גם בקאלאקסוויק, עיירה מנומנמת בת 5,024 תושבים באיי פארו, לא האמינו שזה יקרה להם. והנה, אתמול (רביעי) בערב - ולכמה שעות טובות - היא הפכה לשם הכי מדובר באירופה, בזכות קבוצת הכדורגל שלה.
ככה זה כנראה כשאת נכנסת לספרי ההיסטוריה. בפעם הראשונה בתולדות המדינה הננסית - לאיי פארו תהיה קבוצה בשלב בתים אירופי. קיי.איי קלאקסוויק, שנוסדה אי שם ב-1904, רשומה על ההישג ועל הרגע הגדול ביותר שלה ב-119 שנות קיומה.
3 צפייה בגלריה
שחקני קלאקסוויק
שחקני קלאקסוויק
מי היה מאמין? שחקני קלאקסוויק בטירוף, אתמול
(צילום: Adam IHSE / TT NEWS AGENCY / AFP)
הציוץ של קלאקסוויק שאומר הכל
כל איי פארו על הרגליים. תרתי משמע
הקבוצה המשיכה אתמול את מסע הקסם שלה במוקדמות ליגת האלופות. אחרי שהדיחה בסיבוב הראשון את פרנצווארוש של מוחמד אבו פאני, קלאקסוויק הדהימה אתמול את אלופת שבדיה, האקן, עם 3:3 במשחק החוץ ו-3:4 בבעיטת הכרעה מהנקודה הלבנה. שני ניצחונות בשני סיבובי מוקדמות, הישג שאפילו זקני איי פארו לא זוכרים.
שתי יריביות נוספות מפרידות בין הקבוצה האלמונית לסנסציית כל הזמנים - עלייה לשלב הבתים של הצ'מפיונס - רק שגם במדינה הקטנה לא ממש מאמינים שזה אפשרי ומתענגים על הרגע. כבר ביום רביעי ממתינה לה מולדה הנורבגית, והסיכויים גם הפעם לא מחמיאים לקלאקסוויק.
3 צפייה בגלריה
נילס ג'ונתן
נילס ג'ונתן
נילס ג'ונתן, שוער קלאקסוויק, חוגג את הניצחון בפנדלים
(צילום: EPA/Adam Ihse)
הניצחון על האקן הבטיח בכל מקרה לקבוצה מאיי פארו נציגות בשלב הבתים של הקונפרנס ליג גם אם תודח, והשמחה לאחר המשחק הייתה מטורפת. "דמעות, דמעות של שמחה. איזו קבוצה, איזה מועדון. איזה עיר, איזה סיפור. תמיכה מדהימה. זה לא אמיתי", צייצה הקבוצה מיד לאחר שריקת הסיום.
עבור מגנה הוסת' הנורבגי, מאמנה של קלאקסוויק, יהיה זה מפגש פיקנטי. הוא כיכב במולדה בין 2006-2014 עם 41 שערים ב-167 הופעות וכעת יפגוש את האקסית, כשהוא על הקווים. "אנחנו עדיין לא מבינים עד כמה ההישג הזה גדול", חייך הוסת'. "הסטיגמות על איי פארו נעלמו. זו עיר עם כמה בתים, מיליוני כבשים וקבוצת כדורגל אחת טובה".
הפעם האחרונה בה קלאקסוויק הייתה קרובה לשלב בתים אירופי הייתה עונת 2020/21, אז הפסידה בשלב הפלייאוף של הליגה האירופית לדאנדלק האירית. אז היא גברה בשלבים המוקדמים על יריבות די נחותות, הפעם היא העיפה שתי קבוצות שהתקציב שלהם פי 10 ויותר ממנה.
מדובר בכל מקרה באימפריה מקומית, כשבמאזנה 20 אליפויות ו-6 גביעים מקומיים. כוכבים אין באמת לקבוצה, השמות הבולטים הם של מלך השערים שלה פאל קלטסקארד (14 כיבושים העונה) ושל המגן השמאלי הברזילאי פטריק דה סילבה, שעל-פי טרנספר מרקט הוא השחקן בעל השווי הגבוה ביותר במועדון - 300 אלף אירו.

300 ימי גשם בשנה ופגרה בת ארבעה חודשים

רבים משחקני קלאקסוויק עובדים בעבודות נוספות כמו חקלאים ודייגים, והשאלה הגדולה איך הקבוצה הזו רושמת הצלחה יחסית לגודל האוכלוסיה והתנאים העומדים לרשותה? הנתונים המצביעים על כך ש-168 מאמנים מקומיים עובדים באיים (מאמן אחד לכל 309 תושבים) ו-26 אצטדיונים קיימים בו. כל זאת רק מעיד על התשוקה הגדולה באיי פארו לכדורגל.
3 צפייה בגלריה
אוהדי איי פארו
אוהדי איי פארו
איי פארו - מדינה עם יותר כבשים מתושבים
(צילום: gettyimages)
"אין כאן הרבה מה לעשות, אז הרבה ילדים הולכים לשחק כדורגל ואם מישהו מהם הופך למקצוען ההורים שלו גאים בזה מאוד", סיפרו בעבר אוהדים מקומיים. "כל השחקנים כאן מלאי מוטיבציה ורוצים להתאמן כל הזמן", סיפר לפני שלוש שנים עוזר מאמן טורשבאן קווין שינדלר בראיון לאתר של פיפ"א. "אנחנו מתקדמים ורוצים להמשיך לבנות פה משהו, בייחוד עם הדור הצעיר".
לדברי הגרמני, השחקנים מתאמנים בחוץ גם כאשר הליגה מושבתת בין ינואר לאפריל בעקבות תנאי מזג האוויר: "הבעיה היא לא הקור, אלא הרוח העזה הנושבת, אבל זה לא מטריד אותם וכולם מגיעים לאימונים". שינדלר סיפר שבגלל הרוחות העזות, במדינה נהוג לאפשר לאחד השחקנים להצמיד את הכדור ברגלו לקרקע כדי לאפשר לחברו לבעוט לפני בעיטות חופשיות: "אכן, החוק הזה קיים אצלנו, אבל למזלנו זה לא קורה הרבה".
מדובר אגב, במדינה שעל פי הנתונים הרשמיים יש בה יותר כבשים (כ-80,000) מאנשים והגשמים בה יורדים בממוצע 300 ימים בשנה. קלאקסוויק ממשיכה את ההצלחה היחסית של הנבחרת המקומית. איי פארו גילתה שיפור כבר בליגת האומות. בטורניר הקודם היא זכתה בראשות הבית בדרג הרביעי ובזה האחרון דורגה שלישית ונשארה בדרג השלישי, אחרי ניצחון סנסציוני 1:2 על טורקיה. נכון, רחוקים - אם בכלל - הימים שנציגה מאיי פארו תשחק מול ריאל מדריד או מנצ'סטר סיטי, אבל לערב אחד המדינה הזו עלתה לבמה המרכזית - לפחות מבחינת תקשורת הספורט.
פורסם לראשונה: 08:52, 03.08.23