איך שגלגל מסתובב לו. ב-17 באוקטובר 2022 קארים בנזמה ריגש מיליוני צרפתים כשזכה בכדור הזהב - התואר האישי היוקרתי ביותר בכדורגל העולמי. סמל סטטוס של ממש. החלוץ היה על גג העולם, הכוכב הבלתי מעורער של ריאל מדריד ואליל האוהדים. עכשיו בואו נחזור להווה.
שנה בדיוק חלפה לה ונראה שהזיכרון מהרגע ההוא בפריז מעומעם לחלוטין. לא רק אצל אוהדי הבלאנקוס - שכבר שכחו מהסקורר שעזב אותם לכסף הגדול בסעודיה, אלא גם אצל הקהל בבית. שר הפנים ז'רלד דרמנין, למשל, זה שחגג עם הצרפתים את הזכייה של בנזמה אז בכדור הזהב, נשמע שלשום (רביעי) אחרת לגמרי. בעקבות תגובתו של בנזמה למלחמה בישראל, דרמנין טען בלי להניד עפעף כי לחלוץ יש "קשרים עם האחים המוסלמים", המוכרים כארגון טרור על ידי מדינות רבות. וזו ממש לא הפעם הראשונה שהצרפתי בן ה-35 מסתבך מחוץ למגרש.
4 צפייה בגלריה
בנזמה
בנזמה
שוב בכותרות מסיבות שאינן כדורגל. בנזמה
(צילום: Francois Nel/Getty Images)

נערת הליווי הקטינה

קצת לפני מונדיאל 2010 עמדו באור הזרקורים שני כוכבים צרפתים, בנזמה ופרנק ריברי. בצרפת נחשפה רשת שהפעילה נערות ליווי קטינות, ובמרכז ניצבה צעירה שטענה כי קיימה יחסי מין עם השניים במועדון שבו עבדה כשעוד נחשבה לקטינה - למרות שלא חשפה את גילה בפניהם.
לאורך כל הדרך בנזמה הכחיש כי היה מעורב, בעוד ריברי הודה ביחסים, אך התעקש כי לא ידע שמדובר בקטינה. רק שלוש שנים וחצי מאוחר יותר השחקנים זוכו מאחר שלא ניתן היה להוכיח כי ידעו שמדובר בקטינה. "קארים הרגיש שמשקולת הוסרה מכתפיו. הסיוט הסתיים", אמר עורך דינו סילבן קורמייה לאחר שההאשמות הוסרו. יש לציין כי הזנות בצרפת חוקית, אולם קיום יחסים עם פרוצה מתחת לגיל 18 היא עבירה אשר יכולה לגרור עמה עונש מאסר של עד שלוש שנים בכלא.
4 צפייה בגלריה
זוכו מאחר שלא ניתן היה להוכיח כי ידעו שמדובר בקטינה. ריברי ובנזמה
זוכו מאחר שלא ניתן היה להוכיח כי ידעו שמדובר בקטינה. ריברי ובנזמה
זוכו מאחר שלא ניתן היה להוכיח כי ידעו שמדובר בקטינה. ריברי ובנזמה
(צילום: AFP)

ההמנון

במרץ 2013 בנזמה חולל סערה ציבורית בצרפת לאחר שהתראיין לרדיו המקומי והתייחס לכך שהוא לא שר את המנון המדינה, ה"מרסייז"."אף אחד לא יכול להכריח אותי לשיר את מילות ההמנון", אמר בנזמה בראיון והוסיף כי גם כוכב הנבחרת האגדי, זינאדין זידאן, לא היה שר את המנון המדינה לפני המשחקים.
"אני לא חייב לשיר את ההמנון ולא בגללו אני אוהב את הנבחרת יותר או פחות", אמר בנזמה, שנולד לאב שהיגר מאלג'יריה ואם מקומית מאותו המוצא. "מעולם לא שרתי אותו ולא אתחיל כעת. אני לא חושב שלשיר אותו יגרום לי לכבוש שלושער פתאום. אני אוהב את הנבחרת ולא מבין איך אפשר להטיל בזה ספק".
4 צפייה בגלריה
שחקן נבחרת צרפת קארים בנזמה
שחקן נבחרת צרפת קארים בנזמה
הסתבך עם הימין הקיצוני בצרפת. בנזמה
(AFP)
מי שקמו נגד הכוכב היו אנשי מפלגת הימין הקיצוני הצרפתית "החזית הלאומית" שאמרו בתגובה לדברים: "המפלגה מגנה את הצעד המעליב הזה, שליכלך פעם נוספת את התדמית של נבחרת צרפת. זה המשך ישיר למרד שהיה בנבחרת במהלך המונדיאל בדרום אפריקה ולהתנהגות השחקנים ביורו 2012 ובנבחרת הצעירה לפני מספר חודשים. בנזמה הוא שכיר חרב שמרוויח 1,484 אירו לשעה. לשחק בנבחרת זה לייצג את המדינה, להיות גאה בכך שאתה צרפתי, לשאת את הערכים והסמלים שיש בהמנון שלנו. כל ספורטאי מחויב לשיר את ההמנון כשהוא זוכה לכבוד לייצג את המדינה. אנו דורשים להשעות אותו". יש לציין כי לא מעט שחקנים צרפתים בכירים מעולם לא שרו את ההמנון הלאומי, אך בנזמה הוא היחיד שחטף על כך ביקורת.

קלטת הסקס

ב-2015 הסתבך כדורגלן נבחרת צרפת, מתיה ולבואנה, בצרות של סרט צרפתי. סרטון סקס בהשתתפותו, שצולם בנייד, הגיע לידיים הלא נכונות. כנופיית פושעים זיהתה את ההזדמנות וניסתה לסחוט את ולבואנה – תשלם, או שהסרטון יהפוך ויראלי. לצידו של ולבואנה שיחק אז בנבחרת בנזמה. אחד מחברי הילדות הקרובים ביותר של בנזמה הוא פושע ידוע בשם קארים זנטי, בחור ממוצא טוניסאי שריצה עונשי מאסר, בין השאר בגלל סדרת מעשי שוד מזוין. הסוחטים ביקשו מזנטי לערב את בנזמה כדי שישמש כמתווך עם ולבואנה בעסקת ה"שלם לנו או שכל צרפת תראה אותך עושה סקס". ולבואנה טען כי בנזמה ניגש אליו ואמר לו שהדבר הטוב ביותר עבורו הוא להיענות לדרישות.
ולבואנה סירב להיכנע והתלונן במשטרה, וב-4 בנובמבר 2015 נעצר בנזמה על ידי משטרת ורסאי בחשד למעורבות בסחיטה. בנובמבר 2021 הוא נמצא אשם ונידון לשנת מאסר על תנאי וספג קנס כספי בגובה 75 אלף אירו. "בנזמה לא היה מודע לכל הפרטים בניסיון הסחיטה, אבל לקח חלק במזימה וניסה להערים על ולבואנה כדי להשיג את מטרתו ועשה זאת בעידוד שותפיו", כתב השופט. הוא הוסיף כי "בנזמה לא היה מודע לחומרת המעשים", ומכאן העונש הקל, באופן יחסי, שהושת עליו. על הנייר, בנזמה יכול היה להיות מורשע בסחיטה ולהיות נידון לעד חמש שנות מאסר.
4 צפייה בגלריה
ולבואנה ובנזמה
ולבואנה ובנזמה
הפרשה שהסעירה את צרפת. ולבואנה ובנזמה
(צילום: AP Photo/Tom Hevezi)
בתחילת הפרשה ולבואנה עוד הגן על בנזמה פומבית והסביר כי החלוץ פעל כחבר ובסך הכול ניסה לעזור. אלא שככל שהפרשה הסתעפה, ובמיוחד אחרי שנחפשו הקלטות השיחות בין בנזמה לזנטי, במהלכן לעג החלוץ לחברו לנבחרת וכינה אותו "הומו", העמדה של ולבואנה השתנתה, והוא אף אמר כי "את מה שבנזמה עשה, לא הייתי עושה אפילו לאויב הכי גדול שלי".
גם בנזמה וגם ולבואנה איבדו את מקומם בנבחרת ב-2015 כשהשערורייה פרצה והוגשו כתבי אישום ראשוניים. ולבואנה תואר בזמנו על ידי מאמנו דידייה דשאן כמי שאינו במצב רגשי מתאים לשחק. בנזמה החמיץ את הזכייה של צרפת במונדיאל 2018 וחזר לנבחרת רק לאחר שש שנות היעדרות, ביורו 2021. זאת למרות הצהרתו ב-2019 של נשיא התאחדות הכדורגל הצרפתית דאז, נואל לה גריט, כי החלוץ לעולם לא ישחק עוד בנבחרת בשל הפרשה.

הציוץ נגד ישראל

ביום ראשון, שמונה ימים לאחר שנפתחה המלחמה בעזה בעקבות המתקפה הרצחנית של חמאס בדרום, כתב בנזמה בצרפתית בחשבון ה-X (לשעבר טוויטר) שלו: "כל תפילותינו נתונות לתושבי עזה, ששוב מוצאים עצמם קורבנות של הפצצות בלתי מוצדקות שלא פוסחות על נשים או ילדים".
הפוסט של בנזמה
דבריו של בנזמה עוררו את זעמם של רבים בישראל, אך לא רק. שר הפנים הצרפתי דרמנין ביקר כאמור את בנזמה והאשים אותו בכך שהוא בקשר עם האחים המוסלמים. "לקארים בנזמה יש קשרים ידועים לשמצה, כפי שכולנו יודעים, עם האחים המוסלמים", אמר שר הפנים בריאיון עמו.
חברת הפרלמנט ואלרי בוייר שלחה מכתב רשמי ובו היא קראה לשלול מחלוץ אל-איתיחאד את אזרחותו הצרפתית אם ההאשמות של שר הפנים יתבררו כנכונות. לפני כן, הייתה זאת חברת הפרלמנט הצרפתי נאדין מוראנו שיצאה נגד השחקן וטענה כי "בנזמה הוא סוכן תעמולה של חמאס, שאחראי לקורבנות בעזה. הם אלה שמשתמשים בילדים ובנשים כמגן אנושי. הם פחדנים".
אתמול התארח ב-"RMC" סנגורו של בנזמה, הוג ויז'ייה, והגיב לטענות. "קארים בנזמה לא קשור לאחים המוסלמים. זהו שקר מוחלט ואין לי הרבה מה להוסיף בעניין", אמר עורך הדין. "נגיש תלונה, כנראה בגין הוצאת דיבה. זו הפצת מידע כוזב ואסור לעשות את זה כשאתה שר הפנים. זה שונה מהשמצה, זו אמירה פוגענית".
עורך הדין הגיב גם לחברת הפרלמנט בוייר: "בנזמה הוא צרפתי, אין לו אזרחות כפולה כפי שהיא טענה. הוא מעולם לא ביקש וגם לא רצה אזרחות אלג'יראית. לשקול שלילת אזרחות לאדם בגלל שורשיו זה דבר שעשו בגרמניה הנאצית".
פורסם לראשונה: 07:14, 20.10.23