מונס דאבור חשב שהגיע למנוחה ולנחלה. או יותר נכון, חשב שאחרי תקופה ארוכה - יזכה למעט שקט. הפוסט המתוקשר בנוגע להר הבית, שריקות הבוז בנבחרת ישראל והפרישה מהמדים הלאומיים גרמו להד תקשורתי רחב מאוד בישראל. והנה, גם אחרי שחתם בשבאב אל-אהלי מאיחוד האמירויות - וכבר לא לובש את המדים הלאומיים - דאבור שוב נמצא בעין הסערה.
משחק אחד בגביע אסיה גורם בשבוע האחרון לבלגן שלם. מחרתיים (שלישי) תפגוש שבאב אל-אהלי של דאבור את אל-ויחדאת הירדנית בגביע אסיה - והמפגש הזה לא מפסיק לרדת מסדר היום בשתי המדינות. בכל זאת, דאבור ייצג בשנים האחרונות את נבחרת ישראל, משחק בקבוצה בכירה בעולם הערבי ועוד ינסה לנצח יריבה מירדן. זה לא מסתדר להרבה אנשים. בעיקר לירדנים.
3 צפייה בגלריה
דאבור
דאבור
משחק אחד בגביע אסיה גורם בשבוע האחרון לבלגן שלם. דאבור
(צילום: AFP)
כבר לפני שבוע דווח כי באל-ויחדאת מעמאן, המזוהה עם העם הפלסטיני, שוקלים להחרים את המשחק. הסיבה, כאמור, ידועה לכולם ונאמרת בפה מלא: דאבור שחקן ישראלי, וצריך להחרים אותו.
הקבוצה הירדנית נוסדה תחת חסות אונר"א ב-1956 במחנה פליטים פלסטיני, ובעלת הזדהות ידועה עם הסוגייה הפלסטינית. בעקבות ההגרלה נשמעו קריאות רבות שפנו להנהלת המועדון הירדני לסרב לקיים את המשחק. למרות אותן קריאות, ביום חמישי פרסם המועדון הודעה לעיתונות בה הוא אישר כי הקבוצה תשחק כפי שנקבע בהגרלה והסביר כי "המשחק נכפה על המועדון ולא מתקיים מתוך רצון חופשי". נשיא המועדון ניסה להסביר את ההחלטה ל-BBC בערבית כשאמר: "ההחלטה לשחק אין פירושה נורמליזציה מכיוון שמדובר במועדון ערבי, שאלנו אנשי מקצוע רבים שמודעים למשמעות האמיתית של התנגדות פלסטינית, והם היו נגד ההחלטה לסרב לקיים את המשחק".
3 צפייה בגלריה
המועדון הירדני כמרקחה
המועדון הירדני כמרקחה
המועדון הירדני כמרקחה
(צילום: gettyimages)
חבר הפרלמנט הירדני, חליל עטייה, הנחשב לקול ביקורתי מאוד נגד ישראל, קרא ברביעי האחרון למועדון הירדני לעלות למשחק במוקדמות גביע האלופות של אסיה ולא לנסות לעורר שום פרובוקציה ש"תפגע בבני העם הפלסטיני ולא מתאימה למועדון הזה. דאבור הודיע על פרישה ממשחק בנבחרת ישראל וקיבל החלטה פטריוטית שצריכה להיזקף לזכותו".
עטייה הזהיר את המועדון מכך שהם יסתבכו בפגיעה ב"מרכיב לאומי חשוב שאין עליו ויכוח מתוך העם הפלסטיני". הוא אף ציין כי החלטת המועדון להחרים אותו תהווה פגיעה בהיסטוריה ובמאבק של סמלי העם הפלסטיני. ואכן, באל-ויחדאת הסכימו עם הקביעה. בתום ישיבת הנהלה, כעבור יומיים, הוחלט כי המועדון ייטול חלק במשחק המדובר.
3 צפייה בגלריה
מואנס דאבור באימון הנבחרת
מואנס דאבור באימון הנבחרת
"קיבל החלטה פטריוטית שצריכה להיזקף לזכותו". דאבור בימיו בנבחרת ישראל
(צילום: ראובן שוורץ)
זה שוב לא עבר בשקט. אוהדים רבים של הקבוצה הביעו את התנגדותם למפגש ברשתות החברתיות, וחלקם אף הודיעו כי יפסיקו לעודד את הקבוצה בעקבות ההחלטה. זמן קצר לאחר פרסום ההודעה, שישה מחברי מחברי הנהלת המועדון התפטרו במחאה על ההחלטה להשתתף במשחק. גם הודעת יו"ר הקבוצה כי "המשחק נכפה על המועדון והוא לא בהתאם לרצונו בלבד. המועדון התנגד ומתנגד לכל אקט של נורמליזציה" - לא עזרה. ואם זה לא הספיק, שחקנה של הקבוצה ח'אלד כרדרלי, ערבי-סורי, סירב לנסוע עם הקבוצה לאמירויות.
בניסיון להרגיע את הרוחות, החליט ח"כ אחמד טיבי להתערב בנושא. בסרטון שהעלה ברשתות החברתיות פנה למועדון ולאוהדים אמר כי "השחקן מונס דאבור הוא חלק מהמציאות אותה חיים ערביי 48. הוא הגיע למסגד אל-אקצא עשרות פעמים ועזב את נבחרת ישראל לאחר שכתב פסוק מהקוראן וקיבל על כך תגובות קשות".