הצלחה וכישלון הם בדרך כלל ניגודים, אך לא כך הדבר כשבוחנים את שתי העונות האחרונות של ויאריאל, שהן גם הראשונות של אונאי אמרי כמאמן הקבוצה. האכזבה שיכולה הייתה לנבוע משתי עונות רצופות במהלכן הקבוצה השיגה בליגה פחות ממה שהראתה שהיא מסוגלת וסיימה פעמיים במקום השביעי, הוסתרה היטב תחת המייק-אפ הטוב בעולם - זכייה בליגה האירופית ב-2020/21 והגעה לחצי גמר ליגת האלופות בעונה הקודמת.
שתי העונות הקודמות הן ממש לא הפתעה. ישנם מאמנים רבים שנוטים להצליח במפעלים האירופים לצד תוצאות לא מספיק טובות בליגה, אבל אמרי הוא המיסטר מיאגי של התחום. מדובר במאמן שזכה ארבע פעמים בליגה האירופית בקריירת האימון שלו (שלוש פעמים רצופות עם סביליה ופעם אחת עם ויאריאל) לצד אליפות אחת בלבד, שגם היא הייתה עם פריז-סן ז'רמן (לא חוכמה גדולה). כעת הייחודיות של אמרי לגרוף הצלחה במפעלים האירופים היא לא כל כך משנה, כי הדרישה ממנו העונה היא לספק משהו שונה. ארבעה חודשים בלבד לאחר שהתמודדה עם ליברפול בחצי הגמר של המפעל היוקרתי ביותר, הצוללת הצהובה מצאה עצמה עוברת את היידוק ספליט הקרואטית בשלב הפלייאוף של הקונפרנס-ליג, ומוגרלת לבית ג' של המפעל יחד עם, בין השאר, הפועל באר-שבע. לא בדיוק מאריות היבשת. המשמעות של היעדרות מליגת האלופות והליגה האירופית היא ברורה עבור ויאריאל, כעת זה הזמן שלה לרכז את מירב המאמצים בהצלחה בליגה.
7 צפייה בגלריה
ויאריאל
ויאריאל
מיסטר מיאגי של הליגה האירופית. אמרי
(צילום: גטי אימג'ס)
זה לא רק הקונפרנס-ליג, כל הקלפים הסתדרו נכון עבור ויאריאל על מנת שתרשום סוף-סוף את עליית המדרגה המיוחלת תחת אמרי. במקביל להיחלשותן של סביליה ואתלטיקו מדריד שמצויות בצרות כלכליות ועבר עליהן חלון העברות לא מוצלח במיוחד, הצוללת הצהובה דווקא הצליחה לעבור את הקיץ האחרון מבלי לאבד את הנכסים הגדולים ביותר שלה. וזה לא שלא היו להם קונים. ארנט דנג'ומה, הכנף/חלוץ ההולנדי בן ה-25 שכבש 16 שערים ובישל ארבעה נוספים בכל המסגרות בעונה שעברה, וירמי פינו, הכנף הספרדי בן ה-19 שכבש שבעה שערים ובישל ארבעה נוספים בכל המסגרות בעונה שעברה – היו מבוקשים בלא מעט קבוצות גדולות ברחבי היבשת, אך נשארו בצהוב של ויאריאל. איתם, כמובן שזה יהיה נחמד מאוד עבורה להגיע רחוק או אפילו לזכות בקונפרנס-ליג, אבל מטרת העל היא לסיים בין ארבע הראשונות בספרד.
7 צפייה בגלריה
ארנט דנג'ומה ויאריאל
ארנט דנג'ומה ויאריאל
הצליחה לשמור עליו. דנג'ומה
(צילום: גטי אימג'ס)
שישה משחקים לתוך העונה, ויאריאל ממוקמת שישית עם 11 נקודות. זה אמנם לא המקום בו היא רוצה להיות בשריקת הסיום של העונה הנוכחית, אך הוא מקבל תפנית חדה בהתחשב בנסיבות. היא פגשה כבר שלוש מיריבותיה הישירות למאבק על מקום ברביעייה הראשונה - ניצחה 0:2 את אתלטיקו מדריד, הפסידה 1:0 לריאל בטיס במשחק בו הייתה עדיפה, וסיימה ב-1:1 מול סביליה במחזור קודם; עד לחצי השעה האחרונה של משחק הליגה האחרון שלה מול סביליה, נאלצה ויאריאל להסתדר ללא דנג'ומה שכעת חוזר מפציעה ואמור לפתוח במשחק היום מול קאדיס; מלבד ההולנדי שכאמור כלל לא פתח את העונה, ויאריאל הספיקה לאבד לפציעות גם את ג'רארד מורנו, החלוץ המוביל שלה, ואת חואן פויט הבלם ומנו טריגרוס הקשר.
גם מבלי להתחשב בנסיבות, שעלולות להיתפס כתירוצים לדבר שאינו יכול לקבל כאלה, אמרי פשוט יכול להיות מרוצה מפתיחת העונה של הקבוצה שלו. ויאריאל ספגה עד כה שני שערים בלבד (הכי מעט בליגה מלבד ברצלונה). היא עם שש נקודות אחרי שני משחקים בקונפרנס-ליג - 3:4 על לך פוזנן ו-1:2 על הפועל באר-שבע למרות שעלתה בשניהם עם הרכב משני מאוד. בהתקפה, הקבוצה גילתה הקיץ כוכב חדש בדמותו של אלכס באנה, שחקן הכנף השמאלי בן ה-21 שגדל במועדון, שכבש כבר שישה שערים – כולל צמד בטרנר - ובישל שניים נוספים בעשרה משחקים בכל המסגרות. בעונה שעברה באנה כלל לא היה בקבוצה משום שהושאל לג'ירונה שהייתה אז בליגת המשנה.
7 צפייה בגלריה
שחקן ויאריאל אלכס באנה מול שחקן הפועל באר שבע אור דדיה
שחקן ויאריאל אלכס באנה מול שחקן הפועל באר שבע אור דדיה
פרץ העונה. באנה מול דדיה בטרנר
(צילום: רויטרס)
למרות התחרות הקשה עם אתלטיקו מדריד וסביליה שמכירות טוב יותר את קרבות הצמרת, ובעיקר עם בטיס המרשימה ואתלטיק בילבאו המלהיבה של האחים ניקו ואיניאקי וויליאמס - התקוות של ויאריאל לסיים בין ארבע הראשונות עשויות להפוך למציאות אם אמרי ימשיך לתת עדיפות למשחקי הליגה על פני אלה של הקונפרנס-ליג. האתגר הגדול של המאמן יהיה ליצור יציבות לאורך זמן, דבר אותו הקבוצה כל כך התקשתה להשיג בשתי העונות הקודמות. במהלך שנת 2022 ויאריאל עברה את באיירן מינכן ויובנטוס במפגשים כפולים בליגת האלופות, ומנגד הפסידה בליגה לשלל קבוצות חלשות, ביניהן אלצ'ה, אוסאסונה, קאדיס, לבאנטה ואלאבס.
7 צפייה בגלריה
ניקו וויליאמס איניאקי וויליאמס אתלטיק בילבאו
ניקו וויליאמס איניאקי וויליאמס אתלטיק בילבאו
תחרות קשה בצמרת. ניקו ואיניאקי וויליאמס חוגגים אתמול בניצחון של בילבאו
(צילום: EPA)
כשהיא ללא התירוץ של הסחת הדעת של המפעל האירופי הבכיר או אפילו של המשני, זה הזמן של הקבוצה - שהיא כבר היום צוות קשוח מלא בשחקנים נפלאים - להוכיח שהיא מסוגלת להציג את היכולת הטובה שלה על בסיס שבועי לאורך עונה שלמה.
דרבי לונדוני חם כזה כבר מזמן לא היה. ארסנל המוליכה פוגשת את טוטנהאם שבמאזנה נקודה אחת בלבד פחות. שתי הקבוצות מציגות העונה הגנות חזקות וכל אחת מהן ספגה עד כה שבעה שערים בלבד.
באנגליה נוטים לא להיסחף אחר פתיחת העונה הנפלאה של השתיים, והפרשנים מהדהדים בכל הזדמנות שמנצ'סטר סיטי – שנמצאת כרגע במקום השני עם מאזן נקודות זהה לשל טוטנהאם – היא המועמדת היחידה לאליפות בצל פתיחת העונה הרעה של ליברפול. מעניין יהיה לראות אם ניצחון של אחת הלונדוניות ישנה מעט את האווירה באולפנים.
7 צפייה בגלריה
גבריאל בלם ארסנל
גבריאל בלם ארסנל
ישארו במקום הראשון? שחקני ארסנל חוגגים
(צילום: רויטרס)
ז'וזה מורינו פוגש את הקבוצה אותה הוביל לזכייה בליגת האלופות לפני 12 שנים, ושני המועדונים מגיעים למשחק כשהם לא בחמישייה המובילה בסרייה א'. על פניו, המצב של רומא ואינטר הוא דומה משום ששתיהן ניצחו ארבעה משחקים מתוך שבעה העונה בליגה. בפועל הן הפוכות לגמרי, כשכל אחת מתמודדת עם הבעיות שלה. אינטר לא מצליחה להגן כראוי (ספגה כבר 11 שערים) ורומא לא מצליחה לתקוף כראוי (כבשה שמונה שערים בלבד). מה קורה כשהגנה רעה פוגשת התקפה רעה? האוהד הנייטרלי יקווה שחגיגת שערים. כך או כך, מדובר במשחק קריטי עבור שתי הקבוצות.
7 צפייה בגלריה
ז'וזה מוריניו
ז'וזה מוריניו
פוגש את הקבוצה אותה הוביל לזכייה בליגת האלופות לפני 12 שנים. מוריניו
(צילום: gettyimages)
בניגוד לשנים עברו, השחקנים שהצטרפו לפ.ס.ז' בקיץ האחרון הם לא כוכבים מוכחים ששמם שגור בפי כל אוהד כדורגל. הקבוצה החתימה בחלון ההעברות האחרון שלל שחקנים צעירים שיוכלו לגדול יחד איתה, גם במחשבה קדימה וגם כדי ליצור היררכיה ברורה. אחד מאותם שחקנים הוא רנאטו סאנצ'ס.
למרות הנטייה להרגיש שהוא בכדורגל העולמי כבר עשור, סאנצ'ס - שפרץ לתודעה ביורו 2016 - בן 25 בלבד ויש לו עוד הרבה מאוד זמן לרוץ במגרשים. עם זאת, העונה הקרובה היא קריטית עבורו. אחרי שלא הפך למה שציפו ממנו להיות בבאיירן מינכן, ליל הימרה עליו ב-2019 והפכה אותו לשחקן היקר בתולדותיה כששילמה עבורו 25 מיליון אירו. כעת הוא נמכר לאלופת צרפת ב-13 מיליון אירו בלבד והתאחד עם המאמן כריסטוף גאלטייה שגם עשה הקיץ את אותה הדרך. זו עלולה להיות ההזדמנות האחרונה של סאנצ'ס להצליח בקבוצת ענק.
7 צפייה בגלריה
ראנטו סאנצ'ס
ראנטו סאנצ'ס
הזדמנות אחרונה במועדון ענק? סאנצ'ס
(צילום: גטי אימג'ס)