דייויד בקהאם הפך לשגריר קטאר למונדיאל 2022 ועורר סערה גדולה בקרב ארגוני זכויות אדם. באנגליה דיווחו שבקהאם התייעץ עם אישתו ויקטוריה לגבי שיתוף הפעולה, בעקבות טענות על פגיעה בזכויות אדם ואפליה נגד נשים וקהילת הלהט"ב, והיא נתנה לו אור ירוק. אגב, שחקן העבר האגדי ירוויח מזה לא פחות מ-150 מיליון פאונד לעשר שנים.
מי שלא נתן לו "אור ירוק", בין היתר, הוא ארגון אמנסטי. "זה לא מפתיע שדייויד בקהאם רוצה להיות מעורב בטורניר כדורגל גדול, אבל הוא צריך להיות מודע לסיטואציה המצערת בקטאר הנוגעת לזכויות אדם, וגם להיות מוכן לדבר על כך", אמרה מנכ"לית הארגון בבריטניה סשה דשמוק.
2 צפייה בגלריה
בקהאם
בקהאם
חטף אש. דייויד בקהאם
(צילום: AP)
"בעיית זכויות האדם בקטאר מדאיגה אותנו, מהטיפול בעובדים מהגרים, מהפגיעה בחופש הביטוי ועד חוקים נגד יחסים מאותו מין", המשיכה דשמוק. "הדבר המטריד ביותר הוא הטיפול באותם עובדים שעבודתם הקשה היא זו שגרמה לגביע העולמי לצאת לפועל".
העיתונאי והמגיש הבריטי ארון מהטה היה נחרץ יותר: "דייויד בקהאם צריך להתבייש בעצמו. קטאר הואשמה בפגיעות שונות בזכויות האדם בזמן בניית האצטדיונים למונדיאל. הוא צריך להרחיק את עצמו מזה ולהחזיר את הכסף".
ברשתות החברתיות גם קראו להחרים את בקהאם עם האשטאגים מיוחדים, ותייגו את ויקטוריה. "בעלך צריך להתבייש על כך שהוא מקדם טרור, שחיתות, עבדות וגזענות. בושה שאת נותנת לו לעשות את זה", צייצו בטוויטר.
2 צפייה בגלריה
אצטדיון כדורגל בהקמה בקטאר
אצטדיון כדורגל בהקמה בקטאר
אצטדיון כדורגל בהקמה בקטאר
(צילום: gettyimages)
הביקורת נגד בקהאם בטוויטר
בפברואר האחרון ה"גרדיאן" הבריטי חשף כי יותר מ-6,500 מהגרים נהרגו בהכנות למונדיאל, בעיקר מסיבות טבעיות. למעשה מדובר בתקופה שבין סוף 2010, השנה שבה הוכרז על אירוח הטורניר בקטאר, ועד 2020.
"יש חוסר בהירות ושקיפות סביב מקרי המוות הללו", טענה אז מיי רומאנוס, חוקרת מטעם ארגון אמנסטי. "קטאר צריכה לחזק את הבריאות התעסוקתית ואת הפן הבטיחותי". מפיפ"א נמסר כי "היא מתחייבת לשמור על הזכויות של העובדים, ומספר התאונות שקרו עד עכשיו קטן ביחס לפרויקטים בסדר הגודל הזה".