הביתה. קוסטה ריקה - גרמניה 4:0. לירוי סאנה יפתח בהרכב, אולי אפילו ניקלאס פולקרוג והכול יתקתק, הכדורים ימצאו את הרשת וגרמניה תשיג את הכרטיס המיוחל לשמינית הגמר. יפן - ספרד 0:0. לואיס אנריקה ישלח הרכב משני למערכה, שיעשה את העבודה ולא יספוג למרות לחץ יפני בדקות רבות בדרך למפגש מול מרוקו בשמינית.

מה להגיד לחבר'ה כדי שיחשבו שאתם מבינים בכדורגל

"גרמניה מעולם לא הודחה פעמיים רצוף בשלב הבתים, אז אל תצפו שזה יקרה היום"
"לא סתם קוראים לשחקני ספרד 'תינוקות אנריקה' - זו הנבחרת האירופית הכי צעירה בטורניר"