התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
האם שוב ניצחון שווייץ על סרביה נצבע בגוון פוליטי? תלוי את מי שואלים. גרניט ג'אקה, שנבחר לאיש המשחק ב-2:3 שהעלה את השוויצרים לשמינית הגמר במונדיאל - חגג את הניצחון עם חולצת נבחרתו שעליה שם המשפחה "ישארי".
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
ג'אקה טען כי מדובר באות תודה לשחקן נבחרתו, ארדון ישארי, אך בבלקן טוענים כי מדובר בכלל במחווה לאדם ישארי, אחד ממקימי הצבא לשחרור קוסובו. ארגון גרילה חצי-צבאי אלבני אשר פעל להשגת עצמאות לחבל מידי יוגוסלביה וסרביה בסוף שנות ה-90.
4 צפייה בגלריה
ג'אקה
ג'אקה
מחווה פוליטית? ג'אקה
(צילום: gettyimages)
ג'אקה, בעל שורשים אלבנים-קוסובריים, חגג עוד בגביע העולמי ב-2018 כיבוש שער מול סרביה עם תנועת עיט דו-ראשי, שמעטר את דגל אלבניה. הקפטן השווייצרי נולד בבאזל אחרי שאביו, שהתגורר בקוסובו, נכלא לשלוש וחצי שנים כי היה פעיל פוליטי שהפגין נגד סרביה. לכן האמוציות. ג'אקה הבהיר שוב ושוב בסיום כי אין מדובר במחאה: "אין לזה שום רקע פוליטי. ארדון הוא חלק מהסגל שלנו ואנחנו מבלים הרבה זמן ביחד. אמרתי לו שאם ננצח, אלבש את החולצה שלו".
מאמנו של ג'אקה, מוראט יאקין, הודה כי הוא "חושש שיינקטו צעדים משמעתיים נגד השחקן", אך התייחס בעיקר למשחק: "נהנה מהרגע הזה, זה עלה לנו בהרבה רגשות ואנרגיה. לפני המשחק הרבה אנשים דיברו על פוליטיקה, אבל הצלחנו להתמודד עם האתגר הזה. שמחים שאנחנו ממשיכים הלאה".
4 צפייה בגלריה
ג'אקה
ג'אקה
מפגש לוהט. ג'אקה ומילנקוביץ'
(צילום: AP)

"דור הזהב של שווייץ"

תמיד מזלזלים בשווייץ, והיא מצידה תמיד משיגה תוצאות. בקיץ 2021 היא הדיחה את צרפת בשמינית גמר היורו, במוקדמות המונדיאל היא סיימה מעל איטליה, וכעת היא תנסה להפתיע את העולם גם בקטאר, כתפגוש בשמינית הגמר את פורטוגל. זאת הפעם החמישית ברציפות בה שווייץ עוברת שלב בתים בטורניר גדול (מונדיאל ויורו) - רצף שהתחיל ב-2014 ונמשך עד למונדיאל הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
פרוילר
פרוילר
שוויץ רושמת עוד טורניר מוצלח
(צילום: gettyimages)
שווייץ הייתה צריכה רק תיקו כדי להבטיח עלייה לשלב הבא, אך היא שיחקה אתמול על מנת לנצח את סרביה וסיפקה את משחקה הטוב ביותר בטורניר. ג'רדאן שאקירי, שמוצאו גם כן אלבני-קוסברי, קיבל שריקות בוז מהקהל הסרבי בכל נגיעה שלו בכדור, זכר לחגיגת העיט הדו-ראשי שלו מהמפגש ב-2018.
גם הפעם שאקירי כבש (20), אך ויתר על התנועה המזוהה עם הלאומיות האלבנית והסתפק בתנועת השתקה לכיוון הקהל הסרבי. אלכסנדר מיטרוביץ' (26) ודושאן ולאחוביץ' (35) ביצעו מהפך, אך ברל אמבולו (44) ושער קבוצתי נפלא של רמו פרוילר (48) החזירו את ההובלה לשוויץ, והיא נשמרה עד לסיום. סרביה סיימה טורניר מאכזב מאוד מבחינתה במקום האחרון בבית, עם נקודה אחת בלבד ושמונה שערי חובה.
4 צפייה בגלריה
ג'רדאן שאקירי
ג'רדאן שאקירי
תמיד מגיע למשחקים גדולים. שאקירי
(צילום: גטי אימג'ס)
כמו ב-2018, גם הפעם המשחק היה טעון מאוד, ובעיקר בעצבים של השחקנים הסרבים. מיטרוביץ רץ לחגוג על הקהל השווייצרי את שער השוויון, וכשדושאן ולאחוביץ' השלים מהפך והעלה ל-1:2, הוא חגג בתנועות מתריסות כולל תפיסת איבר המין שלו - כנראה בגלל הפרסומים בתקשורת על פרשיית הסקס בו נטען שהוא מעורב.
העיתונאי קרייג קינג נהנה ההופעה של שוויץ: "אל תקחו את הזמנים האלה כמובנים מאליהם. שווייץ עלתה למונדיאל אחד בין 1970 ל-2002, עכשיו היא בפעם השלישית ברציפות בשמינית גמר המונדיאל. זה דור זהב".
גם הבליק השווייצרי התלהב מההופעה של הנבחרת: "היה משחק מרהיב. ברור שאין דרך חזרה כבר משריקת הפתיחה, שתי הקבוצות חיפשו לתקוף את השער וכמה שיותר מהר. נפלו שערים, היה משחק לוחמני וכוח הרצון שלנו הכניע את הסרבי. הגנו על ההובלה ועלינו למשחק מול פורטוגל".
פורסם לראשונה: 23:54, 02.12.22