המשחק הקודם בין סרביה לשווייץ היה במונדיאל 2018, והפך לאחד המפגשים הכי טעונים פוליטית בתולדות גביע העולם. שווייץ ניצחה 1:2, אך החגיגות בבאזל היו מתונות לעומת החגיגות הגדולות שהיו באלבניה ובקוסובו, חגיגות שהיו כל הלילה. גם הפעם הוא צפוי להיות טעון, כאשר זה יהיה מפגש ישיר על העלייה לשמינית הגמר. סרביה חייבת ניצחון, לשווייץ יכול להספיק תיקו.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
את השערים לשווייץ כבשו גרניט ג'אקה וג'רדאן שאקירי. השער של האחרון קבע מהפך בדקה ה-90. השניים, בעלי שורשים אלבנים-קוסובריים, חגגו את כיבוש השערים עם תנועת עיט דו-ראשי, שמעטר את דגל אלבניה. רוב העולם לא הבין מדוע השניים החליטו לחגוג בצורה המוזרה הזאת, אבל בשביל השחקנים זאת הייתה נקמה שהם חיכו לה כל החיים. "העולם לא מכיר את הסיפור, אבל תשאלו כל אלבני על מערכת היחסים עם סרביה", אמר ג'אקה הנרגש בסיום, "עשינו היסטוריה. לא רק אלבני אחד כבש אלא שניים. אלבניה 2 - סרביה 1". לגורל יש דרכים משלו לסגור מעגלים, וזה היה חתיכת מעגל.
4 צפייה בגלריה
החגיגות של ג'אקה ושאקירי
החגיגות של ג'אקה ושאקירי
החגיגות של ג'אקה ושאקירי ב-2018
(צילום: EPA)
מלחמות האזרחים ביוגוסלביה שהיו בשנות התשעים היו עקובות מדם, מיליוני אנשים נעקרו מבתיהם והיגרו למדינה אחרת. על פי ההערכות, כ-200 אלף אלבנים-קוסוברים הגיעו לשווייץ. גרניט ג'אקה נולד בבאזל אחרי שאביו, שהתגורר בקוסובו, נכלא לשלוש וחצי שנים כי היה פעיל פוליטי שהפגין נגד סרביה. "הכו אותי בכל הגוף עם אלות, לא נתנו לי לראות אור יום, לא סיפרתי לילדים שלי מה עבר עלי", סיפר האב ששוחרר בהתערבות של ארגון אמנסטי. גרניט ג'אקה ואחיו טאולנט סומנו ככוכבים הבאים של שווייץ בגיל מאוד צעיר, עברו בכל הנבחרות הצעירות, וכשהגיע הרגע לבחור אם לייצג את אלבניה או שוויץ, גרניט בחר בשווייץ ואחיו באלבניה.
"האלבנים לא התאמצו בשביל שאשחק אצלם, ההתאחדות השווייצרית כן", הסביר גרניט שאמר לימים ש"הוא תמיד מרגיש קצת זר". באלבניה מתייחסים אליו כשווויצרי, ובשווייץ כאלבני. ארבע שנים עברו מאז המשחק החם ברוסיה, והפעם ג'אקה היה מתון יותר: "אנחנו באים לשחק כדורגל, בלי היסטוריה ופוליטיקה, מה שקרה ב-2018 לא יקרה שוב, אני מצטער על זה".
4 צפייה בגלריה
הנעליים של ג'ראדן שאקירי מול סרביה
הנעליים של ג'ראדן שאקירי מול סרביה
הנעליים של ג'ראדן שאקירי מול סרביה ב-2018
(צילום מסך מתוך טוויטר)
גם הסיפור של ג'רדאן שאקירי דומה, הסרבים שרפו את הבית של דוד שלו בקוסובו ובגיל ארבע הוא הגיע עם משפחתו לשווייץ. לכן הוא חגג בצורה כזאת. הוא לא שיחק בהפסד לברזיל וייתכן כי לא יעלה בהרכב היום. כששיחק בליברפול כמה חודשים אחרי המשחק ברוסיה, הוזהר שלא להגיע לסרביה ואכן ויתר על המשחק מול הכוכב האדום בלגרד. שאקירי, כמו חברו ג'אקה, התבגר מאז ורואה את הדברים אחרת: "החגיגה שלי הובנה בצורה לא נכונה, הייתי מאוד נרגש, אני מצטער אם מישהו נפגע. נבוא לנסות לנצח". שאקירי הגדיל לעשות במשחק ההוא ובנוסף לחגיגה, הוא גם עלה לשחק עם נעל אחת שעוטרה בדגל קוסובו, והשנייה בדגל שווייץ.

בסרביה לא שכחו

למרות המסרים המרגיעים, הסיכסוך בין סרביה לקוסובו הגיע למונדיאל. האוהדים הסרבים הניפו דגל בו נראית מפת סרביה כולל קוסובו עם הכיתוב "לא ניכנע". השחקנים לקחו את הדגל ותלו אותו בחדר ההלבשה של הנבחרת.
פיפ"א כבר הודיעה שתעניש את סרביה, ושר החוץ של המדינה התגונן: "קוסובו היא חלק מסרביה. למה לא הענישו את האוקראינים כשהם הניפו שלטים כמו "דונבאס שלנו?", אין פה עקרונות, רק סטנדרטים כפולים". מאמן הנבחרת הסרבית דראגן סטויקוביץ' נשאל על המעשה במסיבת עיתונאים וענה: "אין תגובה, שאלה הבאה". תבינו מזה מה שאתם רוצים.
למרות ההתנצלות של שאקירי וג'אקה, בסרביה לא שכחו ורוצים נקמה על אירועי 2018. שחקן העבר של הנבחרת הסרבית זדרבקו קוזמנוביץ' התראיין בשווייץ ואמר: "די בטוח שהייתי מרביץ להם אם הם היו עושים את תנועת הנשר מול העיניים שלי, זאת הייתה בושה. השווייצרים צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש, כי לסרביה אין מה להפסיד. שחקני שווייץ עשו פרובוקציות במשחק הקודם ויש לזה מחיר. יש אמירה שאני אוהב: 'תמיד יש עוד מפגש. יהיה משחק חם'".
החלוץ אלכסנדר מיטרוביץ' ניסה לצנן את האווירה: "מהצד שלנו אין שום בעיה, זה משחק חדש במקום אחר. אין לנו שליטה על מה שהיריבים והקהל יעשו. אנחנו מרוכזים בעצמנו ובמשחק. לשחק איך שאנחנו יודעים".
4 צפייה בגלריה
אלכסנדר מיטרוביץ'
אלכסנדר מיטרוביץ'
אלכסנדר מיטרוביץ'. הרגיע
(צילום: רויטרס)
4 צפייה בגלריה
גרניט ג'אקה
גרניט ג'אקה
גרניט ג'אקה. טוען שהפעם לא תהיה התרסה
(צילום: AFP)

מתח שיא בקוסובו ובאלבניה

נבחרת קוסובו הצטרפה לפיפ"א רק ב-2016, היא נמצאת בקו שיפור מתמיד אבל עוד לא שיחקה בטורניר גדול. סרביה כאמור לא מכירה בקוסובו ולכן פיפ"א ואופ"א נמנעות מלשבץ אותן יחד במוקדמות הטורנירים כדי להימנע מראש מהבלגן. אולי שאקירי וג'אקה לא ינסו לחמם את האווירה, אבל בקוסובו יש התרגשות גדולה לקראת המשחק.
"שאקירי וג'אקה נחשבים לגיבורים לאומיים כאן", הסביר העיתונאי הקוסוברי ג'מאל רג'ה ל-ESPN, "שאקירי אף תרם כסף למועדוני כדורגל בקוסובו, וזה שהוא נחשב לאחד הכדורגלנים הגדולים בשווייץ זה מקור לגאווה לאומית עבורנו".
בעיריית פרישטינה, בירת קוסובו, מכינים מסכי ענק לטובת האוהדים. עשרות אלפים צפויים להגיע כדי לצפות במשחק ביחד, כך גם ברחבי המדינה הצעירה. באלבניה מתוכננים אירועים דומים, כך שארבע מדינות יעצרו את נשימתן לקראת המשחק מחר. להפריד פוליטיקה מכדורגל? הצחקתם אותן.