כמו במקרה של רד בול זלצבורג באוסטריה, נדמה היה שהשליטה של פ.צ באזל בליגה השווייצרית לא תסתיים לעולם. היריבה האימתנית שתפסה פיקוד בזירה המקומית תמיד המתינה בשלבי המוקדמות המאוחרים בליגת האלופות עם נוכחות מאיימת, וגידלה סופרסטארים שיצאו למועדוני ענק. החל מ-2010 היא זכתה בשמונה אליפויות רצופות. אבל זו כבר היסטוריה רחוקה. יאנג בויז ברן, שתפגוש הערב (22:00, סמי עופר) את מכבי חיפה במשחק הראשון בפלייאוף ההעפלה לצ'מפיונס, בעטה את באזל מכס המלכות, וזכתה בחמש אליפויות בשש השנים האחרונות.
מי שהרחיב על המהפך שחל בשווייץ בראיון מיוחד ל-ynet הוא וניה גרוייל, מנכ"ל המועדון, שהסביר: "ב-2016 היו חילופים בהנהלה, ובמסגרת השינויים כריסטוף ספישר מונה לתפקיד המנהל הספורטיבי. הוא בנה קבוצה חזקה עם שיטה מסודרת, בעזרת כוכב העבר סטפן שפויזאט שמונה לראש מערך הסקאוטינג. הם החתימו מאמנים טובים, ובו בזמן נוצר כאן מודל עסקי חדש ומצליח עם פעולות מסחריות שהכניסו למועדון הרבה כסף. התקציב בנוי גם ממכירת שחקנים והצלחה באירופה, מה שנותן לנו גב כלכלי רחב ומאפשר לנו להמשיך להשקיע בסגל".
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל יאנג בויז וניה גרוייל
מנכ"ל יאנג בויז וניה גרוייל
קבוצתו נישלה את באזל מהשליטה בליגה השווייצרית. מנכ"ל יאנג בויז וניה גרוייל
(באדיבות יאנג בויז)
הצלחה אירופית היא עניין לא יציב בכל מועדון. במקרה של יאנג בויז, שרשרת האליפויות הסתכמה בינתיים בשתי הופעות בשלב הבתים של ליגת האלופות בשנים האחרונות, היחידות בהיסטוריה שלה, כשב-2018/19 השיגה ניצחון בודד מול יובנטוס (נשמע לכם מוכר?) וארבע נקודות בבית שכלל גם את ולנסיה ומנצ'סטר יונייטד, ולפני שנתיים יצאה עם חמש נקודות מהבית של ויאריאל, אטאלנטה ויונייטד – אותה היא גם ניצחה. אבל היא לא מצליחה לפרוץ לכיוון של הכוכב האדום בלגרד למשל – קבוצה עם שאיפות להמשיך לפחות לליגה האירופית – והשיא שלה היה ב-2020/21 עם העפלה לשמינית גמר הליגה האירופית, שם איאקס הדיחה אותה.
וניה, הדחה מול חיפה תיחשב ככישלון עבורכם? "יש לנו שאיפות ואנחנו רוצים לעלות, אבל אסור להיות בטוחים. ביחס לליגה שאנחנו משחקים בה, העפלה לליגת האלופות תהיה הישג אדיר".
איך הגבתם להגרלה שסידרה לכם את חיפה? "הנחנו שחיפה חזקה יותר מסלובן ברטיסלבה, כי לרוב, לשלב הזה מגיעות רק קבוצות חזקות מאוד".
דיברת על מכירת כוכבים – פביאן רידר, אחד מהעוגנים שלכם, מועמד לעזוב הקיץ. "הכל בידיים של צוות הניהול המקצועי. שוק ההעברות הוא דבר דינמי מאוד, ולכן אני לא יכול להגיב עדיין בנושא".
2 צפייה בגלריה
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו
מכבי פ"ת מכבי חיפה חצי גמר גביע הטוטו
"הנחנו שחיפה חזקה יותר מסלובן ברטיסלבה, לשלב הזה מגיעות רק קבוצות חזקות מאוד"
(צילום: עוז מועלם)
שווייץ הייתה יעד מבוקש עבור ישראלים עד לאחרונה, כיום ארד בר מציריך הוא הנציג היחיד שלנו. "אני לא חושב שההערכה כלפי שחקנים ישראלים פחתה בשווייץ. גם ראינו בחודשים האחרונים את ההצלחה של הנבחרות הצעירות שלכם".
בתור מנהל בכיר במועדון כדורגל אירופי, איך אתה רואה את הכניסה החזקה של סעודיה למשחק? "מצד אחד, אני חושב שזה דבר טוב לתעשיית הספורט, נכנס יותר כסף בזכות ההשקעה של הסעודים. מצד שני, בסופו של דבר רוב הכסף הזה הולך למשכורות של שחקנים ולעמלות של סוכנים. לפחות כרגע, אני לא חושב שיש לזה השפעה על ליגות בסדר הגודל של שווייץ".
אני לא יודע אם שמת לב, אבל חם פה. זה ישפיע על הקבוצה שלך? "זה יהיה אחד מההיבטים שישפיעו על המשחק, אבל אני לא חושב שזה יהיה גורם מכריע. גם בשווייץ חם עכשיו, אבל לא ככה, אין את הלחות הכבדה כמו בישראל. זה מאתגר, אין ספק, אבל הגענו לכאן כבר ביום שני והשחקנים חזקים מספיק כדי להתכונן ולהתמודד עם זה".
הצד המעניין בהגרלה הוא שכבר שלוש שנים שנותנת החסות שלכם היא חברת פלוס500 הישראלית. "ולא רק זה – החברה יושבת בחיפה והמשרדים שלהם במרחק הליכה מהאצטדיון. זה מיוחד מאוד עבורנו שכך יצא בהגרלה. זו שותפות נהדרת, וכבר הספקנו לערוך ביקור אצלם".
איך ייגמר המשחק? "לא יודע, זה היופי בכדורגל".
דוד צרויה, מנכ'"ל פלוס500: ''שמחנו לארח את בכירי מועדון הכדורגל השווייצרי המצליח יאנג בויז. זו השנה הרביעית בה אנו משמשים כנותני החסות הראשיים של המועדון כחלק מאסטרטגיית הפרסום שלנו בשווייץ. אנו נרגשים לקראת המשחק בין יאנג בויז למכבי חיפה במוקדמות ליגת האלופות שיתקיים במרחק הליכה קצר ממטה החברה העולמי הממוקם בחיפה. חלק נכבד מעובדי החברה אוהד את מכבי חיפה, אנחנו נעודד את שני הצדדים ונרגיש שניצחנו בכל מקרה".