נכון, קמפיין מוקדמות יורו 2024 הסתיים באכזבה גדולה עם המקום השלישי בלבד, אבל הסיכוי להגיע לאליפות אירופה בגרמניה עדיין חי וקיים. פלייאוף ליגת האומות, מתוכו שלוש נבחרות יעפילו ליורו דרך שלושה מסלולים שונים, הוא גלגל ההצלה שנותר עוד לאלון חזן ושחקניו.
היום (חמישי, 13:00) תיערך ההגרלה ובסיומה תדע ישראל מי משתי הנבחרות הבאות היא תפגוש בחצי הגמר: אוקראינה או איסלנד. אם וכאשר נעבור - בקרב על הכרטיס ליורו אנחנו עשויים גם לפגוש את פינלנד, בוסניה או כמובן אוקראינה ואיסלנד (בסיטואציה מסוימת ואם כמובן לא נוגרל מול אחת מהן בחצי הגמר).
3 צפייה בגלריה
ישראל רומניה מוקדמות יורו 2024
ישראל רומניה מוקדמות יורו 2024
את מי תפגוש ישראל בחצי הגמר? בחמישי נדע
(צילום: עוז מועלם)
הפלייאוף ייערך בחודש מרץ, עם שלושה מיני-טורנירים, וישראל, כאמור, תהיה שם ואפילו תארח את חצי הגמר (21.3, בהתאם כמובן למצב הבטחוני). חמישה ימים לאחר מכן ייערך משחק הגמר הגדול - שזהות המארחת תיקבע בהגרלה. אז מי היריבות האפשריות שמול אחת מהן תוגרל ישראל מחר?
חצי גמר פלייאוף העלייה - מסלול B 21.3.2024: ישראל - אוקראינה / איסלנד 21.3.2024: בוסניה - פינלנד / אוקראינה
גמר פלייאוף העלייה - מסלול B 26.3.2024: המנצחת בין ישראל - אוקראינה / איסלנד מול המנצחת בין בוסניה - פינלנד / אוקראינה

איסלנד: יריבה בהזמנה?

לכחולים-לבנים יש סיכוי גבוה יותר לפגוש את איסלנד בשלב חצי הגמר (66 אחוז). רק שזו לא אותה איסלנד שהדהימה את העולם כשהגיעה לרבע גמר היורו ב-2016 והעפילה למונדיאל 2018. למעשה היא גם לא אותה נבחרת שפגשה ישראל פעמיים בליגת האומות בשנה שעברה (שני המפגשים הסתיימו ב-2:2, אך הכחולים-לבנים סיימו במקום הראשון בבית שכלל גם אלבניה ועלו לדרג א').
3 צפייה בגלריה
נבחרת איסלנד
נבחרת איסלנד
נבחרת שפגשה ישראל פעמיים בליגת האומות בשנה שעברה. איסלנד
(צילום: REUTERS/Pedro Nunes תגיות)
ההתרסקות שאיסנלד חוותה בשנים האחרונות נמשכה גם בקמפיין מוקמות היורו האחרון. דור הזהב הזדקן, חלק מהשחקנים הבכירים פרשו ושערוריות שקשורות לעבירות מין ואלימות פגעו קשות בנבחרת, שכל ראשי ההתאחדות שלה התפטרו בגלל הסערות הגדולות.
היא חתמה את קמפיין המוקדמות עם 10 נקודות בלבד ובמקום הרביעי בבית 10 - סלובקיה ולוקסמבורג, לא בדיוק מאריות היבשת, סיימו במקום השני והשלישי בהתאמה. היא רשמה שלושה ניצחונות בלבד, פעמיים מול ליכטנשטיין המזוויעה ו-0:1 קטן על בוסניה המתרסקת בבית.
על הקווים עומד אוגה הריידה, הנורבגי בן ה-70, שמונה לתפקיד אחרי התבוסה 3:0 לבוסניה במשחק הראשון של הקמפיין, ועוד לא מצא שיטה והרכב קבועים. חלק מהשחקנים המזדקנים שהרכיבו את דור הזהב עדיין שם, כולל גילפי סיגורדסון בן ה-34 - אולי השחקן הגדול בתולדות הנבחרת - שלפני שנתיים נחשד בפדופיליה באנגליה, חזר למגרשים אחרי שלא הוגש נגדו כתב אישום, ושב לאחרונה גם למדים הלאומיים.

אוקראינה: הכי קשה שיש

אוקראינה היא היריבה הקשה מבין השתיים. היא אמנם כשלה לעלות ליורו מהמוקדמות, אך הוגרלה לבית 3 הקשה עם אלופת אירופה איטליה וסגניתה אנגליה, וכל שהפריד בינה לבין איטליה שסיימה במקום השני הוא הפרש שערים נחות. היא סיימה עם 14 נקודות אחרי שניצחה פעמיים את צפון מקדוניה ומלטה, והוציאה שתי נקודות נוספות מהמפגשים עם שתיים מאריות היבשת.
3 צפייה בגלריה
נבחרת אוקראינה
נבחרת אוקראינה
היריבה הקשה מבין השתיים. אוקראינה
(צילום: AP Photo/Martin Meissner)
הצהובים כחולים - שנאלצים לארח את משחקיהם מחוץ למדינה בגלל המלחמה שכפתה רוסיה - הם פייבוריטים ברורים לעלייה ממסלול 2, ודי להסתכל על סגל הנבחרת כדי להבין זאת. הקפטן, הקשר/מגן אולכסנדר זינצ'נקו, הפך לדמות מרכזית בארסנל מאז שהצטרף אליה בקיץ שעבר ממנצ'סטר סיטי. תדמיתו של מיכאילו מודריק נפגעה מאז שצ'לסי שילמה עליו מחיר לא שפוי לשחטאר דונייצק, אבל בכל זאת מדובר בקיצוני מוכשר מאוד, וקשה לראות איך אלי דסה יעמוד נגדו בגבורה (העובדה שקפטן נבחרת ישראל משחק בדינמו מוסקבה בוודאי לא תוסיף). גם המגן השמאלי ויטאלי מיקולנקו (אברטון) ובעיקר הבלם אילייה זבארני (בורנמות') הם שחקני פרמייר-ליג נהדרים.
וגם מחוץ לאנגליה יש לא מעט אוקראינים שעושים חיל. ג'ירונה מדהימה העונה את ספרד והיא במקום הראשון בלה ליגה אחרי 13 מחזורים, הרבה בזכות צמד האוקראינים שלה - הקיצוני הימני ויקטור ציגנקוב, יליד נהריה (אביו ויטאלי שיחק כשוער בקבוצות מהליגות הנמוכות בישראל בשנות ה-90), והחלוץ המרכזי ארטם דובביק, שהספיק העונה לכבוש שבעה שערי ליגה ולבשל עוד ארבעה.
שחקנים מסקרנים נוספים הם השוער אנטולי טרובין, שעבר הקיץ לבנפיקה ליסבון ונחשב לאחד השחקנים המבטיחים בעולם בעמדתו, קשר שחטאר גאורגי סודאקוב, שצפוי לעבור בקרוב לליגה גדולה, והקשר רוסלן מלינובסקי, שיש לו טיל במקום שלרוב האנשים יש את רגל שמאל.
פורסם לראשונה: 19:09, 22.11.23