התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
היריב החדש של הפנומן הפורטוגלי. כריסטיאנו רונאלדו הוליך את פורטוגל שלשום (שני) להבטחת מקומה בשמינית גמר המונדיאל בקטאר, אבל יש כבר מי שיכולה לחגוג מולו ניצחון ראשון (ואולי לא אחרון) בטורניר: טכנולוגיית ה-SAOT (ראשי תיבות Semi Automated Offside Technology).
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כן, אותה הטכנולוגיה שבעזרתה הודיעה פיפ"א אתמול חד משמעית: השער שהכוכב הפורטוגלי כל-כך רצה שיהיה שלו וכבר חגג בדקה ה-54 במהלך ה-0:2 על אורוגוואי - שייך בכלל ברונו פרנדדש וגם יירשם על שמו של קשר מנצ'סטר יונייטד. פרננדש הגביה, רונאלדו נגח? מסתבר שלא, רק כמעט.
4 צפייה בגלריה
רונאלדו
רונאלדו
הנגיחה (שלא הייתה) והסעירה את רונאלדו ופורטוגל
(צילום: gettyimages)
"הכדור נגע בי", המשיך לטעון אתמול כריסטיאנו בפני התקשורת הפורטוגלית. גם פרננדש סיפר כי "חגגתי כאילו רונאלדו כבש". ועדיין, את הטכנולוגיה החדשה אי אפשר לרמות. פיפ"א בחנה את האירוע במהלך אתמול טוב-טוב ובעזרת החידוש, שפותח בשיתוף חברת אדידס, הוכרעה הסוגיה: כריסטיאנו לא נגע בכדור, אפילו לא במילימטר.
"אנו יכולים באופן חד משמעי לקבוע כי כריסטיאנו רונאלדו לא יצר מגע עם הכדור בשער הראשון במשחק", נמסר מפיפ"א לכלי התקשורת בשמה של אדידס.
4 צפייה בגלריה
הכדור הרשמי של מונדיאל 2022, עם חיישן מיוחד במרכזו
הכדור הרשמי של מונדיאל 2022, עם חיישן מיוחד במרכזו
הכדור הרשמי של מונדיאל 2022, עם חיישן מיוחד במרכזו
(צילום: Adidas)

500 נתונים בשנייה

המונדיאל הנוכחי, כפי שכבר הכרנו את פיפ"א ובעיקר את קטאר, הוא בין היתר במה לטכנולוגיה חדשה שנוספה לארסנל הטכנולוגיות של הטורניר. טכנולוגיית ה-SOAT המדוברת עושה שימוש ב-12 מצלמות ייעודיות המותקנות מתחת לגג האצטדיון, המסוגלות לעקוב בזמן אמת על מגוון פרמטרים במהלך המשחק, בהם מיקום הכדור ומיקום השחקנים המדויק על המגרש.
הטכנולוגיה מובנית מסתבר גם בכדור המשחק החדש של אדידס, שבעזרתו נפתרה אתמול "תעלומת הטורניר". בכדור הרשמי של הטורניר הוכנס חיישן הממוקם בדיוק במרכזו ושולח באופן רציף, 500 פעמים בשנייה, נתונים קבועים אודותיו. לפי פיפ"א, החיישן מסוגל לספק תובנות רבות על אודות מהלך המשחק, בהן היכולת לקבוע עוצמה של בעיטות, אחוזי השליטה בכדור של כל קבוצה וגם - האם השחקן נגע או שפשף את הכדור או לא.
4 צפייה בגלריה
החיישן מזהה שפרננדש בועט בכדור
החיישן מזהה שפרננדש בועט בכדור
החיישן מזהה שפרננדש בועט בכדור
(צילום: אתר פיפ"א)
4 צפייה בגלריה
החיישן מראה: רונאלדו לא נגע בכדור
החיישן מראה: רונאלדו לא נגע בכדור
החיישן מראה: רונאלדו לא נגע בכדור
(צילום: אתר פיפ"א)
דבר נוסף שהמערכת מסוגלת לעשות הוא למדוד באמצעות בינה מלאכותית את המיקום של כל אחת מארבע הגפיים של השחקנים, בצורה שתאפשר לה לקבוע באופן מהיר ומדויק יחסית האם מהלך התקיפה שבוצע לפני בעיטה לשער הינו חוקי, או שמא מדובר בנבדל.
נדגיש שוב שבסופו של דבר מדובר במערכת חצי-אוטומטית המספקת התראה בלבד, כך שגם אם המערכת קבעה שמדובר במהלך לא תקין, הוא עדיין נבדק על ידי עין אנושית ורק אז ההחלטה הסופית עוברת לשופט על המגרש, שמקבל את ההכרעה הסופית. בכל מקרה, כל הנתונים שייאספו על ידי המערכת מעובדים בתוך כמה דקות לכדי הדמיית תלת-ממד המוקרנת על מסכי האצטדיון במטרה להציג לאוהדים את מהות ההחלטה.
אחראי השיפוט של פיפ"א, השופט האיטלקי האגדי פיירלואיג'י קולינה, הסביר עוד לפני תחילת המונדיאל את חשיבות ה-SAOT: "מאז המונדיאל ברוסיה ב-2018 אנחנו עובדים קשה כדי לשפר את הטכנולוגיה במשחקי כדורגל. אני מדבר על הזמן הדרוש כדי להגיע להחלטה סופית, לאור הקושי של שופטי ה-VAR בענייני נבדל או אפילו במצבים של למי באמת שייך הגול הזה. הטכנולגיה החדשה מאפשרת לנו להיות מהירים יותר ומדויקים יותר בקבלת ההחלטות הללו".