הרבה ביקורות נשמעו על קיום המונדיאל בקטאר, עדיין נשמעות, אבל לזה אף אחד לא ציפה. לא חום ולא עומס, לא בעיית מלונות ולא היעדר אלכוהול. הנושא שפוגע ביותר במונדיאל הנוכחי הוא מיעוט השערים. בפיפ"א החליטו על מונדיאל במדבר, ובתמורה קיבלו בצורת.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
כלל לא בטוח שמיקום המשחקים והזמן בשנה הם האחראים הראשיים לעניין, מיד ניגע בסיבות האפשריות, אבל קודם כל למספרים. חמישה משחקים הסתיימו עד כה ללא שערים, לעומת 0:0 בודד בכל המונדיאל הקודם (דנמרק מול צרפת בשלב הבתים).
3 צפייה בגלריה
לוקה מודריץ'
לוקה מודריץ'
שמש יש, שערים לא. קרואטיה מול מרוקו
(צילום: AFP)
67 שערים ב-28 משחקים, ממוצע של 2.39 שערים למשחק, זו ירידה של 10.5 אחוזים לעומת המונדיאל ברוסיה 2018 ומעט גדולה יותר מברזיל 2014 (אם כי גבוה יותר מדרום אפריקה 2010). כל זאת במקביל לכך שמשך המשחק עלה. בקטאר אנחנו מקבלים יותר דקות כדורגל, בעקבות תוספות הזמן הארוכות, כך שניתן היה לצפות דווקא ליותר שערים. מוזר.
ההבדל לא נמצא לאורך כל המשחק, אלא בעיקר במחציות הראשונות. כמה הסתיימה המחצית הראשונה בין יפן לקוסטה ריקה אתמול? 0:0. כמה שערים הובקעו במחצית הראשונה בין מרוקו לבלגיה? שוב אפס. מתוך 28 המשחקים הראשונים של הטורניר, לא פחות מ-15 - יותר מ-50 אחוז - היו נטולי שערים במחצית הראשונה. עשרה שערים בלבד נכבשו עד כה בחצי השעה הראשונה, לעומת 30 בחצי השעה האחרונה. נכון, תמיד יש יותר גולים לקראת הסיום, ותוספות הזמן מגדילות את האפשרות הזו, אבל הבדל כזה גדול? עד כדי כך שלא פחות מרבע מהשערים עד כה הובקעו על ידי שחקנים שנכנסו כמחליפים?

כדורגל במקום שנ"צ

הטיעון המיידי שעולה מול המספרים הנ"ל הוא שונות המונדיאל הזה, כלומר העובדה שהטורניר מתקיים באמצע העונה ולא בסופה, אך כלל לא בטוח שזו סיבה תקפה. כן, לנבחרות היה פחות זמן להתאמן ממש לפני הטורניר, חוסר תיאום מקשה יותר על ההתקפה מאשר על ההגנה, ולכן אנחנו גם רואים לא מעט הפתעות. מצד שני, אי-אפשר לדבר על עייפות מוגברת או עומס מיוחד. להפך, השחקנים אמורים להיות בשיא כושרם, חדים יותר מטורנירים קודמים. ואם בעייפות או בעומס היה מדובר, היינו מצפים לראות ירידה בחלק האחרון של המשחק, לא בראשון.
ישנם הסברים הגיוניים יותר. הם ודאי לא מושלמים, אבל צריך להתייחס אליהם ברצינות. יכול להיות שכדורגל הנבחרות נמצא במגמה של עליית החשיבות ההגנתית מצד המאמנים, על חשבון ההתקפה. ראינו בעבר תהליך כזה ברמת הקבוצות, המשחק תמיד משתנה, ואז חוזר למה שהיה בצורה כזו או אחרת. עכשיו הוא מתרחש גם במשחקים בינלאומיים, בטח כשכולם רוצים לשמור על סיכוי לעלות שלב, עד למשחק האחרון בבית.
3 צפייה בגלריה
קוסטה ריקה חוגגת
קוסטה ריקה חוגגת
תמונה נדירה. קוסטה ריקה חוגגת במשחק שנערך ב-13.00 שעון קטאר
(צילום: רויטרס)
הסבר הגיוני נוסף נוגע לשעות המשחקים, או יותר נכון לאלה שמתקיימים בשעה 12.00 שעון ישראל, 13.00 בקטאר. אפשר לראות בקלות שכמות השערים בשעת המשחקים הזו אפילו נמוכה יותר מהממוצע הצנוע גם ככה בטורניר. עד כה היו שישה משחקי צהריים, ארבעה מהם הסתיימו ללא שערים כלל במחצית הראשונה, בעוד שבשניים האחרים - ארגנטינה נגד סעודיה ואוסטרליה מול טוניסיה - נכבש שער אחד ב-45 הדקות הראשונות. בסך הכל עומד ממוצע השערים במפגשים המוקדמים האלה על 1.3 בלבד. לשחקנים לוקח זמן להתעורר.
מדובר כמובן בחלק קטן מהמשחקים, אבל עדיין, אם מסתכלים על כל המפגשים האחרים, מקבלים ממוצע שערים שמתקרב לשני המונדיאלים הקודמים. מתקרב, לא מספיק, כי יש עוד עניין חשוב שמהווה בוודאות גורם משפיע על כמות הכיבושים.
אינפו קופר
ברוסיה ראינו שיא פנדלים שנשרקו, בעקבות כניסת ה-VAR לחיינו. הטכנולוגיה הייתה חדשה, והשימוש בה לא היה מספיק ברור או אחיד. היום, קצת יותר מארבע שנים אחרי, המספרים התאזנו. אז כמות הפנדלים השתנתה, לפחות בהשוואה למונדיאל הקודם (שחקוק אצלנו בראש), אבל כמות השערים במצבים נייחים באופן כללי היא המשפיעה יותר מכל.

רק גול אחד בכדור חופשי

עבדלחמיד סאבירי, קשר סמפדוריה ונבחרת מרוקו, כמעט הפך אתמול לשחקן הראשון שמבקיע בבעיטה חופשית ישירה במונדיאל – אבל פיפ"א קבעה לבסוף כי מדובר רק בבישול מאחר שחברו רומן סאיס נגע בכדור בדרך לשער. פרט לגול הזה, היו רק חמישה נוספים במצבים נייחים בטורניר, כולל קרנות והרמות של כדורים חופשיים. בשנים האחרונות מהווים שערים ממצבים נייחים כשליש מסך השערים בעולם, אפילו קצת יותר. במונדיאל ברוסיה ראינו מספרים בלתי נתפסים - 41 שערים ממצבים נייחים, לא כולל פנדלים. בטורניר הנוכחי, כאמור, עומד המספר על שישה.
3 צפייה בגלריה
עבדלחמיד סבירי
עבדלחמיד סבירי
עבדלחמיד סאבירי
(צילום: EPA)
ככל הנראה יש קשר בין השניים. בעקבות כמות השערים הנייחים שנכבשו במשחקים בינלאומיים בשנים האחרונות, יש התמקדות הגנתית גדולה יותר בנושא במונדיאל הנוכחי. זה לא שפתאום החומה עומדת טוב יותר: אנחנו פשוט רואים בלא מעט מצבים כאלה, גם בכדורי קרן, את כל 11 השחקנים של הקבוצה המתגוננת בתוך הרחבה שלהם. כולם מבינים שיש יותר סיכוי לספוג מאשר להבקיע במתפרצת, אם יישארו שחקנים בעמדה קדמית יותר.
לרוב, החלק הראשון של טורניר גדול הוא זה שבו מובקעים יותר שערים. מאוחר יותר, בטח בשלבי הנוקאאוט, יש יותר תחרות בין נבחרות שוות ברמתן, ומספר הכיבושים יורד. הפעם הסיפור אולי יהיה שונה. הנבחרות הגדולות כן משאירות יותר שחקנים בעמדה גבוהה, והחל ממחר גם לא יהיו יותר משחקי צהריים. השעה המוקדמת ביותר תהיה חמש בערב, יש סיכוי שהמספרים יתאזנו.