התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן, המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
הנה ארגנטינה משווה. לא, עכשיו. בטוח, אלו דקות של לחץ. החילוף הזה מצוין להם. סעודיה נופלת מהרגליים. רגע, מה זה, נגמר?
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
בטח שמעתם אחרי ה-1:2 של הסעודים על האלביסלסטה כל מיני אזכורים לסנסציות מההיסטוריה של המונדיאלים. השוואות, דירוגים, ויכוחים. אנחנו כאן בשביל לנקוט עמדה - מדוע המשחק הזה הסתיים בהפתעה הגדולה ביותר מכולן, הוא במקום הראשון.
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת סעודיה מוחמד קאנו עם שחקן נבחרת ארגנטינה
שחקן נבחרת סעודיה מוחמד קאנו עם שחקן נבחרת ארגנטינה
הסנסציה הגדולה ביותר בתולדות המונדיאלים. לאו מסי מסתכל על שחקני סעודיה חוגגים
(צילום: עוז מועלם)
1. רוב ההפתעות הגדולות הקודמות שייכות לעידן האבן של הכדורגל העולמי. משחקים מ-1950, 1966, על סף המקצוענות אבל לא באמת. כן, היו שחקנים נפלאים ומאמנים מצוינים, טקטיקה מתקדמת, אבל גם הרבה עמימות בנוגע לנבחרות מרחבי העולם ופערים שלעיתים נדירות אפשר היה למחוק בעזרת כושר גופני עדיף ומשחק מסודר שהפריע ליריבה. אנחנו במקום אחר לגמרי - טכנולוגיה, סטטיסטיקה, הכל מצולם ומנותח עד מוות בתוכנות מתוחכמות. לא היה כאן מסתורין, כי העדיפות של ארגנטינה על סעודיה הייתה עצומה, ולמרות שמדובר ביריבה אלמונית, אין ספק שארגנטינה ידעה עליה הכל. היא פשוט באה במחשבה שזה ייגמר בשביעייה בלי מאמץ, ולא ידעה להגיב כשנתקלה בקשיים. כשקבוצה אחת היא שיא המקצוענות, עם השחקנים הטובים בעולם, והשנייה מגיעה כולה מהליגה הסעודית הלא מרשימה - מדהים לראות תוצאה כזו.
2. ארגנטינה הגיעה אחרי שלא הפסידה באף משחק מ-2019, וזה כולל מפגשים מול ברזיל ואורוגוואי במוקדמות ועוד שלל נבחרות מעולות במשחקי הכנה – גרמניה, איטליה, מקסיקו. הרצף עמד על 36 משחקים, ואפילו תיקו מול סעודיה היה מספיק להשוואת השיא העולמי שקבעו האיטלקים, בדרך לשבירתו בהמשך שלב הבתים. היא זינקה למקום השני בהימורים על זהות הזוכה בסוכנויות ולא רק בגלל מסי, אלא גם בזכות השחקנים שהגיעו חמים מהקבוצות שלהם והיכולת הקבוצתית המצטברת מאז המינוי של ליונל סקאלוני למאמן. היה גם ביטחון עצמי שהם שידרו בניגוד למונדיאלים הקודמים, אליהם הגיעו עם המון לחץ (מה שיקרה במחנה הארגנטינאי עכשיו, סביר להניח). היו בין המופתעות לאורך ההיסטוריה נבחרות מדהימות, אבל נבחרת בכושר כזה, אלופת דרום אמריקה, עם השחקן שרבים מחשיבים כטוב אי פעם? זה לא נורמלי.
3 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת ארגנטינה לאו מסי
שחקן נבחרת ארגנטינה לאו מסי
ההפסד הראשון של ארגנטינה מאז 2019. לאו מסי
(צילום: עוז מועלם)
3. ויש את הצד השני של הקיצוניות. רק קבוצות סעודיות אחראיות לשחקני הסגל, לא בדיוק תחרות רצינית. אולי ארה"ב של 1950 או צפון קוריאה של 1966 היו חובבניות במידה רבה, מה שאי-אפשר לומר על סעודיה של 2022, אבל המרחק בין ארה"ב לאנגליה לפני 72 שנה לא היה גדול כמו בין הסגלים של ארגנטינה וסעודיה אתמול.
4. אין שום דבר בתוצאות העבר שרמז על כך שמשהו כזה יקרה. עזבו את ארגנטינה, שכבר יודעת איך זה להניף. עבור הסעודים זה המונדיאל השישי, ובשלושה מהם שהגיעו ברצף היא השיגה שתי נקודות בסך הכל. היא עמדה לסיים ארבעה רצופים ללא ניצחון, עד שניצחה במחזור האחרון של גביע העולם הקודם את מצרים 1:2, אחרי ששתיהן כבר איבדו סיכוי לעבור שלב. זו נבחרת שהוכיחה באופן עקבי שאין לה את מה שדרוש כדי לתת פייט אמיתי לנבחרות החזקות ביותר מאירופה ודרום אמריקה, אפילו לא להתקרב. במשחק הפתיחה של מונדיאל 2018 היא עלתה לשחק מול המארחת הבינונית רוסיה, וחטפה ממנה 5:0. שום דבר מהותי לא השתנה מאז בכדורגל הסעודי, אין כוכבים חדשים שפרצו או אינדיקציה לעלייה ברמת הכדורגל. הניצחון הזה הגיע משום מקום.
3 צפייה בגלריה
אוהד נבחרת ארגנטינה
אוהד נבחרת ארגנטינה
אף אחד אפילו לא חשב שזה יכול לקרות. אוהד נבחרת ארגנטינה בהלם
(צילום: עוז מועלם)
5. וזה לא 0:1 כמו רבות מההפתעות הקודמות, לא עוד ניצחון, אלא מהפך. סעודיה ספגה שער מהיר ונראה היה שהיא בדרך להתפרקות, אבל במקום זאת נצמדה לתוכנית המשחק שלה, לא איבדה את הראש, וכבשה שני שערים ראויים. ברגעים רבים היא שיחקה טוב יותר מארגנטינה. הניצחון היה מוצדק, לא גניבה.
ובכל זאת נסייג לטובת אלו שלא השתכנעו ומאמינים שלא כאן טמונה פסגת הסנסציות, ונדבר על המתחרים העיקריים: במונדיאל 1950, כאמור, אוסף שחקנים חובבנים מארה"ב, מדינה שלא ממש ידעה את הצורה של כדור רגל, ניצחו 0:1 את אנגליה האימתנית, שהגיעה בתור כוח עולמי מוכר; ב-1966 לא היה ספק שאיטליה תתגבר בקלות על צפון קוריאה, אבל האסייתים הציגו כדורגל מאורגן ומפתיע בדרך ל-0:1 שאיש לא ראה מגיע; אלופת אירופה המכהנת מערב גרמניה הגיעה למונדיאל 1982 במלוא העוצמה, וירדה מהמשחק מול אלג'יריה עם הפסד 2:1; במונדיאל 2002 אלופת העולם צרפת מצאה יריבה עיקשת בדמות סנגל במשחקה הראשון וספגה 1:0.
ועדיין, קרה פה משהו אחר, חזק יותר. קשה להאמין למה שראינו בלוסייל.