זה היה רגע מצמרר שייכנס להיסטוריה. כמקובל, שחקני איראן עמדו בשורה לפני משחק הפתיחה שלהם במונדיאל הקטארי מול אנגליה. ההמנון של ארצם החל להתנגן במערכת המשוכללת של אצטדיון ח'ליפה. האקוסטיקה הייתה נהדרת, תפאורה מדויקת לקראת מה שעומד להתרחש.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
ואז, ברגע שאמור להיות גאוותה של כל נבחרת שמשתתפת במונדיאל, בוודאי במשחק הראשון שלה, כדורגלני איראן פשוט דממו. השפתיים לא זזו. הם נראו נרגשים ומתוחים מאוד, חלקם חיוורים. כאות מחאה אמיץ נגד הפשעים שמחולל השלטון במדינתם, השחקנים האיראנים, כולם עד האחרון שבהם, עמדו שם - ולא שרו את ההמנון. אוהדים איראנים בקהל מיררו בבכי, חלקם הניפו שלטי מחאה. עוד לפני שהתחיל המשחק, השחקנים האיראנים ניצחו. התבוסה שחטפו מאנגליה הרבה פחות חשובה.
6 צפייה בגלריה
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" עם אוהדים איראנים מחוץ לאצטדיון ח'ליפה
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" עם אוהדים איראנים מחוץ לאצטדיון ח'ליפה
שליח ynet ו"ידיעות אחרונות" עם אוהדים איראנים מחוץ לאצטדיון ח'ליפה
(צילום: עוז מועלם, קטאר)
זה היה גם רגע השיא של מה שבשלב הזה נראה כמו סימני מרד איראני של ממש שם בטהרן. השחקנים של קרלוס קיירוש, כמו שסיפרנו לכם כאן בדיווח מהמחנה שלהם בסוף השבוע, התלבטו אם לשיר את ההמנון וסיפרו כי יקבלו את ההחלטה יחד בחדר ההלבשה, ברגעים שלפני שריקת הפתיחה. ההכרעה נפלה לטובת הצד המואר של האנושות. במהלך ההמנון הידהדו גם שריקות בוז של אלפי איראנים בקהל, חלקם הגדול גולים כמובן. האוהדים האנגלים שלידי כיבדו במחיאות כפיים. צמרמורת, כבר אמרתי.
כתבות נוספות על הסערה בנבחרת איראן:
השחקנים האיראנים הרגישו שהם לא יכולים לשדר כדורגל כרגיל לאחר מה שהתחולל בעקבות מותה של מהסא אמיני בת ה-22, שנהרגה, שלא לומר נרצחה, שלא לומר עונתה למוות - אחרי שפשעה הגדול היה שלא לבשה כראוי את החיג'אב. לפי הדיווחים, במהומות וההפגנות שפרצו במדינה נהרגו לפחות 348 אזרחים וכ-16 אלף נעצרו, ולאחרונה נידונו למוות גם מספר מפגינים. עכשיו נותר לראות איך יתקבלו בארצם חזרה, בהנחה שיהיה להם לאן לחזור - והלוואי שזו הייתה רק בדיחה.
6 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
אוהדים איראנים בקהל מיררו בבכי, חלקם הניפו שלטי מחאה
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
שחקני איראן לא שרים את ההמנון
שחקני איראן לא שרים את ההמנון
פשוט דממו. שחקני איראן מחליטים לא לשיר את ההמנון
(צילום: גטי אימג'ס )
6 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
"מנסים להשתיק את הקול של אנשים כמונו. הם לא יצליחו". אוהדי איראן ביציעים בקטאר
(צילום: AP)
סופי האיראנית הגיעה לכאן עם בן זוגה מאוסטרליה. שניהם נולדו בטהרן. אני פוגש אותם מחוץ לאצטדיון עם שלטי מחאה. סופי רוצה להסביר מה קורה במולדתה: "המשטר הורג ילדים בבתי הספר. לא תאמין. האנשים באיראן נלחמים במשטר ובעצם גם בעולם, כי לא עוזרים להם. הרגו יותר מ-300 איש שנלחמים על זכויות ורוצים רק חופש", היא אומרת.
סופי מוסיפה: "באתי במיוחד מאוסטרליה. אין בי פחד ואני לא מודאגת. מנסים להשתיק את הקול של אנשים כמונו. הם לא יצליחו. אנחנו חייבים לתמוך בנשים ובנערות באיראן, במשפחות שלנו. יש לי משפחה שסובלת שם, אבל זה לא העניין. ילדים נהרגים ברחובות. אנשים חפים מפשע נזרקים לכלא. העולם חייב להתערב, ואין במה טובה יותר מהכדורגל העולמי כדי להגיד את זה".
את חושבת שאירן הייתה צריכה לקבל הרחקה מהמונדיאל בגלל מה שקורה? אוקראינה טוענת שכן. "ברור. מה השאלה. אגיד לך יותר מזה. אני חושבת שהשחקנים היו צריכים להחרים את המשחק הזה לאות הזדהות עם בני עמם המדוכאים".
קמרן בן ה-35 נולד בטהרן והגיע מאירופה. "מה אכפת לך במדויק? עזוב", הוא אומר לי.
מה דעתך על מה שקורה במדינה? "אני עצוב מאוד ונקרע פה. לא רק פה, בעצם. זה מצב נוראי, ואני מתפלל עבור בני העם שלי שיחזיקו מעמד ושיעזרו להם לצאת לחופשי. מצד שני, אני גם מבין את השחקנים שנקרעים מבפנים, ואני מאוד שמח שלא שרון את ההמנון".