"יריבה נחותה? אנחנו משחקים 11 נגד 11 ואפשר היה לראות שאוסטרליה נבחרת טובה", אמר מאמנה של ארגנטינה ליאונל סקאלוני במסיבת העיתונאים לקראת המשחק. "צריך לשים בצד את כל הציפיות וההסתברויות, לא להתחשב בזה שמכתירים אותנו לפייבוריטים ופשוט לשחק כמו בשני המשחקים האחרונים. אנחנו יודעים שיהיה לנו קשה נגד אוסטרליה".
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
סקאלוני מוכה טראומה מההפסד המפתיע לסעודיה במחזור הפתיחה, ואולי הוא פשוט סיפק את מנת הקלישאות המקובלת שמאמנים נוהגים להעניק לפני משחק מול יריבה נחותה. אבל את העובדה שארגנטינה היא פייבוריטית במפגש הערב (שבת, 21:00) מול אוסטרליה, אי אפשר לשים בצד. אין מה לעשות, ככה זה שהכוכב של נבחרת אחת הוא אחד השחקנים הגדולים בתולדות הענף, אם לא הגדול ביותר, והכוכב של השנייה הוא השוער מאט ראיין.
4 צפייה בגלריה
נבחרת אוסטרליה
נבחרת אוסטרליה
הלם, שוק, סנסציה. שחקני אוסטרליה חוגגים את העלייה לשמינית הגמר
(צילום: AP)
הלם, שוק, סנסציה, מדהים - אפשר להשתמש בכל הסופרלטיבים גם יחד, והם עדיין לא יעשו חסד עם מה שעשתה נבחרת אוסטרליה הנוכחית, ששחזרה את הישג השיא מ-2006 ועלתה לשמינית הגמר. ללא ספק הפתעת הטורניר. אחרי שכשלה לעלות למונדיאל באופן ישיר מהמוקדמות של אסיה (כן, בכדורגל אוסטרליה היא חלק מאסיה), היא העפילה לטורניר דרך הפלייאוף עם מופע הפנדלים של השוער המרקד אנדרו רדמיין, והגיעה עם אפס ציפיות.
הסוקרוז החלו את הטורניר עם הפסד 4:1 על צרפת, שהתקבל בהבנה והכלה הצפויים נוכח המחשבה שמדובר באחת הנבחרות החלשות בטורניר, אך הם הגיבו עם 0:1 על תוניסיה בזכות משחק נפלא של ראיין, ואז הדהימו עם אחת מהפתעות המונדיאל - שמספק כאלה בסיטונאות - כשניצחו 0:1 דנמרק. אוסטרליה, שנקודה אחת בלבד הפרידה בינה לבין עומאן בסיום מוקדמות המונדיאל, ניצחה נבחרת אירופית שרוב הפרשנים חזו שתגיע רחוק מאוד בטורניר, וסיימה את שלב הבתים עם אותו מספר נקודות כמו של אלופת העולם.
4 צפייה בגלריה
נבחרת אוסטרליה
נבחרת אוסטרליה
סגל אפור. ארנולד
(צילום: AP)
מלבד למאמן גרהאם ארנולד, שהיה אז בתפקיד העוזר, אין שום דמיון בין הסגל הנוכחי לבין דור הזהב של 2006. אז ההרכב האוסטרלי כלל שחקנים כמו טים קייהיל, הארי קיואל ומארק וידוקה. מבחינת שמות, הסגל הנוכחי הוא האפור ביותר שידעה אוסטרליה זה זמן רב מאוד. בהרכב ניתן למצוא ארבעה שחקנים מהליגה הסקוטית, שלושה מהליגה המקומית, אחד מהליגה השנייה בגרמניה, חלוץ מהליגה השנייה ביפן (מיצ'ל דיוק שכבש את שער הניצחון מול טוניסיה) ושוער מהליגה הדנית - על הנייר לא מדובר בנשק יום דיון מול אחת הפייבוריטיות לזכייה צרפת ותגלית היורו הקודם דנמרק. אפילו לא מול טוניסיה החביבה.
חשוב גם לציין שהכוכב ההתקפי הכי גדול של אוסטרליה, איידין רוסטיץ', מספר 10 שלה ובערך השחקן הטכני היחיד בסגל, הגיע פצוע לטורניר ושיחק עד כה 44 דקות בלבד. בהתאם לכך ולחומר השחקנים, אוסטרליה לא הציגה כדורגל מדהים בשלב הבתים, והייתה נחותה גם במפגש מול טוניסיה. אך ארנולד יצר חבורה לוחמת ומלוכדת, שגם אחרי התבוסה לצרפת התחבקה במרכז המגרש, וכנראה שבכדורגל נבחרות לדברים האלה יש משמעות רבה. מת'יו לקי, כובש שער הניצחון מול דנמרק, סיפר אחרי על העלייה על סוד כוחה של הנבחרת: "ידענו שאנחנו יכולים להצליח. היו את אלה שפקפקו בנו, אבל הייתה לנו הרוח, האמונה, מוסר העבודה והחיבור כנבחרת. בדקות האחרונות נלחמנו עד הסוף, ידענו שלא משנה מה יזרקו עלינו, אנחנו לא נספוג. נחגוג הערב ואז נאושש את עצמנו להמשך".
4 צפייה בגלריה
מיצ'ל דיוק
מיצ'ל דיוק
מהליגה השנייה ביפן למונדיאל. דיוק
(צילום: AFP)
הלכידות של הנבחרת סוחפת אחריה את כל האומה. אוהדים אוסטרלים רבים מלווים את משחקי הנבחרת בקטאר, אך עוצמת העניין נגלתה במלואה דווקא בזכות תיעודים רבים של האוהדים שנותרו בבית. בעוד המשחק מול דנמרק יצא לדרך ב-18:00 שעון קטאר, עבור האוסטרלים היה מדובר באמצע הלילה. הדבר לא מנע מאוהדים רבים להתקהל ולצפות במשחק ברחובות, כאשר עם כיבוש השער ובסיום המשחק הודלקו גם אבוקות. זה המצב כשכדורגל הוא ממש לא הספורט הפופולרי ביותר באוסטרליה, וזה מעורר תהייה בנוגע לעוצמת החגיגות במקרה של הצלחות בפוטובל אוסטרלי או ברוגבי.
מצב הנבחרות בסיום שלב הבתים יצר מצב מעניין בשמינית הגמר שבו אין משחקים שהם שווי כוחות מבחינת סדר הגודל של השמות. או שהגדולה עולה, או שהפתעה. נכון, מונדיאל 2022 הוא מחולל של הפתעות, אך אם הולנד ,ארגנטינה, ברזיל, פורטוגל, צרפת, אנגליה ואפילו קרואטיה (סגנית אלופת העולם מול יפן שמעולם לא עברה את השמינית) לא יעברו לשלב הבא - זה יהיה סיפור גדול. ועדיין - ועם כל הכבוד לאמירתו של סקאלוני במסיבת העיתונאים - המשחק בין ארגנטינה לאוסטרליה אמור להיות הכי חד צדדי. הסוקרוז כבר השיגו הרבה יותר ממה שהם יכולים היו לדמיין, ומכאן כל דבר חיובי שיקרה להם הוא בגדר בונוס ענק. מצד שני, הנבחרת היחידה שכבשה מול ארגנטינה היא סעודיה, והשקט הנפשי של אוסטרליה מגיע מול הנבחרת הכי לחוצה בטורניר - אז מי יודע מה יקרה.

שווה לעקוב

ג'קסון ארוויין, בן 29, אוסטרליה. ארוויין עושה עבודה נפלאה במרכז הקישור של אוסטרליה לצד ארון מוי והוא אחד ממצטייני הטורניר של הסוקרוז, אך מעבר לכך ששווה לעקוב אחר ביצועיו במגרש, גם שווה להכיר את אותו כאישיות. הקשר המשופם של סנט-פאולי, המועדון הכי פוליטי שיש מהמבורג, הוא התגלמות של הקבוצה שלו בשחקן. הוא פעיל למען זכויות להט"ב בכדורגל ובכלל (גם משחק עם סרט קפטן בצבעי הגאווה), יוצא בברור נגד פשיזם ואחד מהכדורגלנים היחידים שדיברו על מצב זכויות העובדים בקטאר לפני המונדיאל. הוא גם ציין שזו צביעות מצידו לדבר על זה ואז להגיע לשחק בטורניר.
4 צפייה בגלריה
נבחרת אוסטרליה
נבחרת אוסטרליה
עושה עבודה נפלאה במרכז הקישור. ארווין
(צילום: AP)

פינת הניחושים

ארגנטינה - אוסטרליה 0:4. פערי הרמות עצומים, וארגנטינה נראתה טוב מאוד מול פולין. אוסטרליה הציגה משחק הגנה נפלא עד כה בטורניר, אך כמו מול צרפת, אם היא תספוג את הראשון היא תספוג גם עוד.

מה להגיד לחבר'ה כדי שיחשבו שאתם מבינים בכדורגל:

"חוליאן אלברס הוא מכונת שערים. הוא כבש בפעם הראשונה שפתח במונדיאל, אחרי שעשה את זה גם בהופעות הבכורה בהרכב בגביע ליברטדורס, בפרמייר-ליג, בליגת האלופות ובמוקדמות המונדיאל בדרום אמריקה".
"כמה הסיפור של אוסטרליה מדהים? היא הפכה לנבחרת השלישית בתולדות המונדיאל שעולה מהבתים למרות שהפסידה וספגה רביעייה במשחקה הראשון. הקודמות לעשות זאת היו יוגוסלביה ב-1990 ואוקראינה ב-2006"