"פעם היה לנו את האחיות וויליאמס, והיום יש לנו את האחים וויליאמס", אמר שדר המשחק הישראלי במהלך הניצחון האחרון של אתלטיק בילבאו, 0:4 על אלמריה במחזור הקודם. ההשוואה לענקיות הטניס מתבקשת בשל משחק המילים, אך גם מתארת במדויק את סיפור פתיחת העונה של הקבוצה הבאסקית.
את איניאקי בן ה-28 מכיר כל אוהד כדורגל ממוצע. הוא אחד השחקנים הגדולים בהיסטוריה של בילבאו, אם לא הגדול ביותר, וגם מחזיק בשיא המשחקים הרצופים בלה ליגה שעומד כרגע על 236. ניקו בן ה-20 אמנם פרץ לתודעה רק בעונה שעברה כשעלה לבוגרים, אך כבר כעת משאיר רושם של שחקן שעשוי להיות גדול אף יותר מאחיו. העונה הנוכחית היא הראשונה ששניהם פותחים כשחקני הרכב, ובינתיים אמא יכולה להיות מאוד גאה. איניאקי (שלושה שערים ובישול העונה) וניקו (שלושה שערים ושני בישולים העונה) משלימים זה את זה בחוליית ההתקפה של בילבאו, מובילים אותה למקום השלישי עם 16 נקודות לאחר שבעה מחזורים, ועל הדרך גם גורמים לכל מי שצופה בהם להתאהב. גם בסיפור שלהם, וגם בכדורגל שלהם.
7 צפייה בגלריה
איניאקי וויליאמס וניקו וויליאמס
איניאקי וויליאמס וניקו וויליאמס
גורמים לכולם להתאהב. איניאקי וניקו וויליאמס
(צילום: EPA)
במשך רוב הקריירה שלו שיחק איניאקי בכנף ימין, ובעונות האחרונות עשה הסבה לעמדת החלוץ. המהירות שלו אדירה, הוא מוסר מצוין ויודע לחתוך פנימה, ובנוסף לכל זה יש לו יכולת מנהיגות על המגרש. ניקו, שירש את אחיו בכנף ימין, הוא פחות חזק ומהיר, אך בעל יכולת כדרור ייחודית שכבר גרפה השוואות לזאת של כמה מהשחקנים הגדולים ביותר, ביניהם עוסמאן דמבלה וניימאר.
בניצחון האחרון על אלמריה, רשמו האחים שערים ראשונים על טהרת המשפחה. את השער הראשון במשחק כבש איניאקי אחרי בישול נהדר של ניקו, ואת השער השלישי כבש ניקו אחרי בישול נפלא לא פחות של איניאקי. במחזור שלפני כן, בניצחון 2:3 על ראיו וייקאנו, הם כבשו באותו משחק ליגה בפעם הראשונה. צמד האחים האחרון בליגה הספרדית שכבש באותו משחק ליגה עבור אותה קבוצה לפניהם היו רוג'ר ואוסקר גרסיה (מאמנה לשעבר של מכבי ת"א) שעשו זאת ב-2001 עבור אספניול. כדי למצוא את צמד האחים האחרון שכבש עבור בילבאו, צריך להעמיק בספרי ההיסטוריה עד לעמוד של 1966, אז אנקו ואנטון אריאטה כבשו עבורה מול לאס פלמאס.
7 צפייה בגלריה
אוסקר גרסיה ורוג'ר גרסיה על הספסל של סלטה ויגו
אוסקר גרסיה ורוג'ר גרסיה על הספסל של סלטה ויגו
כבר לא צמד האחים של הכדורגל הספרדי. אוסקר גרסיה (המאמן) ורוג'ר גרסיה (עוזרו) על הספסל של סלטה ויגו
(צילום: גטי אימג'ס)
"הכול הלך פשוט נהדר. שבת, תשע בערב, שני האחים כבשו ולקחנו שלוש נקודות", אמר איניאקי לאחר הניצחון על ראיו. "האוהדים ואנחנו שמחים מאוד על פתיחת העונה. אנחנו בדרך הנכונה ואנחנו חייבים להמשיך להילחם כדי לעמוד במטרה שלנו - להגיע לאירופה". על כך שזה היה המשחק הראשון בו גם הוא וגם ניקו כבשו ביחד, אמר איניאקי: "ההורים שלנו יהיו שמחים מאוד. זאת גאווה גדולה ואנחנו מאוד שמחים להיות ביחד ולהיות מסוגלים לספק לילות כאלה עבור האוהדים".
סיפורים משפחתיים הם לא דבר זר לעולם הכדורגל, וניקו ואיניאקי הם כמובן לא האחים הראשונים שמשחקים באותה קבוצה, ולבטח לא האחרונים שיעשו זאת, אבל הסיפור שלהם מרגש במיוחד. הוריהם – אמא מליבריה ואבא מגאנה - היגרו לספרד על מנת להעניק להם חיים טובים יותר, ומשום שברוב ילדותם הם גידלו את עצמם כי ההורים נאלצו לעבוד, מערכת היחסים שלהם הפכה קרובה במיוחד. גם על המגרש, איניאקי הוא קצת כמו אבא עבור ניקו.
"זה כל כך חשוב לי להיות עם אחי באותה קבוצה", סיפר ניקו בריאיון. "הוא מלמד אותי הרבה. אח שלי עובד קשה. אני מסתכל על זה ואני רוצה להיות כמוהו". בעונה שעברה, בחגיגות שער הניצחון של ניקו מול אתלטיקו מדריד בחצי גמר הסופר קופה, כל שחקני הקבוצה פינו את הדרך לאיניאקי שהעניק לו חיבוק גאה של אח גדול. בסיום המשחק הוא העלה לרשתות החברתיות תמונה שלו עם אחיו הקטן וכתב: "אם הייתי אוהב אותך יותר, הייתי מת".
גם העובדה כי האחים וויליאמס מככבים דווקא בבילבאו היא מעניינת. מאז ומתמיד, בקבוצה משחקים רק באסקים או כאלה שנולדו בחבל הארץ. המדיניות השמרנית הזו, בצירוף העובדה שההגירה לחבל הבאסקים נמוכה יחסית, הובילה לכך שבילבאו הייתה המועדון האחרון בספרד ששילב שחקן כהה עור. האחים – שגדלו בבילבאו ולא מכירים שום דבר אחר - עמדו בקריטריון הדרוש על מנת לשחק בקבוצה, גדלו במחלקות הנוער שלה, ואיניאקי גם הפך לשחקן השחור הראשון שכבש עבורה. האגדה הכי לא צפויה שיש, שגם מראה את המורכבות והמקריות של הגירה.
בניגוד לאיניאקי, לא ברור כמה זמן יישאר ניקו הצעיר במועדון ולאיזה מעמד יזכה, אך היותו "אח של" הפכה אותו כמעט לבדה לגיבור האוהדים, שכן איניאקי הוא דמות כמעט מיתית בבילבאו. בעוד השחקנים הגדולים שצמחו בה בשנים האחרונות - דוגמת אמריק לאפורט, חאבי מרטינס ופרננדו יורנטה - עזבו לבסוף למועדונים הגדולים ביבשת, איניאקי הבהיר שאת בילבאו הוא לא יעזוב. בקיץ 2019 הוא חתם על חוזה ללא פחות מתשע שנים בקבוצה, עד שיהיה בן 34. מדובר בחוזה השני הכי ארוך שנחתם בלה ליגה, ומקדימה אותו רק העסקה לעשור שלם בין דנליסון לבטיס בשנות התשעים. "אין לי שום תוכנית חוץ מללבוש את החולצה של אתלטיק בילבאו", אמר אז איניאקי, "כל מה שחשוב לי ככדורגלן זה להפוך את המועדון הזה לכמה שיותר גדול. הגעתי לכאן כילד ואני רוצה לפרוש פה כאגדה".
7 צפייה בגלריה
איניאקי וויליאמס
איניאקי וויליאמס
דמות כמעט מיתית בבילבאו. איניאקי
(צילום: גטי אימג'ס )
העובדה כי אף פעם לא עשה את קפיצת המדרגה לקבוצה גדולה, למרות התעניינות בלתי פוסקת במהלך השנים, היא כנראה גם הסיבה המרכזית לכך שאיניאקי אף פעם לא קיבל זימון למשחק רשמי של נבחרת ספרד. בקיץ הוא הודיע שהחליט לייצג מעתה את נבחרת גאנה, שערכה מבצע גיוס רחב היקף לקראת המונדיאל - כזה שלא נראה כמוהו בכדורגל הנבחרות. בנוסף לכוכבה של בילבאו, גם טאריק למפטיי מברייטון, מוחמד סאליסו מסאות'המפטון, פטריק פפר מדארמשטאדט, וסטפן אמברוסיוס ורנספורד יבואה מהמבורג - הודיעו בקיץ שייצגו את הכוכבים השחורים.
ניקו לעומת זאת, בחר שלא להיענות לחיזורים הרבים של גאנה להצטרף לאחיו, וכבר כעת זה משתלם לו. בפגרת הנבחרות האחרונה הוא זומן לראשונה לסגל נבחרת ספרד, ורשם הופעת בכורה במדיה כשנכנס בדקה ה-63 בהפסד 2:1 לשוויץ. לאחר מכן, בניצחון 0:1 על פורטוגל שהעניק לספרדים את ראשות הבית בליגת האומות, הוא נכנס בדקה ה-72 ובישל את שער הניצחון לאלברו מוראטה. אם ימשיך בקצב של פתיחת העונה, קשה לדמיין מצב שבו ניקו לא יהיה חלק מהסגל של הנבחרת של לואיס אנריקה למונדיאל בעוד קצת יותר מחודש.
7 צפייה בגלריה
איניאקי וויליאמס
איניאקי וויליאמס
נכס חדש לקראת המונדיאל. איניאקי בנבחרת גאנה
(צילום: EPA)
עוד לפני המחשבות על המונדיאל של האחים וויליאמס בנבחרות השונות, מחר תתארח בילבאו אצל סביליה למפגש הראשון שלה העונה מול יריבה ישירה למאבק על מקום ברביעייה הראשונה. לפחות על הנייר. סביליה חווה פתיחת עונה נוראית והיא מגיעה להתמודדות מהמקום ה-16 עם חמש נקודות בלבד, ולאחר שביום רביעי הובסה 4:1 על ידי בורוסיה דורטמונד בליגת האלופות, אך עם מאמן חדש על הקווים - חורחה סמפאולי שחזר לקדנציה שנייה במועדון. אז קרב צמרת זה אולי לא, אבל זאת כן עוד הזדמנות מצוינת לצפות בניקו ואיניאקי, שהופכים ממשחק למשחק לאחד הצמדים האהובים ביותר בעולם הכדורגל.
קווין דה בריינה, מוסר-על שפעם אחר פעם מכניס את הכדור בחורים שהמגנים כלל לא יודעים שקיימים, קיבל בקיץ את המתנה הכי טובה שהוא יכול היה לבקש - את ארלינג הולאנד, חלוץ שכובש שערים באותה הקלילות שבה בני אדם רגילים נושמים. שמונה מחזורים לפתיחת העונה, הבלגי בישל לנורבגי כבר חמישה שערים במסגרת הליגה, והשילוב שלהם במנצ'סטר סיטי מתקבע לאיטו כדבר הרע ביותר שקרה לאוהדי שאר הקבוצות באנגליה בתקופה האחרונה.
בהובלת פפ גווארדיולה, כנראה המאמן הטוב בתולדות הכדורגל, סיטי משחקת כדורגל מהעתיד, ולא סתם כבר רבים מהפרשנים משווים אותה לברצלונה של 2009 הנחשבת לטובה בתולדות הענף. בצלחה לסאות'המפטון.
7 צפייה בגלריה
ארלינג הולאנד קווין דה בריינה
ארלינג הולאנד קווין דה בריינה
לא הוגן שהם ביחד. הולאנד ודה בריינה
(צילום: גטי אימג'ס)
שתי הקבוצות הפצועות של איטליה פוגשות זו את זו. מילאן מובילה את טבלת ההתפקדות בבתי החולים עם 11 שחקנים מאז נפתחה העונה, ויובנטוס נמצאת ממש מאחוריה עם עשרה. האלופה הצליחה להסתדר יחסית ללא כל החוסרים – דוגמת השוער הראשון מייק מניאן, סימון קיאר, תיאו הרננדז, אלכסיס סלמאקרס, ג'וניור מסיאס וזלאטן איברהימוביץ' – והיא במקום החמישי עם 17 נקודות. מנגד, יובנטוס - בה שחקנים משמעותיים כמו פדריקו קייזה ופול פוגבה טרם שיחקו דקה העונה - רשמה פתיחת עונה חלשה והיא במקום השמיני בלבד עם 13 נקודות.
עם זאת, המשחק הקרוב, במידה שהקבוצות ימצאו מספיק שחקנים כשירים על מנת לקיים אותו, יכול להיות חותמת לשינוי מגמה של שתיהן. יובנטוס מחפשת ניצחון שלישי ברציפות אחרי 0:3 על בלוניה במחזור הקודם ו-1:3 על מכבי חיפה בליגת האלופות, בעוד מילאן מגיעה אחרי שהובסה 3:0 על ידי צ'לסי בליגת האלופות ועלולה למצוא את עצמה במרחק שש נקודות מהפסגה במקרה שתפסיד.
7 צפייה בגלריה
אדריין ראביו שחקן יובנטוס
אדריין ראביו שחקן יובנטוס
רוצים להמשיך את המומנטום החיובי. שחקני יובנטוס חוגגגים נגד מכבי חיפה
(צילום: AFP)
לפני שהעונה החלה, מאמנה של בורוסיה דורטמונד אדין טרזיץ' היה חותם בשמחה על מצב בו קבוצתו מגיעה לקלאסיקר במחזור התשיעי כשהיא עם מספר נקודות זהה לשל באיירן מינכן. אילו היה יודע שמדובר ב-15 נקודות בלבד מתוך 24, ושבפסגה נמצאת בכלל אוניון ברלין המפתיעה, הוא כנראה היה מתלהב פחות.
כשהפסידה לוורדר ברמן, ר.ב. לייפציג, ופ.צ קלן – וגם חטפה מכל אחת מהן שלישייה, דורטמונד פספסה הזדמנות מצוינת לפתוח פער מבאיירן, שלא ניצחה בארבעה משחקים ברציפות. המשחק הקרוב הוא קריטי לשאיפות האליפות של דורטמונד, ובהתחשב במאזן העגום שלה מול האלופה (הפסידה לה בשמונת המשחקים האחרונים) ובכך שבאיירן כבר התאוששה מהמשבר שלה עם 0:4 על באייר לברקוזן ו-0:5 על ויקטוריה פלזן בליגת האלופות – אין לה הרבה סיבות להיות אופטימית.
7 צפייה בגלריה
אדין טרזיץ' מאמן בורוסיה דורטמונד
אדין טרזיץ' מאמן בורוסיה דורטמונד
אין לו סיבה להיות אופטימי. טרזיץ'
(צילום: גטי אימג'ס)