בושה, אין מילה אחרת שתתאר את ההחלטה של ההתאחדות האנגלית. אחרי מספר ימים של התייעצויות, החליטה ההתאחדות לכדורגל האנגלית כי קשת וומבלי לא תואר בצבעי דגל ישראל לפני המשחק מחר (שישי) בין אנגליה לאוסטרליה. במקום זאת, צפויה להתקיים דקת דומיה לזכרם של "הקורבנות משני הצדדים, בישראל ובפלסטין". בימים האחרונים דיווח כי ההתאחדות רצתה להביע תמיכה בישראל, אבל חששה מאוד מתגובות של ארגונים פרו פלסטינים. כעת, נראה שהיא נכנעה ללחץ ולא תביע הזדהות עם ישראל.
"בשישי אחר הצהריים נזכור את כל הקורבנות התמימים של האירועים הכואבים בישראל ופלסטין", נכתב בהודעה. "מחשבותינו איתם, עם משפחותיהם וחבריהם באנגליה, באוסטרליה ועם כל הקהילות המושפעות מהקונפליקט המתמשך הזה. אנו נעמוד עבור האנושות, וקץ למוות, לאלימות, לפחד ולסבל".
2 צפייה בגלריה
הקשת בוומבלי בצבעי צרפת
הקשת בוומבלי בצבעי צרפת
הקשת בוומבלי בצבעי צרפת אחרי הפיגועים ב-2015
(צילום: AP Photo/Matt Dunham)
2 צפייה בגלריה
הוחלט להזדהות עם "שני הצדדים" נבחרת אנגליה
הוחלט להזדהות עם "שני הצדדים" נבחרת אנגליה
הוחלט להזדהות עם "שני הצדדים" נבחרת אנגליה
(רויטרס)
עוד נאמר בהצהרה הרשמית של ההתאחדות כי שחקני שתי הנבחרות יענדו סרט שחור, ותתאפשר הנפת דגלי לאום וסממנים לאומיים של הנבחרות המתמודדות בלבד.
גם בפרמייר-ליג החליטו לעשות את אותו הדבר בדיוק במחזור הקרוב. "הפרמייר-ליג המומה וכואבת מהאסון בישראל ובעזה, ומגנה אלימות ברוטלית נגד אזרחים. אנחנו מתפללים לשלום. הלב שלנו עם הקורבנות ובני משפחותיהם".
יש לציין כי ההחלטה שלא להאיר את הקשת הייתה על רקע חשש כי מיצג תמיכה בישראל יעורר תגובות נגד מצד חלק מהאוהדים ומארגונים פרו פלסטיניים. בנובמבר 2015 הקשת הוארה בצבעי צרפת כדי להביע אמפתיה עם פיגועי הטרור בפריז, שגבו את חייהם יש יותר מ-100 בני אדם ובוצעו ע"י דאע"ש. במהלך המונדיאל בקטאר הקשת הוארה בצבעי דגל קהילת הלהט"ב, כי פיפ"א לא איפשרה לקפטנים של הנבחרות לעלות עם סרט בצבעי דגל קהילת הלהט"ב ללא עונש בדמות כרטיס צהוב. בפתיחת המלחמה באוקראינה, הקשת הוארה בצבעי כחול-צהוב. אך במקרה הנוכחי, כנראה ש-1,000 נרצחים אינם מספיקים להתאחדות האנגלית כדי להביע הזדהות עם ישראל.
ברחוב דאונינג 10, מעונו הרשמי של ראש ממשלת בריטניה, ובבית העירייה בלונדון, התקיימו מיצגים שהביעו הזדהות עם מדינת ישראל, אבל ההתאחדות לכדורגל החליטה כאמור שלא לעשות זאת.

ההחלטה עוררה זעם

בעקבות ההחלטה המבישה, שרת התרבות והספורט של בריטניה לוסי פרייזר כתבה: "אני מאוכזבת, מאוד מההחלטה של ההתאחדות, והבהרתי להם זאת. מילים ומעשים זה דבר חשוב. עמדת הממשלה ברורה: עמדו לצד ישראל".
ארגון אוהדיה היהודים של צ'לסי הוציא הודעה: "זאת תגובה חסרת עמוד שדרה ופחדנית (של ההתאחדות האנגלית), אנשים צריכים לגנות טרור באופן ברור". חבר בית הנבחרים הבריטי ניל אוברייאן כתב: "זאת החלטה פתטית" ולורד איאן אוסטין הוסיף: "זאת החלטה לא מקובלת".
שר הבריאות הבריטי סטיב ברקליי אמר מוקדם יותר היום: "אני חושב שאנחנו צריכים להביע תמיכה גדולה בישראל, אנחנו עומדים לצד ישראל. גם בוומבלי צריכים להראות תמיכה".
"אני המום מהתגובה האיטית של ההתאחדות האנגלית לאירועים, אבל קשה לי לומר שאני מופתע מכך", אמר יו"ר ההתאחדות לשעבר דייויד ברנסטיין.