כמעט בכל מונדיאל יש סוס שחור, הנבחרת הזאת שמפתיעה את כולם והולכת רחוק. היא לא תזכה בטורניר, ככל הנראה, אבל תדיח מועמדות ותתעלה מעל הציפיות. לא חסרות דוגמאות מהעבר, כך יהיה גם בקטאר.
מונדיאל 2022 בקטאר: הספירה לאחור
במונדיאל האחרון זו הייתה קרואטיה שהגיעה עד לגמר. מתחילת שנות ה-90 ראינו את בולגריה מדיחה את גרמניה בדרך לחצי הגמר, את דרום קוריאה מגיעה גם היא לפיינל-פור (יש שיגידו שלא רק בזכות כדורגל), את קוסטה-ריקה גוררת את הולנד כל הדרך לפנדלים ברבע ועוד. מי תקבל את תואר הסוס השחור במונדיאל הקרוב? הנה שלוש מועמדות מובילות.
3 צפייה בגלריה
שחקני נבחרת דנמרק
שחקני נבחרת דנמרק
שחקני נבחרת דנמרק
(Getty Images)

דנמרק: חבורה שכזאת

האם סוס שחור יכול להיות כזה למרות שכבר היה כזה? על השאלה הפילוסופית הזו תנסה לענות דנמרק ממש בקרוב. עוד לפני היורו האחרון, שנה ומשהו אחורה, רבים סימנו אותה כנבחרת שהולכת להפתיע - וכך אכן היה. דנמרק הגיעה עד חצי גמר אליפות אירופה, כשהיא עומדת גם במרכז הסיפור הגדול של הטורניר - ההתמוטטות של הכוכב הגדול כריסטיאן אריקסן על המגרש במהלך המשחק הראשון שלה בטורניר.
אף אחד לא חשב אז שאריקסן יהיה שחקן מנצ'סטר יונייטד או יופיע במונדיאל, אבל הנה, הוא פה, כמו כל יתר השחקנים המשמעותיים מהיורו - פייר-אמיל הויביירג, יואקים מיילה, מיקל דאמסגור, אנדראס כריסטנסן, סימון קר, קספר שמייכל ואחרים. חשוב לציין ששני הבלמים, כריסטנסן וקר, סובלים מפציעות ולא בטוח שיהיו בכשירות מלאה לפתיחת הטורניר.
הדנים מחוברים, והדבר יכול לשחק תפקיד משמעותי במונדיאל שבו לנבחרות אין בכלל זמן הכנה. כבר שנים שהשחקנים נמצאים אחד עם השני וכאמור, רק לא מזמן רשמו טורניר מצוין יחד. דנמרק לא אמורה להתקשות לטפס לשמינית הגמר מאחר שהיא טובה בהרבה מאוסטרליה ומטוניסיה, והאמת היא שבדנמרק יש כאלה שחושבים שהיא יכולה לסיים ראשונה בבית, מעל צרפת. יכולה להיות לכך חשיבות, מאחר שהמקום השני צפוי לפגוש את ארגנטינה בשמינית הגמר.
מי שיכול לספק עוד ניצוץ עבור הדנים הוא שחקן שלא היה ביורו, חלוץ אטאלנטה רסמוס הוילון, שמזכיר מעט את ארלינג הולאנד הנורווגי. חלוץ ענק, 192 ס"מ, עם יכולות פיזיות מרשימות, שעשה את הפריצה שלו, כמו הולאנד, בליגה האוסטרית. העונה עבר לאטאלנטה, מועדון שיודע לאתר כישרונות-על.
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת אורוגוואי פדריקו ואלוורדה
שחקן נבחרת אורוגוואי פדריקו ואלוורדה
הכוכב הבא של נבחרת אורוגוואי. פדריקו ואלוורדה
(Getty Images)

אורוגוואי: סוארס? ואלוורדה!

שנים על גבי שנים מצליחה אורוגוואי לייצר נבחרת איכותית, למרות שלא מדובר במדינה גדולה (3.5 מיליון איש בלבד). שנים על גבי שנים גם יודעים כולם מי הם השמות המובילים בנבחרת - לואיס סוארס ואדינסון קבאני בראשם. השניים האלה, שגילם המשותף מגיע ל-70, עדיין כאן, אבל הם כבר לא הדמויות המרכזיות, או לפחות לא השחקנים הטובים ביותר. וזה אומר דברים נפלאים על אורוגוואי.
דור חדש הגיע, כזה שיש לו נציגות בכל חלקי המגרש. בהגנה משחק בדרך כלל רונלד אראוחו מברצלונה, שעדיין קיים ספק גדול אם יהיה כשיר לטורניר - ובנבחרת מתופקד הרבה פעמים לא כבלם אלא כמגן ימני. הסיבה לכך היא שבמרכז ההגנה נמצאים חוסה מריה חימנס של אתלטיקו מדריד וגם הקפטן דייגו גודין. כן, גם גודין בן ה-36 עדיין איתנו, משחק בוולס סרספילד בארגנטינה.
הקישור מונהג על ידי פדה ואלוורדה מריאל מדריד, אחד השחקנים המרשימים בעולם מאז פתיחת העונה. והוא לא לבד. לידו נמצא רודריגו בנטנקור, שעושה עבודה לא רעה בכלל בטוטנהאם, ושמות נוספים מקבוצות מובילות כמו מתיאס וסינו (לאציו). חשוב לשים לב גם לקשר האחורי מנואל אוגארטה בן ה-21 מספורטינג ליסבון, מלך התיקולים של ליגת האלופות העונה.
ובהתקפה? סוארס עדיין צפוי לפתוח, רק שהפעם לצידו יהיה דרווין נונייס, החלוץ שעבר הקיץ לליברפול, וקבאני יעלה מהספסל. בקיצור, לא משנה לאן תסתכלו במגרש- תמצאו כוכבים חדשים.
המשחק בין אורוגוואי לפורטוגל הוא משחק מפתח, מאחר שהבית שלהן מצטלב עם זה של ברזיל, שאותה אף אחד לא רוצה לפגוש כבר בשמינית הגמר. אורוגוואי יכולה להפתיע ולסיים ראשונה בבית. יש לה הרבה שחקנים שנמצאים בתקופה טובה, בדיוק בזמן.
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת סרביה אלכסנדר מיטרוביץ' עם דושאן ולאחוביץ'
שחקן נבחרת סרביה אלכסנדר מיטרוביץ' עם דושאן ולאחוביץ'
מפלצת דו ראשית. אלכסנדר מיטרוביץ' עם דושאן ולאחוביץ'
(Getty Images)

סרביה: מפלצת דו-ראשית

אם סוארס וקבאני היו במשך שנים הצמד הידוע, הקבוע והמסוכן של אורוגוואי, הנה צמד חלוצים חדש שיכול לקחת את הנבחרת שלו רחוק. הצמד מיטרו-ולאחו - אלכסנדר מיטרוביץ' ודושאן ולאחוביץ', שני סקוררים גדולים שפותחים יחד בהתקפה של סרביה. ולאחוביץ' של יובנטוס מחזיק במאזן של שער בכל משחק שני בנבחרת. מיטרוביץ' מפולהאם נמצא בעונת-על בפרמייר-ליג, והוא מלך השערים של סרביה בכל הזמנים עם 50 שערים.
בקבוצות שלהם נהנים ולאחוביץ' ומיטרוביץ' משחקנים שמסדרים להם מצבים טובים בתוך הרחבה. בנבחרת הם צריכים להסתדר אחד ליד השני, אבל לא לדאוג, יש מי שיכול להזין את שניהם - דושאן טאדיץ' של איאקס משחק מאחוריהם. איזו התקפה.
השחקנים האלה הובילו את סרביה לתקופה הטובה בתולדותיה (אם סופרים מפירוק יוגוסלביה כמובן), כולל המקום הראשון בבית מוקדמות המונדיאל לפני פורטוגל, שאותה ניצחה בליסבון (מיטרוביץ' בתוספת הזמן, כמובן) ומבלי להפסיד אף משחק. סרביה לא ספגה הרבה במוקדמות, אבל אם צריך לבחור מקום במגרש שבו היא פחות מרשימה מדובר בהגנה. הקישור כולל שחקנים כמו סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' (לאציו) ופיליפ קוסטיץ' (יובנטוס) ומאחוריהם קצת פחות מעניין.
השמות האלה בהחלט ממצבים את סרביה כסוס שחור פוטנציאלי, אבל לסרבים יש גם היסטוריה של התרסקות ברגעי אמת. מאז פירוק יוגוסלביה לא הצליחה נבחרת סרביה לעלות לשמינית גמר מונדיאל. בטורניר הקודם ברוסיה היא פגשה את ברזיל ושווייץ, בדיוק כמו שיקרה בקטאר, והפסידה לשתיהן. המאמן שלה, דראגן סטויקוביץ', היה בכלל נשיא ההתאחדות לכדורגל וכמאמן עבד רק בסין וביפן. המחסום העיקרי של הסרבים הוא שווייץ. הפסד כנראה יסיים את דרכה כבר בשלב הבתים. תוצאה טובה מול שווייץ - והיא יכולה להגיע רחוק.