לראשונה מאז שנת 2008 עלתה או שמא יש לומר חזרה רקסהאם לליגה הרביעית באנגליה, ובכך נפרדה מהתואר המפוקפק – הקבוצה עם הפז"ם הארוך ביותר ב'נשיונל ליג' (הליגה החמישית). מועדון הכדורגל שמייצג עיר של כורי פחם, עם פחות מ-70 אלף תושבים, שהיה על סף הפסקת פעילות, קריסה כלכלית מוחלטת ונפילה לתהום הנשייה, הפך בנובמבר 2020 לאייטם ריאליטי ולסינדרלה הוליוודית. ובינתיים, התסריט מבחינת האוהדים מושלם. מבחינת העיר? עוד לא בטוח.
רקסהאם היא קבוצת כדורגל מהסוג שככל הנראה אוהד הכדורגל הסביר לא היה שומע עליה מעולם אלמלא נרכשה בנובמבר 2020 על ידי הכוכבים ההוליוודיים ראיין ריינולדס האמריקאי ("דדפול", "ההצעה") ורוב מקלהני הקנדי ("פילדלפיה זורחת", "אבודים"). אפילו שמדובר באחד המועדונים הוותיקים בעולם, או ליתר דיוק, אחד משלושת הוותיקים בעולם (מאז 1864).
6 צפייה בגלריה
ראיין ריינולדס חוגג עם רוב מקלהני
ראיין ריינולדס חוגג עם רוב מקלהני
ראיין ריינולדס חוגג עם רוב מקלהני
(צילום: OLI SCARFF \ AFP)
6 צפייה בגלריה
אוהדי רקסהאם בטירוף
אוהדי רקסהאם בטירוף
אוהדי רקסהאם בטירוף
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
6 צפייה בגלריה
שחקני רקסהאם
שחקני רקסהאם
שחקני רקסהאם עושים את זה על המגרש
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
כן, יש לרקסהאם סוג של עבר מפואר עם קדנציה קצרה בגביע המחזיקות האירופי בשנות ה-70 של האלף הקודם, בעקבות זכייה בגביע הוולשי, ו-87 עונות ב"פוטבול-ליג" - ארגון הגג שמאגד את שלוש הליגות שמתחת לפרמייר-ליג (הצ'מפיונשיפ עד הליג 2).
אבל כששני כוכבים נוצצים כאלה מגיעים לעיירה וולשית, נידחת, עם חלומות אמריקאים גדולים - "ברוכים הבאים לרקסהאם", סדרת הדוקו שמלווה את הסיפור, הייתה רק שאלה של זמן, ממש כמו הציפיה שהעיר כולה תעלה על המפה העולמית, גם בתחום התיירות והמסחר.
"זה היה הזוי, הייתי בשיחת זום עם ראיין ריינולדס והילדים שלי כעסו עלי שלא אמרתי להם", אמר האוהד ספנסר האריס בראיון בעונה שעברה שחיבר את הרוכשים למועדון. "ריינולדס התלהב מכך שאנחנו משחקים באחד ממגרשי הכדורגל הישנים בעולם".
בהצבעה שנערכה בנובמבר 2020, בהשתתפות יותר מ-2,000 חברי האסיפה הכללית של רקסהאם (שהחזיקו בבעלות המועדון משנת 2011), אושרה העברת הקבוצה לריינולדס את מקלהני ברוב של יותר מ-98 אחוז. ליתר דיוק 26 התנגדו ו-9 נמנעו.
6 צפייה בגלריה
רוב מקלהני וראיין ריינולדס
רוב מקלהני וראיין ריינולדס
ריינולדס ומקלהני. מה מצפה בחלק השני?
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
שני הכוכבים מיהרו להודיע על "הצעצוע" החדש שלהם באמצעות סרטון שהפיצו בטוויטר ואף צייצו את סמל המועדון החדש שבבעלותם. ריינולדס אמר: "אנחנו נרגשים ורק מחכים כבר להתחיל לעבוד. מתקשה להאמין שזה באמת קורה". גם מקלהני התייחס לעסקה: "הפכנו לבעלים של המועדון ואני רוצה לומר תודה לאוהדים שנתנו בנו אמון".
עם הרכישה הכריז הצמד על התוכניות המיידית להזנקת רקסהאם לליגה הרביעית - הזרמה של שני מיליון פאונד והפקת סרט דוקומנטרי על המועדון, "שיעקוב אחרי החזרה שלנו למרכז הבמה". הרי מה שווה עלייה אם לא מסריטים אותה? אחרי הכל, עוד לפני שהפכו לתקווה הגדולה של רקסהאם, השניים הם בשורה התחתונה - אנשי קולנוע.
6 צפייה בגלריה
רקסהאם ראיין ריינולדס רוב מקלהני
רקסהאם ראיין ריינולדס רוב מקלהני
ריינולדס ומקלהני. קודם כל אנשי קולנוע
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
בעקבות הכוכבנות הדוקומנטרית של המועדון צצה הביקורת הבלתי נמנעת מצד הרומנטיקנים, שמיהרו למסגר את רקסהאם כקבוצה נובורישית שחרגה מה"פייר-פליי" עם הכסף האמריקאי. קשה שלא להסכים איתם - בסגל הקבוצה ניתן למצוא מספר רב של שחקנים שמתאימים לרמות גבוהות יותר, בינהם השוער בן ה-40 בן פוסטר (אקס מנצ'סטר יונייטד שרשם שמונה הופעות בנבחרת אנגליה) והחלוץ פול מאלין (38 שערי ליגה העונה ו"אחד השחקנים הטובים בעולם" לפי תפיסתו של מקלהני).
בבריטניה, בטח באיזורים שמרוחקים מהאורות של לונדון, לא ממהרים להתגאות באבק כוכבים ותהילה נוסח אמריקה. אפילו מביטים בחשש כמעט פרנואידי, בכל מה שמאיים על עקרונות הכדורגל השמרניים.
ולא שחסרות באנגליה דוגמאות על התנגשות לא בריאה בין בעלות אמריקאית לקבוצה אנגלית - תשאלו את אוהדי מנצ'סטר יונייטד ומשפחת גלייזר, והרגשות המעורבים בין אוהדי ליברפול לחברת "פנווי ספורט" האמריקאית שמנהלת את המועדון, יחסים שהגיעו לכדי התנגשות עם יוזמת ה"סופר-ליג", שנגנזה בינתיים בעקבות זעם חוגי האוהדים המובילים באי הבריטי.
אבל בינתיים, כאמור, זה עובד ברמת הכדורגל. בעונה הקודמת, הראשונה של הצמד בקבוצה, היא הגיעה עד לחצי גמר הפלייאוף, שם הפסידה 5:4 לגרימסבי. אך הבעלים לא ויתרו, השקיעו אף יותר, ובשבת ניצחה רקסהאם 1:3 את בורהאם ווד, הבטיחה את המקום הראשון מחזור אחד לפני סיום העונה (עם 110 נקודות לעומת 106 של נוטס קאונטי), וחזרה ה"ביתה" אל המועדון היוקרתי של ה"פוטבול-ליג". 10,000 אוהדים משולהבים מילאו את יציעי ה"רייסקורס", וראו את קבוצתם משלימה מהפך בדרך לחגיגה.
6 צפייה בגלריה
רקסהאם ראיין ריינולדס רוב מקלהני
רקסהאם ראיין ריינולדס רוב מקלהני
אוהדי רקסהאם פורצים למגרש, כמיטב המסורת
(צילום: Oli SCARFF / AFP)
אבל כאמור, ההשתלטות של השניים הבטיחה יותר, הרבה יותר, מהזנקת קבוצת כדורגל לליגה הרביעית. היא הייתה אמורה (לפחות בסאבטקסט שלה) לתת לאיזור יוקרה תיירותית נוצצת ולהפוך את העיר למוקד עלייה לרגל בעקבות הסיפור הרומנטי שהגיע למיליוני בתים בעולם. אבל היום, בדיעבד, תושבי רקסהאם מבינים שהחלק הזה בסיפור היה קצת גדול על ריינולדס ומקלהני. החגיגה על המגרש, נשארה על המגרש. "לא אכפת לי מה אומרים", צייץ אתמול אחד האוהדים בטוויטר. "מה שראיין ריינולדס ורוב מקלהני עשו לרקסהאם הוא פנומנלי, וכל זאת אחרי שנים של ניהול כושל. אין יותר 'פייר פליי' מזה".
עכשיו, אחרי שהעלילה הגיעה להאפי אנד שלה, מעניין לראות מה מצפה לכולנו בסרט ההמשך – "ברוכים הבאים לרקסהאם – פוטבול-ליג 2".