ב-1998 זכתה נבחרת צרפת בגביע העולם והפכה לסיפור שכמעט כולם נהנו להתהדר בו. נבחרת אירופית שמורכבת בחלקה הגדול מבני מהגרים וזוכה לראשונה בתולדות צרפת בתואר הכי חשוב בכדורגל העולמי. היש אופטימי מזה בכל הנוגע להשתלבותם בחברה של בני המהגרים?
אבל האופוריה לא החזיקה מעמד יותר מדי זמן. בהמשך צצו מתחים בין-גזעיים, פוליטיקאים ואנשי כדורגל לא חסכו באמירות גזעניות על השינוי בצביון של נבחרת הטריקולור וחדר ההלבשה של הנבחרת הצרפתית הפך למקום נפיץ שמייצר שלל סיפורים טעונים.
צרפת לא לבד. המגמה רק הלכה והתעצמה. חלק נכבד מהנבחרות באירופה - מגרמניה עד בלגיה, מאנגליה עד שווייץ - כוללות כיום מהגרים ובני מהגרים. התופעה שינתה במובן מסוים את הכדורגל הבינלאומי, בין אם בסגנון המשחק ובין אם בגיוון האנושי בתוך הנבחרות.
1 צפייה בגלריה
לוקאקו ואמבולו
לוקאקו ואמבולו
רומלו לוקאקו מנבחרת לגיה ובריל אמבולו מנבחרת שווייץ
(צילום: AFP, רויטרס)
מתי הכל התחיל, עד כמה ההיטמעות מוצלחת, האם זה צמצם את גילויי הגזענות בתוך המדינות או שמדובר בפסאדה שתופסת למשך 90 דקות ורק בתחומי המגרש – בעוד בחיים עצמם הבעיות החברתיות הישנות רק מתעצמות ומתחדדות.
בכל השאלות הללו ועוד אנו עוסקים בפרק החדש של מונדיאל במדבר, שבו מתארחים יאיר קטן, ראש דסק כדורגל עולמי ב"ידיעות אחרונות", ופרופ' גליה צבר, חוקרת אפריקה והגירה מאוניברסיטת ת"א.
גם איציק שאשו לא נרתע מהנושא הטעון, הכין את הפיצוחים לקראת המשחק בין מרוקו לבלגיה, שיפגיש על הדשא מהגרים ממקומות שונים, ונזכר בימים שבהם הכל היה יותר פשוט, ואנשים שמעו באוטו קסטות של אבנר דן.
האזינו לפרקים הקודמים של הפודקאסט מונדיאל במדבר:
הפודקאסט מונדיאל במדבר עוסק בכל הנושאים הגדולים והקטנים של הצגת הכדורגל הגדולה בקטאר, מביא סיפורים, ניתוחים מקצועיים, דיונים סוערים כמו שרק ספורט מסוגל לייצר, ומלווה מקרוב את המונדיאל עם שליחי "ידיעות אחרונות" ו-ynet בקטאר. אתם מוזמנים להאזין לנו כאן ב-ynet ולעקוב אחרינו בלחיצה על אחת האפליקציות שמתחת לנגן, או בכל אחד מהמקומות שבהם אתם נוהגים לשמוע פודקאסטים.