אופ"א ממשיכה לשתוק למול מעשי חמאס. הערב (חמישי) נפתח מחזור נוסף של משחקים במוקדמות יורו 2024, ללא דקת דומייה לזכר הנרצחים בטבח שאירוע בשבת האחרונה בעוטף עזה בו שגבה את חייהם של יותר מ-1,000 ישראלים.
המשחק בין ארמניה ללטביה (0:2 ללטביה) נפתח כרגיל, ללא איזכור לאירועים, וכך גם היה ביתר המשחקים הערב. אופ"א הסכימה לדחות את משחקי נבחרת ישראל מול שווייץ וקוסובו, אבל לא הביעה באופן פומבי תמיכה בישראל. נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין העביר היום מכתב תמיכה ליו"ר ההתאחדות לכדורגל שינו זוארץ, ובו הביע "צער על פעולה אלימה וטראגית שהביאה למותם של אזרחים תמימים". בשעות האחרונות הופץ סרטון שמבקר את אופ"א על שתיקתה, והוא שותף בין היתר על ידי מנור סולומון וערן זהבי. "אופ"א - השתיקה שלך רועמת. אנחנו דורשים דקת דומייה".
2 צפייה בגלריה
נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין
נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין
נשיא אופ"א אלכסנדר צ'פרין
(צילום: עוז מועלם)
2 צפייה בגלריה
המכתב של אופ"א
המכתב של אופ"א
המכתב של אופ"א
(צילום מסך)
ההתאחדות לכדורגל העלתה פוסט בו נכתב: "המשחק בין ישראל לשווייץ נדחה בגלל טבח ברברי של 1,200 ישראלים". האצטדיון שלנו דומם הערב, מה התירוץ שלכם להיות בשקט?"
מאז פרוץ המלחמה בשבת בבוקר הביעו כמעט כל הליגות והקבוצות בספורט האמריקאי את תמיכתן בישראל, וביורוליג וביורוקאפ החליטו לערוך דקת דומיה במשחקי המחזורים הקרובים, אבל פיפ"א ואופ"א - התאחדות הכדורגל העולמית והתאחדות הכדורגל האירופית בהתאמה - נמנעו מלהגיב עד המכתב הבוקר. וכאמור, גם במשחקים הערב אין איזכור לטבח שביצע חמאס.
אפילו בהודעה של אופ"א על דחיית המשחק של ישראל נגד שווייץ במסגרת מוקדמות היורו, וגם בזו שבישרה כי המשחק ייערך לבסוף ב-15 בנובמבר, הוזכר רק "המצב הביטחוני", אך לא נמצאו מסרים של סולידריות עם המדינה או הזדעזעות מהמעשים של חמאס.
ההתאחדות האנגלית לכדורגל והפרמייר-ליג החליטו על צעד יותר מקומם: להביע הזדהות עם "שני הצדדים - בעזה ובישראל". נבחרת אנגליה תערוך דקת דומייה לפני המשחק שלה מול אוסטרליה בוומבלי מחר ושחקניה יעלו עם סרטים שחורים. גם בפרמייר-ליג יעשו זאת במחזור הבא שייערך בשבוע הבא. "בשישי אחר הצהריים נזכור את כל הקורבנות התמימים של האירועים הכואבים בישראל ופלסטין", נכתב בהודעה של ההתאחדות האנגלית. "מחשבותינו איתם, עם משפחותיהם וחבריהם באנגליה, באוסטרליה ועם כל הקהילות המושפעות מהקונפליקט המתמשך הזה. אנו נעמוד עבור האנושות, וקץ למוות, לאלימות, לפחד ולסבל".
"הפרמייר-ליג המומה וכואבת מהאסון בישראל ובעזה, ומגנה אלימות ברוטלית נגד אזרחים. אנחנו מתפללים לשלום. הלב שלנו עם הקורבנות ובני משפחותיהם", אמרו בפרמייר-ליג.
ההחלטה עוררה ביקורת באנגליה. שר הבריאות הבריטי סטיב ברקליי אמר מוקדם יותר היום: "אני חושב שאנחנו צריכים להביע תמיכה גדולה בישראל, אנחנו עומדים לצד ישראל. גם בוומבלי צריכים להראות תמיכה".
"אני המום מהתגובה האיטית של ההתאחדות האנגלית לאירועים, אבל קשה לי לומר שאני מופתע מכך", הוסיף יו"ר ההתאחדות לשעבר דייויד ברנסטיין.
ביורוליג לעומת זאת, הייתה דקת דומייה לפני כל המשחקים. בהודעת היורוליג נכתב: "בכל משחקי היורוליג והיורוקאפ במחזור השני יהיה רגע של שקט לכבוד קורבנות פיגועי הטרור בישראל והמלחמה המתמשכת".