למעלה משני עשורים עברו מאז הפעם האחרונה בה זכתה נבחרת ברזיל במונדיאל (קיץ 2002, ליתר דיוק), עובדה שהופכת את מי שזכתה בחמישה גביעי עולם - יותר מכל נבחרת אחרת - לרעבה ומתוסכלת במיוחד.
ההפסד השלישי ברציפות במוקדמות גביע העולם 2026, בשבוע שעבר, היה סוג של שבר. זהות היריבה, הנמסיס ואלופת העולם ארגנטינה - שהנחילה לסלסאו הפסד ביתי ראשון אי פעם במסגרת המוקדמות - כמובן שלא הוסיפה למוראל הלאומי. זה היה משחק כדורגל רע של שתי הנבחרות, שנגמר בחגיגה של האלביסלסטה. עדות נהדרת לתהליכים שהן עוברות - ארגנטינה הפכה בשנים האחרונות לווינרית, ברזיל ללוזרית.
5 צפייה בגלריה
פרננדו דיניז
פרננדו דיניז
מדרון חלקלק וכואב. דיניז
(צילום: CARL DE SOUZA / AFP)
5 צפייה בגלריה
ברזיל נגד ארגנטינה
ברזיל נגד ארגנטינה
הסלסאו מתרסקים במרקנה
(צילם: CARL DE SOUZA / AFP)
הרצף השלילי התחיל ב-13 באוקטובר עם 1:1 ביתי נגד ונצאולה המפתיעה, והמשיך עם הפסדים 2:0 באורגוואי, 2:1 בקולומביה וכאמור, האחרון והכואב ביותר ללהקה של לאו מסי. אחרי שישה משחקים מדורגת ברזיל במקום השישי בבית הדרום אמריקאי, כשנכון לעכשיו היא צברה שבע נקודות בלבד תחת הדרכתו של המאמן הזמני פרננדו דיניז. הברזילאי בן ה-49 שבמקביל מאמן את פלומיננזה, אשר לפני שלושה שבועות זכתה לראשונה בגביע הליברטדורס, אמור לאמן את הנבחרת עד שקרלו אנצ'לוטי יעזוב את ריאל מדריד בקיץ 2024 וימונה לתפקיד. אבל בינתיים השמועות טוענות שהאיטלקי שוקל להישאר בריאל מדריד לעונה נוספת. אולי כי גם הוא רואה באיזה מצב גרוע נמצאת ברזיל.
שני הניצחונות שרשם דיניז במוקדמות היו נגד נועלות הטבלה - בוליביה (1:5) ופרו (0:1) החלשות. הוא נחשב למאמן התקפי, אבל בנבחרת זה לא בא לידי ביטוי. ברזיל כבשה רק שלושה שערים בחמשת משחקי המוקדמות האחרונים, כששניים מהשערים הגיעו מהקרן. גם ההגנה ממש לא מבריקה, וספגה כבר שבעה שערים בקמפיין, יותר מאשר בכל מוקדמות 2022. רק בוליביה ופרו ספגו יותר ממנה.
בעיה נוספת היא חוסר הניסיון: ל-15 מתוך שחקני הסגל שזומנו לצמד המשחקים מול קולומביה וארגנטינה יש פחות מ-10 הופעות במדים הלאומיים. כמובן שגם למכת הפציעות שפקדה את הנבחרת - ויניסיויס, ניימאר, קאסמירו, רישארליסון ואדר מילטאו לא היו בסגל למשחק נגד ארגנטינה - יש תפקיד בהתרסקות של ברזיל. אבל השחקנים שאומרים היו למלא את החלל - למשל ראפיניה ורודריגו - לא עשו זאת.
ועם כל זה, מאוד לא סביר שברזיל לא תעפיל למונדיאל הקרוב, שלראשונה יכלול מ-48 נבחרות. שש הראשונות בבית הדרום אמריקאי יעלו אוטומטית והשביעית תנסה את כוחה בפלייאוף נגד נציגה מהבית האוקיאיני. כמובן שגם יש עוד סיכוי לשנות את כיוון הספינה, אולם נכון לעכשיו מתעוררת דאגה בקרב אוהדי הנבחרת, שחוששים שברגעי האמת, מה שיש יהיה רחוק מלהספיק. וכשטראומת ההדחה ברבע גמר אליפות העולם בקטאר עוד טרייה, קשה שלא לקחת חשש כזה ברצינות.
5 צפייה בגלריה
ברזיל מודל 2022
ברזיל מודל 2022
דור אחר. ברזיל מודל 2022
(צילום: Ross Kinnaird/Getty Images)
בצד החיובי עבור ברזיל, בפעם האחרונה שהיא רשמה שלושה הפסדים בשלב המוקדמות (לא ברצף) הייתה ב-2001 – היא אמנם הפסידה לבוליביה (3:1), צ'ילה (3:0) ואורוגוואי (1:0), אבל לאחר מכן רקדה כל הדרך לזכייה בגביע העולם שאירחו יפן וקוריאה הדרומית.
גם אז, תחת המאמן פליפה סקולארי, עלו בשלב המוקדמות סימני שאלה לגבי המסוגלות של הסלסאו לעשות את זה במונדיאל והתקשורת תקפה את המאמן. אבל אז כיכבו בקבוצה שמות כמו רונאלדו, ריבאלדו, רונאלדיניו ורוברטו קרלוס (רשימה חלקית בלבד). למרות הכישרונות הלא מבוטלים של הדור הנוכחי, קשה להשוות אותו לדור הזהב ההוא.
"ראיתי הרבה מאוד משחקים של נבחרת ברזיל בחיי", סיפר פרשן הכדורגל הברזילאי, טים ויקרי. "חלקם גם היו משחקים גדולים מאוד אבל ההפסד לארגנטינה, כמובן, לא היה אחד מהם. ברזיל הפסידה משחק שלישי ברציפות - היא מעולם לא הפסידה שניים ברציפות. היה ברור כאשר פרננדו דיניז קיבל על עצמו את התפקיד, שזה גדול עליו.
5 צפייה בגלריה
סשה לוקיץ' ו-ויניסיוס
סשה לוקיץ' ו-ויניסיוס
הוא עוד ישוב. ויניסיוס
(צילום: רויטרס )
"הוא מאמן מאוד לא שגרתי - נועז מאוד אבל כדורגל נבחרות נוטה להיות זהיר מכדורגל קבוצות. לדיניז אין ניסיון ברמה הזאת. זו בעיה. אבל המזל הוא שבפורמט הנוכחי 48 נבחרות מעפילות למונדיאל, כך שזה באמת לא סביר שברזיל לא תעפיל".
בגרדיאן הבריטי הוסיפו על המינו של דיניז: "כשבהתאחדות לכדורגל החליטו להעסיק אותו, הם ידעו בדיוק מה הם עושים. יש לו סגנון מאוד לא שגרתי, הוא לוקח את הכאוס של כדורגל הרחוב הברזילאי ומרחיב אותו לגרסת 11 שחקנים. הוא תמיד נתפס כפנטזיונר, בעיקר כי הוא מסתמך על ההברקות של השחקנים, מעין כדורגל-ג'אז. ברמת המועדונים זה עבד, וזה עובד לו בפלומיננזה, בנבחרת, קצת פחות".
5 צפייה בגלריה
ריאל מדריד מנצ'סטר סיטי קארלו אנצ'לוטי
ריאל מדריד מנצ'סטר סיטי קארלו אנצ'לוטי
המשימה הראשונה שלו תהיה הקופה אמריקה. אנצ'לוטי
(צילום: Julian Finney/Getty Images)
בקיץ הקרוב יתקיים הקופה אמריקה בארה"ב - אליו תגיע ברזיל כסגנית אלופת דרום אמריקה, אחרי שב-2021 היא הפסידה לארגנטינה 1:0 בגמר במרקאנה. מאז הפכה הנבחרת של מסי למלכה של היבשת עם זכיות בפיינליסימה וכמובן במונדיאל בקטאר. לערער על שליטה - זו צפויה להיות המשימה הראשונה של אנצ'לוטי כמאמן נבחרת ברזיל, אם יסכים כמובן. הרבה דברים יכולים להשתנות בקצת יותר מחצי שנה, בטח בכדורגל הנבחרות, אבל עם איך שזה נראה כרגע, ייתכן שמדובר במשימה בלתי אפשרית.